cybercity - reverse dns
Fra : sh

Dato : 11-01-02 16:12

Nogen der ved om det er muligt at få reverse dns via cybercity's adsl
erhvervs løsning ?
Altså, normalt når man render ud på nettet via CC's adsl, mappes én IP til
noget ala: PORTXX.BLAHBLAH.ADSL.CYBERCITY.DK
men her vil jeg istedet have
MITHOSTNAVN.MITDOMÆNE.DK

/sh

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 11-01-02 16:24

It seems sh wrote:
> Nogen der ved om det er muligt at få reverse dns via cybercity's adsl
> erhvervs løsning ?

Det er der hvis du har erhvervsprodukt samt et routet net.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Simon Skals

Dato : 11-01-02 16:30

It seems Kasper Mejlgaard wrote:

>Det er der hvis du har erhvervsprodukt samt et routet net.

Og man kan endda få delegeret zonen til ens egne nameservere, så
man selv kan styre reverse DNS-service for sine IP-adresser.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Lasse Bjørn Jensen -~

Dato : 11-01-02 17:33

At Fri, 11 Jan 2002 15:29:30 +0000 (UTC), Simon Skals mumbled something like:

> Og man kan endda få delegeret zonen til ens egne nameservere, så
> man selv kan styre reverse DNS-service for sine IP-adresser.

Også for mindre end en /24 som RIPE ellers sætter som 'grænse'?

--
Med venlig hilsen / Best Regards
Lasse Bjørn Jensen, Network Engineer - Tiscali A/S

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-01-02 17:40

lbj@wol.dk (Lasse Bjørn Jensen - Tiscali A/S) writes:

> Også for mindre end en /24 som RIPE ellers sætter som 'grænse'?

Har du læst RFC 2317 (Classless IN-ADDR.ARPA delegation)? Jeg gætter
på at svaret er ja.

--
Jacob - www.bunk.cc
How come everyone's going so slow if it's called rush hour?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 11-01-02 19:43

In article <spamdrop+m3lmf496yq.fsf@paven.bunk.cc>, Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Har du læst RFC 2317 (Classless IN-ADDR.ARPA delegation)? Jeg gætter
> på at svaret er ja.

Jeg tror Lasse mener "grænse for hvornår man _SKAL_ tilbyde noget
reverse dns handling" - jeg ved at Tiscali benytter RFC2317 delegering.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Phone call for chucky-pooh.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 11-01-02 20:02

On Fri, 11 Jan 2002 18:43:03 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Jeg tror Lasse mener "grænse for hvornår man _SKAL_ tilbyde noget
> reverse dns handling" - jeg ved at Tiscali benytter RFC2317 delegering.

Der er vel ikke noget der tvinger en ISP til at tilbyde noget som
helst, eller ?

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 11-01-02 19:51

In article <slrna3ucqv.ibp.harvest@freesbee.wheel.dk>, Jesper Skriver wrote:

> Der er vel ikke noget der tvinger en ISP til at tilbyde noget som
> helst, eller ?

Der er en meget løs formulering i et LIR-dokument om at "man skal
administrere rev dns for kunder med /24 eller større net" - hvad det
indebærer at administrere dem står der intet om. At vælge ikke at have
rev dns på dem er vel også en form for administration.

--
Andreas Plesner Jacobsen | It is your destiny.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 11-01-02 20:13

Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> writes:

>Der er vel ikke noget der tvinger en ISP til at tilbyde noget som
>helst, eller ?

Ikke udover at pege NS-RRs i kundens retning på tildelte (hele)
/24'eres in-addr.arpa. Hvis kunden altså ønsker det.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 11-01-02 20:39

On 11 Jan 2002 19:13:29 GMT, Klaus Ellegaard wrote:

> Ikke udover at pege NS-RRs i kundens retning på tildelte (hele)
> /24'eres in-addr.arpa. Hvis kunden altså ønsker det.

Jeg er enig i at det er normalt at man gør sådan, men hvor står
det at en ISP SKAL gøre det ?

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 11-01-02 20:26

In article <slrna3uf0m.iil.harvest@freesbee.wheel.dk>, Jesper Skriver wrote:

> Jeg er enig i at det er normalt at man gør sådan, men hvor står
> det at en ISP SKAL gøre det ?

Sidst denne diskussion var oppe var svaret: ingen steder.

--
Andreas Plesner Jacobsen | It is sweet to let the mind unbend on occasion.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 11-01-02 20:58

>Jeg er enig i at det er normalt at man gør sådan, men hvor står
>det at en ISP SKAL gøre det ?

RIPE siger, at man "SHOULD" (RIPE-185, section 5.5). Det er jo
ikke det samme, som at man SKAL gøre det, men det er da et godt
stykke på vej derhenad.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Thomas

Dato : 12-01-02 10:08

Jesper Skriver wrote:
> On Fri, 11 Jan 2002 18:43:03 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen wrote:

[...]

> Der er vel ikke noget der tvinger en ISP til at tilbyde noget som
> helst, eller ?

Taget fra http://www.ripe.net/ripe/docs/ripe-185.html#toc52 :

-cut-
Instructions for the Local IR:

+-------------------------------------+
| Allocation Size |
+-------------------------------------+
| /16 </16 |
|Assignment >=/24 DF FR |
|Size </24 ML RR |
+-------------------------------------+

DF= Delegate further
FR= Forward request to the RIPE NCC
ML= Maintain locally
RR= Request delegation from the RIPE NCC and maintain locally
-cut-

Tolker jeg som at en LIR med >=/16 ikke er forpligtiget til at
redelegere rev-DNS for </24.

Omvendt er d.o. vel ensbetydende med, at LIR er forpligtiget til at
redelegere rev-DNS (hvis kunden ønsker det) ved >=/24 ?

--
Don't waste space

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 12-01-02 11:44

inthenews@corell.dk (Thomas) writes:

> +-------------------------------------+
> | Allocation Size |
> +-------------------------------------+
> | /16 </16 |
> |Assignment >=/24 DF FR |
> |Size </24 ML RR |
> +-------------------------------------+

> DF= Delegate further
> FR= Forward request to the RIPE NCC
> ML= Maintain locally
> RR= Request delegation from the RIPE NCC and maintain locally

>Tolker jeg som at en LIR med >=/16 ikke er forpligtiget til at
>redelegere rev-DNS for </24.

ML og RR er jo stort set det samme, så instruksen er uafhængig af
af allocation size. I </16-tilfældet er der bare en slat mere
bureaukrati involveret for ISPen, for delegeringen sker først, når
den enkelte /24 tages i brug.

RFC2317 kan vel også ses som en metode at implementere ML/RR på:
selve in-addr-zonen er "maintained locally" hos ISPen.

>Omvendt er d.o. vel ensbetydende med, at LIR er forpligtiget til at
>redelegere rev-DNS (hvis kunden ønsker det) ved >=/24 ?

"SHOULD". Ikke forpligtet. Men i praksis er det tæt på det samme.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 12-01-02 03:34

"sh" <seep@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Altså, normalt når man render ud på nettet via CC's adsl, mappes én IP til
> noget ala: PORTXX.BLAHBLAH.ADSL.CYBERCITY.DK

Mener du kan få ETELLERANDET.ADSL.DK, kan det bruges?

MVH
Thomas

Fra : sh

Dato : 12-01-02 07:06

> Mener du kan få ETELLERANDET.ADSL.DK, kan det bruges?

nej, men de andre indlæg tyder på at det ikke er noget problem at få det jeg
ønskede. Ellers tak for hjælpen

/sh

Fra : John Hinge

Dato : 12-01-02 12:15

On 12 jan 2002 Thomas Eg Jørgensen was heard to say:

> Mener du kan få ETELLERANDET.ADSL.DK, kan det bruges?

det er kun forward dns der er noget.adsl.dk
reverse lookup på ip adressen giver stadig en portditogdat.
bøøh.cybercity.dk, og ifølge cybercity er det bare sådan
det er. Det giver da heller ikke nogen problemer i dagligdagen
bortset fra at nogen ircservere sætter ens userid til at være
en spøjst lang linje, det er nok mere kosmetiskt at det
generer nogen.

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs