Hjælp søges til dårlig hove
Fra : trine

Dato : 11-01-02 09:06

Jeg har fornylig købt en hest som desværre døjer med dårlige hove.
Efter at have søgt lidt på nettet efter produkter, der kan afhjælpe
dette problem, har jeg fundet ud af, at der er uendelig mange
produkter, der alle lover at være de bedste på markedet
Det kunne derfor være rart med lidt mere uvildige oplysninger, gerne
fra jer som har set et bestemt produkt give mærkbare resultater på
jeres egne eller andres heste.
Problemet med min hests hove er at de har revner (lodrette revner) og
desuden ser ud til at flække let.
Jeg er mest interesseret i et kost/mineral-tilskud, men hvis der
findes en "mirakel"-salve, er jeg selvfølgelig klar til at prøve det
istedet.

På forhånd tak for svar

MVH. Trine

Fra : Christian Andresen

Dato : 11-01-02 10:02

"trine" <trine.poulsen@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg er mest interesseret i et kost/mineral-tilskud, men hvis der
> findes en "mirakel"-salve, er jeg selvfølgelig klar til at prøve det

Tag en snak med en erfaren beslagsmed og dyrlægen, så skal de nok hjælpe
dig,

Christian

Fra : Tanja Bromley

Dato : 11-01-02 14:08

Har haft samme problem med min hest. Du skal tage en snak med din smed -
din hest skal sandsynligvis ha' sko på, for at "holde sammen" på det hele,
indtil hoven igen er i orden. Evt. skal hoven også limmes ... men alt det
ved smeden bedst!

Som fodertilskud kan du bruge B-vitamin. - Hvis jeg ikke husker meget galt,
er det Stormøllen der har noget der hedder "B-Komplex" ... det er relativt
billigt, men fuldt ud lige så godt som de mere kendte mærker.
Du kan også købe Biotin i din lokale foderstof, men kvaliteten er MEGET
svingende og svært gennemskuelig, så alm. B-vitamin er nr. 1 !

Mvh. Tanja

Fra : iaks

Dato : 11-01-02 16:56

"Tanja Bromley" <tanja@bromley.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Du kan også købe Biotin i din lokale foderstof, men kvaliteten er MEGET
> svingende og svært gennemskuelig, så alm. B-vitamin er nr. 1 !

Jeg har brugt biotin/levertran , det hjalp meget.
Hesten brugte sko da jeg fik den i pleje , men den havde så dårlige hove at
den simpelhen tabte sine sko og søm hele tiden . Efter 3 - 4 mdrs. brug af
biotin samt en god smed brugte hesten slet ikke sko.
Smeden filede et lille hak modsat revnen i hoven , det stoppede hoven i at
revne mere , derud over smurte vi hovene ind i levertran x 2 ugentligt .
Samt supl. fodret med biotin og levertran.

Håber du kan bruge dette svar til noget .

Inger

Fra : Nina Svanholm

Dato : 11-01-02 21:45

trine wrote in message
> [...]
der
>findes en "mirakel"-salve, er jeg selvfølgelig klar til at

Hej Trine!

Jeg har med stor succes brugt flydende torskelevertran til alle
heste jeg har mødt på min vej med dårlige hove-DET VIRKER!!!
Hvis det er noget mere alvorligt, eller noget helt andet kræver
det naturligvis bedre behandling, med vejledning fra beslagsmed
og/eller dyrlæge!

PS:DET LUGTER FÆLT!!!

Held og lykke

Hestehilsner fra Jacques og Nina.

Fra : trine

Dato : 14-01-02 11:01

Tusind tak !

For alle de gode svar på mit indlæg vedr. dårlige hove.
Det har været en stor hjælp at læse alle jeres forslag og gode råd.
Jeg modtager selvfølgelig gerne flere svar

Mange hilsener fra Trine

Fra : Jane

Dato : 12-02-02 19:32

hvad med biotin det hjælper, det kan fås på foderstof, eller dyrlægen og det
er ikke så dyrt! det kan fås som spay, der bare skal puttes lidt i foderet
af, og hestene kan ikke smage det! det hjælper (dog ikke fra den ene dag til
den anden, men efter regelmæssigt brug!)