Hvordan får man dog tiden til at slå til?
Fra : ChiChi

Dato : 11-01-02 09:13

Hej NG

Som ny i gruppen vil jeg da lige starte med at præsentere Mig selv og
mine heste

Jeg er selv en pige på 26 som har haft heste/redet i 18 år, jeg arbejder
pt i københavn og bor på sydsjælland, træner 2 hunde (konkurrence
træning i lydighed, Agility og spor) sammen med min mand.

Derudover har jeg så mine to heste, som jeg jo må indrømme, jeg ikke får
redet så meget :-/
Hestene er en 6 års Araberrace Vallak, Bonday, på 161 cm, som jeg har
haft fra han var 17 md og en 15 årig DV hoppe, Sabrina, på 160 cm, som
jeg overtog i '99.

Bonday er jordens sødeste hest, men han har alle dage haft problemer med
låseledet i begge bagben, dette siger dyrlægerne er der ikke noget at
gøre ved. Han er en stabil og dejlig hest, som kommer godt ud af det med
alt og alle, efter han er blevet kastereret *G* Før ville han ikke vide
af hopper i sin FOLD *G*. Bonday går fortrinsvis western og distance.

Sabrina er også blevet en lækker hest efterhånden, for hun var da godt
nok lidt af en håndfuld da jeg fik hende hjem.
Sabrina er gammel dressur og springhest, hun har gået LA4 (tror jeg nok
vi fik at vide) i både spring og dressur, og hun er helt sikkert dygtig,
men har på et eller andet tidspunkt været ude for noget grimt og ville
da jeg fik hende hverken vide af udstyr eller rytter, så det har vi
brugt et par år på at få gjort "godt igen"...

Begge hestene bliver brugt til hyggeridning og ikke konkurrencer. de
står opstaldet på en gård hvor der kun er dem, har 2½ hektar græsfold og
løsdriftstald om dagen, samt deres bokse om natten!

Mit problem er det her med at få tid til det hele Jeg ville jo så
frygteligt gerne kunne passe hus, hunde og heste samtidig med arbejdet,
men der er latså ikke meget tid til ridning i hverdagene når man er af
sted fra 0600 til kl 17.30 og hestene står opstaldet uden hverken
ridebane eller ridehus *S*.
Og weekenderne går dælme da også stærkt *G* for det meste er jeg i
sommerhalvåret af sted til konkurrence med hundene enten lørdag eller
søndag.
Så pt bliver hestene kun rørt en times tid hver i weekenden hvilket jeg
jo gerne ville have til at blive til noget mere!

Jeg har overvejet at sælge den ene, men hvordan gør man dog det når
begge har været ude i dårlige hjem før ? *SUK*
Hvordan får i andre det til at gå op?

MAnge hilsner fra
Sussan, Bonday og Sabrina
Hestene http://bonday.homepage.dk
Hundene http://schnauzers.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-01-02 10:11

In article <O%w%7.17943$Zm5.1672534@news000.worldonline.dk>, ChiChi wrote:
> Hej NG

Hej ChiChi

> [...]
> men der er latså ikke meget tid til ridning i hverdagene når man er af
> sted fra 0600 til kl 17.30 og hestene står opstaldet uden hverken

Du kunne jo flytte hestene til et andet sted, eller måske gå på
deltid ? Eller evt. gå hjemme, men så er der lige et spørgsmål
omkring økonomi. Jeg ved ikke om din mand's indtægt er nok.

> Og weekenderne går dælme da også stærkt *G* for det meste er jeg i
> sommerhalvåret af sted til konkurrence med hundene enten lørdag eller
> søndag.

Hvis du dyrker konkurencer er det svært at få tid til meget andet.
Det må du desværre leve med, eller skære ned på dine ambitioner.

> Så pt bliver hestene kun rørt en times tid hver i weekenden hvilket jeg
> jo gerne ville have til at blive til noget mere!

Har du overvejet en halvpart ??

> Jeg har overvejet at sælge den ene, men hvordan gør man dog det når
> begge har været ude i dårlige hjem før ? *SUK*

Tager sig god tid og finder den rette køber, men selv da kan du
aldrig være helt sikker. Det er noget med at du må stole på dine
med mennesker.

> Hvordan får i andre det til at gå op?

Jeg har en hest sammen med min søster. Vi studerer begge 2, og
har hesten i fuldpension, så vi bare skal ride den. Yderligere
har vi en halvpart på hesten 2 dage om ugen. Jeg rider den 2
dage, og min søster og hendes kæreste 3 dage om ugen.

Dengang jeg boede hjemme hos mine forældre, så var vi til
ridestævner stort set hver weekend. Der var sjældent tid
til andet end at ride, selv til daglig. Hus blev der ikke
passet, men det vender man sig til. Det er et spørgsmål om
prioritering, vi prioriterede hestene frem for et perfekt
hjem.

JonB

Fra : ChiChi

Dato : 11-01-02 12:17

"Jon Bendtsen" skrev d. 11-01-02 10:11 dette indlæg :

> Hej ChiChi

Hej JonB

> Du kunne jo flytte hestene til et andet sted, eller måske gå på
> deltid ? Eller evt. gå hjemme, men så er der lige et spørgsmål
> omkring økonomi. Jeg ved ikke om din mand's indtægt er nok.

Flytte hestene vil jeg helst ikke, da de har favorable forhold hvor de
går nu, bortset altså fra det med ride-bane/-hus.
Deltid/Gåhjemme... JAAAA hvem ville ikke gerne det *S* men med 2 hunde,
2 heste og hus og bil, tja så skal man have 2 indtægter *G* Men jeg
roder da med muligheden for at få arbejde tættere på eller starte
selvstændigt!

> Hvis du dyrker konkurencer er det svært at få tid til meget andet.
> Det må du desværre leve med, eller skære ned på dine ambitioner.

ENIG! "Desværre" har jeg ikke tænkt mig at skære i mine ambitoner med
hensyn til hundene, snarere tvært imod *S*

> Har du overvejet en halvpart ??

Ja, det har jeg, desværre er halvparter svære at få sådan ude på landet
hvor jeg bor, og kun vallaken ville egne sig til det, da hoppen stadig
er mærket af sine dårlige oplevelser!

> Tager sig god tid og finder den rette køber, men selv da kan du
> aldrig være helt sikker. Det er noget med at du må stole på dine
> med mennesker.

Ja, det kan bare være meget svært som "problemheste-aftager" at finde
nye ejere, til godt nok rehabiliterede heste, man kommer jo til at holde
stort af de dyr, samtidig er det ikke alle der kan overtage en sådan
hest... Men du har ret, jeg tror jeg vil prøve at finde et godt hjem til
den ene, så må det tage den tid det nu engang tager *S*
Så er det et spørgsmål om hvilken *S*

> [...]
> passet, men det vender man sig til. Det er et spørgsmål om
> prioritering, vi prioriterede hestene frem for et perfekt

Jamen nu må du endelig ikke tro at vi holder perfekt hus, men som sagt
går der jo meget tid til alt muligt andet.
Og jeg er da godt klar over at mine heste "kun" har en 2.prioritet. min
størsate interesse er gået hen og blevet hundene *S* efter 18 år med
heste !
Men derfor kan man jo sagtens prøve at få gode ideer til nye måder at få
tiden til at gå op *G*

> JonB
>
> --
>
> Jeg har nogle meninger, blandt andet: "post i den rigtige gruppe",
> "klip unødig text væk", "svar nedenunder", "skriv korrekt subject"
> "ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Sussan, Bonday & Sabrina

http://www.kandu.dk/

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-01-02 12:27

In article <oIz%7.13100$aS.1783096@news010.worldonline.dk>, ChiChi wrote:
> "Jon Bendtsen" skrev d. 11-01-02 10:11 dette indlæg :

[klip]

> [...]
> 2 heste og hus og bil, tja så skal man have 2 indtægter *G* Men jeg
> roder da med muligheden for at få arbejde tættere på eller starte

Indtægten skal bare være stor nok, og udgifterne små nok. Fx.
bopæl langt ude på landet, i tyndt befolkede områder, så er
huse billige. Hvis du går hjemme er en bil nok, osv.

Jeg kunne godt selv tænke mig at have en kone gående der hjemme
til at passe hus, heste og børn. Men først skal jeg jo lige have
fundet en sød hoppe :/

> ENIG! "Desværre" har jeg ikke tænkt mig at skære i mine ambitoner med
> hensyn til hundene, snarere tvært imod *S*

I så fald kan jeg kun anbefale dig at sælge den ene, måske dem begge,
og finde en halvpart til din hest, og eller en du kan ride på en gang
eller 2 om ugen. Du skal IKKE sælge dine heste og så selv blive part
på dem, det går bare galt.

> Ja, det har jeg, desværre er halvparter svære at få sådan ude på landet
> hvor jeg bor, og kun vallaken ville egne sig til det, da hoppen stadig
> er mærket af sine dårlige oplevelser!

Også hvis det ikke koster noget at være halvpart hos jer ??
Men jeg tror nu at det er svært at finde en halvpart overalt.
Min søster og jeg brugte en del måneder, og fik 3 henvendelser.

> Jamen nu må du endelig ikke tro at vi holder perfekt hus, men som sagt
> går der jo meget tid til alt muligt andet.

Nej, men det er selvf. ens ønske at det skal være perfekt :)

> Og jeg er da godt klar over at mine heste "kun" har en 2.prioritet. min
> størsate interesse er gået hen og blevet hundene *S* efter 18 år med
> heste !

Synd. Faktisk mener jeg at hunde og heste ikke hører sammen, da
hunde gør og heste løber.

> Men derfor kan man jo sagtens prøve at få gode ideer til nye måder at få
> tiden til at gå op *G*

Helt sikkert.

JonB

Fra : ChiChi

Dato : 11-01-02 13:27

[Klip]

> [...]
>
> Jeg kunne godt selv tænke mig at have en kone gående der hjemme
> til at passe hus, heste og børn. Men først skal jeg jo lige have

) Nu bor vi skam langt ude på landet, billig husleje, har kun en bil
og gode intægter begge to... meeeeeen altså *G*
Jeg kan skam godt se hvad du mener Jeg ville skam også elske bare at
gå og passe hus, hunde og heste *LOL*

Ang. det med halvparter, så ville det for mig være nok at de bare gad
komme og ride og så ellers være gode ved hestene selvfølgelig *S*

> Nej, men det er selvf. ens ønske at det skal være perfekt :)

Øhhhh. Tjaaa. det er nu ikke så vigtigt for mig Bare man ikke skal
bruge en skovl for at komme ind!

min

> Synd. Faktisk mener jeg at hunde og heste ikke hører sammen, da
> hunde gør og heste løber.

Her er jeg helt Uenig! Nu har jeg valgt en race der faktisk er avlet til
at tilbringe sit liv i en hestestald og begge hundene er præsenteret for
hestene som det første....
Rudi(tævehunden) tilbragte meget af sine første 5 uger hos os på heste
ryg, ikke nok med at hun elskede at sidde i sadlen når jeg trak til og
fra stalden, men hun skulle gudhjælpe mig også sidde der under
rideturen, så sad hun foran mig på sadlen *SS* se billede her
http://www.schnauzers.dk/foto2/img2.jpg
Faktisk skal hundene nok sørge for at jeg husker at få fodret, lukket
heste ind/ud m.m. De jager mig sågar ud af sengen kl 0600 i weekenderne
for at komme ned og passe heste *S*
Hestene, tja ihvertfald vallaken er meget glad for hundene, de render
rundt inde mellem hans ben når jeg strigler, skifter dækken osv.
De leger i folden, her er det specielt vallakken og hanhunden der morer
sig, de leger tagfat. Hunden farer rundt om hesten og gør, hvorefter
hesten løber efter hunden og pruster, så ligger hunden sig og hesten
stiller sig til at græsse hvorefter hunden sniger sig in d på hestens
hale og fanger den *GG* JO, Jo.... De har det skam herligt *G*
Enig, det kan se voldsomt ud, men ihvertfald vores hunde og heste har
det ganske fint sammen *S*

Jeg har overvejet at sælge Sabrina i et langt stykke tid. men så står
jeg jo med en hest der skal stå alene og det er jeg ikke vild med. Så
vil du sikkert sige at jeg kan opstalde ham på et ridecenter, men
grundet han benlås i bagbenene skal han helst være ude i min. 12 timer i
døgnet OG det er ret svært at få på et ridecenter *S*

Hmmm... du giver mig stof til eftertanke, Tak for det

Sussan
http://bonday.homepage.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Tanja Bromley

Dato : 11-01-02 14:23

Hmm .. min ydmyge mening

Hvis dine heste får opfyldt deres fysiske og psykiske behov i stald og fold
(og det kan jeg udlede, at de gør) - hvorfor så den dårlige samvittighed
over ikke at få redet ?
Der findes heste, der bare SKAL rides flere gange om ugen, for at de ikke
går og bliver triste - men langt de fleste heste synes da det er lækkert,
bare at gå og fjolle rundt på folden hele dagen.
Hvis dine heste virker glade og tilfredse, så ligger problemet jo hos dig og
din dårlige samvittighed. Og dine heste vil nok sætte stor pris på, at du
pakker den dårlige samvittighed væk og lader dem nyde livet, i stedet for at
sælge dem

Jeg har selv 6 heste/ponyer. Kun 3 af dem kan p.t. rides (resten er
ungheste), men det bliver de altså kun sjældent, for vi har bare ikke rigtig
mulighederne her til at ride tur f.eks. - og vi skal køre en del kilometer
for at komme op i ridehallen.
Jeg har også slogedes med den der dårlige samvittighed. - Men alle mine
heste er glade og tilfredse med livet, og derfor har jeg kæmpet ihærdigt for
at slippe den der nagende samvittighed ... den gavner hverken mig eller
hestene!

Man ved, at hestene går under ordnede og gode forhold nu - hvis man sælger
? .... man ved rent faktisk aldrig, vel ?

/Tanja

Fra : ChiChi

Dato : 11-01-02 14:51

"Tanja Bromley" skrev d. 11-01-02 14:23 dette indlæg :
> [...]
>
> Man ved, at hestene går under ordnede og gode forhold nu - hvis man
sælger
> ? .... man ved rent faktisk aldrig, vel ?

Hej Tanja!

Egentlig har du jo fuldstændig ret
Mine heste har det skam strålende, som de har det nu *S*.

jeg tror lidt at min dårlige samvittighed går på at jeg altid har brugt
tiden på hestene og nu bliver tiden brugt til/på hundene

Og jeg "holder" jo på dem fordi jeg som du har det lidt med, man ved jo
aldrig hvis man sælger dem !!
Jeg har vist allerede fået en del at "tygge" på, dejligt *S*

Håber flere har kommentarer!

Mange hilsner og god weekend fra
Sussan, Bonday og Sabrina
http://bonday.homepage.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Anet

Dato : 11-01-02 22:18

Hej

Det er skønne heste du har. Var lige inde på din hjemmeside og kigge. Ville
have skrevet en besked i din gæstebog men den kom aldrig frem. Hermed en
hilsen.

hilsen

Anet

Fra : ChiChi

Dato : 13-01-02 19:12

"Anet" skrev d. 11-01-02 22:18 dette indlæg :
> [...]
Ville
> have skrevet en besked i din gæstebog men den kom aldrig frem. Hermed

Hej Anet

Tak for hilsnen, og for at du gjorde opmærksom på at der var en fejl på
gæstebogen! Det er rettet nu, så nu kan der igen lægges hilsner ind til
Bonday og Sabrina!

Hilsner fra
Sussan

http://www.kandu.dk/

Fra : Anet

Dato : 11-01-02 13:22

Hej

Vi har jo været så heldige at få lov til at låne en hest i et års tid. Vi
har lavet en kontrakt med ejer og ejer kan til enhver tid komme og kigge til
ham. Han får alt den motion, omsorg og alt andet som vores to egne. Faktisk
er vi blevet så frygtelig glade for ham. Ejeren ville gerne låne ham ud
fordi hun før havde været ude for noget uheldigt med en hest hun havde
solgt. Så brugte vi noget tid på at snakke om hvordan hun forventede at vi
red ham og hvordan vi regnede med at bruge ham og det ser ud til at gå
rigtig godt. Til sommer skal vi af med ham igen, snøft...han er meget
dejligt. I kan se ham på http://www.anet.subnet.dk

hilsen
Anet

Fra : ChiChi

Dato : 11-01-02 14:06

"Anet" skrev d. 11-01-02 13:22 dette indlæg :
> [...]
> red ham og hvordan vi regnede med at bruge ham og det ser ud til at gå
> rigtig godt. Til sommer skal vi af med ham igen, snøft...han er meget

Hej Anet
Jeg har skam været inde og kigge på jeres side, og lige netop til jer
ville jeg måske også være villig til at udlåne en hest... Det virker som
om hestene har det kanont hos jer!
MEN jeg har før haft RIGTIG dårlige erfaringer med det, derfor har jeg
det ikke som en option, og det slet ikke med hoppen, som er skadet i
forvejen *S*

Men igen...måske amn skulle tage det med i overvejelserne..... :-/

Kig ind til Bonday og Sabrina på http://bonday.homepage.dk
hilsen
Sussan

http://www.kandu.dk/

Fra : Anet

Dato : 11-01-02 19:00

> [...]
> forvejen *S*
>
> Men igen...måske amn skulle tage det med i overvejelserne..... :-/

Tak for rosen for vi syntes også selv at så kolosalt meget af vores tid går
med at nusse med hestene og de går udenfor hver dag og bliver redet og gået
tur med og alt. Tja, jeg syntes at der er kommet mange gode kommentar til
din streng her.

hilsen

Anet