PHP på Linux / MS Access
Fra : Jesper Gødvad

Dato : 11-01-02 11:22

Hej Gruppe

Kan nogen hjælpe mig ved at fortælle om jeg med et PHP script på en Linux
har mulighed for at læse data fra en MS Access database?

Alternativet er er pt. det åbenlyse valg af MySQL, men det er ikke helt
uproblematisk grundet andre forhold.

mvh. jesper

Fra : Niels Andersen

Dato : 11-01-02 11:29

"Jesper Gødvad" <jexper@goedvad.dx> wrote in message
> Kan nogen hjælpe mig ved at fortælle om jeg med et PHP script på en Linux
> har mulighed for at læse data fra en MS Access database?

Den eneste metode jeg kender til at læse Access-databaser er via ODBC.
Jeg er ikke sikker på om man kan køre ODBC fra PHP på en unix-maskine, men
jeg er ret sikker på at "den anden ende" skal være en Windows-maskine.

I denne artikel:
http://www.phpbuilder.com/columns/siddarth20000228.php3
"Interfacing With MS Access 97+"
Står der under "Requirements":
"Windows 9x+ of some working *grin* description"

Det betyder selvfølgelig ikke, at der ikke er andre metoder.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Mickey

Dato : 11-01-02 16:28

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse
> Den eneste metode jeg kender til at læse Access-databaser er via ODBC.
> Jeg er ikke sikker på om man kan køre ODBC fra PHP på en unix-maskine, men

Man kan godt køre ODBC via PHP på *nix -

> jeg er ret sikker på at "den anden ende" skal være en Windows-maskine.

- men det der ved jeg til gengæld intet om...

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis

<theo-> ADSL.....is that some sort of learning difficulty?
Problemer med forbindelsen ? - lav en traceroute på http://trace.susie.dk

Fra : Jesper Gødvad

Dato : 11-01-02 19:19

> [...]
> Jeg er ikke sikker på om man kan køre ODBC fra PHP på en unix-maskine, men
> jeg er ret sikker på at "den anden ende" skal være en Windows-maskine.

Eksemplet duer ikke rigtigt til dét jeg vil opnå.

Idéen er, at jeg
- Har en mdb fil liggende på en Linux-server der kører Apache
- I lokalnetværk bruges Access til at læse mdb-filen
- Over Internet bruges PHP til at læse access

Men måske er den eneste løsning en MySQL, der desværre er overkill i forhold
til opgaven.

Anyway, tak for svaret.

mvh. jesper

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 11-01-02 19:27

On Fri, 11 Jan 2002 19:18:40 +0100, "Jesper Gødvad"
<jexper@goedvad.dx> wrote:

> [...]
>- Over Internet bruges PHP til at læse access
>
>Men måske er den eneste løsning en MySQL, der desværre er overkill i forhold

mysql lyder umiddelbart godt nok som en noget mere "lige til at gå
til" opgave, end ovenstående setup.

--
vh
Thomas Jensen, pil.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 11-01-02 21:14

> Men måske er den eneste løsning en MySQL, der desværre er overkill i
forhold
> til opgaven.

Thomas og jeg er vist enige.

MySQL er et sødt lille program, som jeg har svært ved at se skulle være
overkill, til noget som helst.
Og så er den en hel del lettere at have med at gøre end Access, men det er
muligvis en vanesag.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jesper Gødvad

Dato : 12-01-02 02:46

> [...]
> overkill, til noget som helst.
> Og så er den en hel del lettere at have med at gøre end Access, men det er

Efter nu at have brugt en del timer på at finde udaf hvordan jeg får adgang
fra min win2k maskine v.h.a GRANT og efterfølgende har installeret en ODBC
driver begynder det at skride fremad, men 'så nemt' synes jeg nu ikke det
er.

Nu skrider det fremad, så tak mange tak for hjælpen til jer begge.

mvh. jesper

Fra : Niels Andersen

Dato : 12-01-02 10:11

> [...]
> driver begynder det at skride fremad, men 'så nemt' synes jeg nu ikke det

Tjah, begge dele er nu en vanesag for mig, og jeg synes mysql er nemmest.

Jeg har nu aldrig fået styr på GRANT-kommandoen, jeg redigerer selv i
bruger-tabeller, og kører en "FLUSH PRIVILEGES". Det er *ret* nemt!

--
Mvh.

Niels Andersen