Støjdæmpning af PSU??
Fra : Studen

Dato : 11-01-02 00:16

Har et AOpen HX08 kabinet med en 300W PSU. Desværre larmer den af helvede
til, så det må der gøres noget ved.. Har set at Webconsult.dk sælger nogle
dyre/lækre lownoise psu´er, men mit spørgsmål er: Er det ikke muligt at
udskifte selve blæseren i psu ´en, og derved fjerne støjen??? 300W er
rigeligt pt. så jeg er kun interesseret i at fjerne larmen.
Hvis svaret er ja, er jeg meget interesseret i nogle forslag til
blæsertyper. Er Pabst forresten en producent eller en klasse af blæsere

Mvh
Studen

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 10-01-02 13:59

>Er det ikke muligt at udskifte selve blæseren i psu ´en, og derved >fjerne
støjen???

Jow da, det kan sagtens lade sig gøre, men du kan også begynde med at give
den 7 v i stedet for 12, det plejer at reducere støjen ganske betydeligt.
7 v finder du mellem den gule (+12v) og den røde (+5v) ledning, der gør fra
psu til harddiske m.v. den røde ledning på blæseren skal sættes til den gule
fra psu'en, og den sorte fra blæseren skal til den røde fra psu'en

M.v.h.
Thomas

Fra : Thomas Antonsen

Dato : 11-01-02 15:21

Jeg har selv samme PSU, og jeg skiftede blæseren med en Noisecontrol/Pabst
blæser. Jeg tror den kostede 200-250 kr, og det virker. På en meters afstand
er den så godt som lydløs. Oprationen tog 15-20 min.

VH Thomas

Fra : Studen

Dato : 11-01-02 18:20

Kan se at man kan få disse blæsere både med og uden termostatstyring!? Er
det et must, og hvad vil det egentlig sige??
Der er ca. 100,- til forskel på prisen.
Hvilken størrelse skal jeg egentlig bruge til en PSU?? (det er ikke fordi
jeg er doven, jeg er bare ikke i nærheden af min computer lige nu)

Studen

Fra : Morten Nielsen

Dato : 11-01-02 19:49

On Fri, 11 Jan 2002 15:21:05 +0100, "Thomas Antonsen"
<baz@worldonline.dk> wrote:

>Jeg har selv samme PSU, og jeg skiftede blæseren med en Noisecontrol/Pabst
>blæser. Jeg tror den kostede 200-250 kr, og det virker. På en meters afstand
>er den så godt som lydløs. Oprationen tog 15-20 min.

Nu er jeg ganske fummelfingret - er der risiko for at fucke noget op,
når man skifter blæseren?

Hvilken blæser købte du forresten helt nøjagtigt (et link til
www.studiedata.dk - eller hvor du nu købte den - ville være guld
værd!)?

Morten

Fra : Madsen

Dato : 11-01-02 20:14

On Fri, 11 Jan 2002 19:49:24 +0100, Morten Nielsen
<morten_nielsen@mailserver.dk> wrote:

>Nu er jeg ganske fummelfingret - er der risiko for at fucke noget op,
>når man skifter blæseren?

Bare rolig, det er næsten umuligt at gøre noget galt.

Blæseren sidder med 4 skruer og der er kun 2 ledninger,
en rød og en sort. Hvis den nye blæser også skal køre
med 12 volt, så skal den bare sættes til på præcis samme
måde som den du fjerner. Det kan ikke være meget nemmere.

Mvh Madsen

Fra : Thomas Antonsen

Dato : 11-01-02 20:46

Det er rigtigt, det kan næsten gøres med bind for øjnene. Jeg købte den
type, der hedder 8412 NGL med termo styring. Jeg kan ikke lodde selv, så jeg
klippede ledningerne ca. midpå, afisolerede enderne, flettede dem sammen,
satte isolerbånd på, og det har kørt med on problemos siden. Næste gang
naboens søn, der er elektriker, kommer forbi, for han lov at lodde
ledningerne for en sikkerheds skyld.

Jeg vil anbefale dig at købe den model med blæserstyring, så får du kun den
støj, der "er behov for".

VH TA

Fra : Madsen

Dato : 11-01-02 20:57

On Fri, 11 Jan 2002 20:45:38 +0100, "Thomas Antonsen"
<baz@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>klippede ledningerne ca. midpå, afisolerede enderne, flettede dem sammen,
>satte isolerbånd på, og det har kørt med on problemos siden.

Jeg gjorde det samme, men brugte dog to små samlemuffer af den type
du kan finde inde bag enhver stikkontakt. De koster ikke mange ører.

Mvh Madsen

Fra : Thomas Antonsen

Dato : 11-01-02 21:13

Ok, jeg er ikke den store elektronik ørn, som du nok har gættet

Fra : Madsen

Dato : 11-01-02 21:42

On Fri, 11 Jan 2002 21:12:33 +0100, "Thomas Antonsen"
<baz@worldonline.dk> wrote:

>Ok, jeg er ikke den store elektronik ørn, som du nok har gættet

Det er jeg jo netop heller ikke. Ellers havde jeg nok loddet dem.

Du kan få dem i det lokale byggemarked. Det er en lille plasticdims
med en skrue. Du løsner skruen, stikker ledingerne ind i et lille hul
og strammer skruen igen, som så holder ledningerne fast.
Det holder ligeså godt som en lodning og tager kun 2 sekunder.

Mvh Madsen

Fra : Thomas Antonsen

Dato : 11-01-02 22:46

OK, tak for tippet, det tror jeg godt jeg kan klare

Fra : Thomas Antonsen

Dato : 11-01-02 20:48

Jeg købte den hos Studiedata, kun for 2 dage senere at konstatere, jeg kunne
havet fået den 100kr billigere hos mm-data

http://www.mm-data.dk/catalog/product_info.php?products_id=265&PHPSESSID=f4a
c2c242caa96b9f3c82b95a30836c9

sådan er verden så uretfærdig...

/TA

Fra : Louby

Dato : 11-01-02 22:47

"Thomas Antonsen" <baz@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kunne
> havet fået den 100kr billigere hos mm-data

Den har jeg da lige købt den hos Studiedata for 140 kr

Mvh Louby

Fra : Morten Nielsen

Dato : 11-01-02 23:10

On Fri, 11 Jan 2002 20:48:13 +0100, "Thomas Antonsen"
<baz@worldonline.dk> wrote:

>Jeg købte den hos Studiedata, kun for 2 dage senere at konstatere, jeg kunne
>havet fået den 100kr billigere hos mm-data

Det er vel denne: http://www.studiedata.dk/product.asp?product=319 til
140,- hos Studiedata og 150,- hos mm-data...

Og du har sat den i en HX08 (det lyder som om, at jeg også kan hitte
ud af at montere den)? Er det virkelig nok til at sænke støjen til et
tåleligt niveau?

Forresten består min maskine af en Celeron 566@850, to HD, en CDR og
to CDROM - dermed bliver der nok lidt varmere i kabinettet end
normalt, eller har I andre en lignende opsætning? Jeg tænker her på,
om Papst blæseren kan flytte nok luft til at køle ordentligt.

Morten

Fra : Thomas Antonsen

Dato : 12-01-02 11:37

Min box består af et miditower kab. (2 3½ " drev og 3 5 1/4" drev i front)
med en Aopen PSU fra et HX-08 kab.
2x PII 450Mhz. CPU (ASUS P2B-DS MB)
2x Plextor CD-ROM og CD-R
1x IBM 10K U2 HD
Zip og Diskette drev

Jeg har bemærket min HD bliver MEGET varm, så varm jeg ikke kan holde ud at
røre ved den, så derfor de 2 Pabst blæsere, til at genere airflow gennem
kabinettet. Jeg havde oprindeligt lagt an på at blæseren i PSU (som jo også
er en Pabst) kunne lave "gennemtræk" i kab. sammen med en blæser fra en
Intel CPU i front af kab., men den gik altså ikke. Jeg tør i hvert fald ikke
køre videre med dette, når nu HD bliver så varm.

Med dit setup vil jeg absolut anbefale dig at købe 2 blæsere til at skabe
gennemtræk i kabinettet, du overklokker din CPU og du har et CD-ROM mere end
mig, plus en ekstra HD. Der skal luft igennem her!

En anden ting til overvejelse, er kabinettets opbygning. I mit kab. er der
ikke plads til en ekstra 80mm køler i bagvæggen på kab, kun i front. Derfor
overvejer jeg at bøbe et nyt kab, med bedre muligheder for køling. Det kunne
være dette http://www.chieftec.com/products/dragon/dx01wd.htm

men NC laver jo også gode kabs. der bare er for dyre til min pengepung. På
mit forrige arbejde havde jeg et NC Big Tower Kab, og selv med nogenlunde
samme setup som nævnt ovenfor, var det så godt som lydløst. Men med en 350w
PSU og måtter og hvad der ellers skal til, er du over 2K for sådan et kab.

Mit kab. er i øvrigt beklædt med korkmåtter fra Noisecontrol og HD er
monteret i en "no Vibes" ramme fra NC. På trods af alle disse tiltage larmer
mit kab. stadig for meget, men så vidt jeg lytte mig frem til, er det CPU
blæserne, der er synderen, så det er næste emne til udskiftning. Problemet
er bare, det er "boxed" CPU, så den originale blæser er NITTET fast på CPU,
og det har jeg så ikke lige fundet ud af, hvordan jeg skal få af? Hvis jeg
tager en boremaskine og borer nitterne af, er der jo ret stor chance for at
ødelægge CPU'en?

VH Thomas

Fra : dansk

Dato : 11-01-02 23:38

ja eller her :
http://asp.webconsult.dk/varer.asp?cID=1&scID=8&sID=2

jens

Fra : Thomas Antonsen

Dato : 12-01-02 11:09

Ja, jeg beklager, det var hos Webconsult, eller rettere hos NoiseContol
Denmark som der står på fakturaen, jeg købte dem. Prisen var 192kr pr stk.
plus moms og forsendelse, i alt lyder fakturaen på 566.25 inkl. moms og
forsendelse. Det gør jeg ikke igen.

VH TA

Fra : Jesper Ryskin

Dato : 14-01-02 10:25

Husk lige at fortæl, at du her taler om den temp.styrede version, ikke den
alm.der sammenlignes med i tråden, der hos os ville have kostet dig 112kr pr
stk. plus moms og forsendelse!

--
Mvh.Jesper Ryskin, ejer af Webconsult

Din computer larmer! I hvert fald mere end du sikkert gerne ville have.
Se på www.webconsult.dk om hvordan du får dæmpet din PC-støj.

Fra : Thomas Antonsen

Dato : 14-01-02 18:29

Jeg har fortalt - flere gange- det er type 8412 NGL - i den
temperaturstyrede udgave - , jeg har købt hos jer. Men du har ret, den
uvidende læser kunne jo godt tro, det er den samme udgave, der kan fåes til
150 hos MM-data. Det er det formentlig ikke? Dertil skal så siges, at
hverken hos noisecontrol eller Pabst kan det ses, at den findes i to
udgaver, det er faktisk kun hos jer, det fremgår tydeligt, blæseren findes i
2 udgaver, henholdsvis med og uden temperaturstyring..

Så til alle, der har fulgt denne tråd, jeg beklager, jeg har antydet
WebConsult er nogle ågerkarle, det er de ikke, tværtimod laver de en
ordentlig produktpræsentation!

VH Thomas Antonsen

PS. Man kan altså kun købe 8412NGL i udgaven uden temp. styring til 112kr
hos webConsult, hvis man er momsregistret, for os andre dødelige koster den
140kr.

Fra : Studen

Dato : 12-01-02 01:47

OK, nu har jeg læst denne tråd igennem et par gange, og det står stadigvæk
ikke klart for mig præcis hvilken blæser folk anbefaler!
Hvis man kigger på de Pabst-blæsere de sælger hos MM-Data til 150,- står der
ikke noget om termostyring, men hos webconsult står der ikke noget
"blæsernavn". Så vidt jeg kan se er det denne:
http://asp.webconsult.dk/vareinfo.asp?VareID=93 til 240,- med
termostyring -
der tales varmt for, men der er også nogle der skriver noget om at spare
100,- !!??

Correct me if I´m wrong - tak!

Studen

PS. er der forresten nogen der kan anbefale en køleprofil til erstatning af
blæser på A7V266-E ??

Fra : Studen

Dato : 12-01-02 02:08

Er der forresten en venlig sjæl der gider forklare mig, hvad fordelen er ved
den termostatstyrede udgave??
Er det ikke noget med, at det kræver ekstra hardware for at udnytte denne
funk. eller er jeg helt galt på den??

Studen

Fra : Kim K

Dato : 12-01-02 11:03

> [...]
> den termostatstyrede udgave??
> Er det ikke noget med, at det kræver ekstra hardware for at udnytte denne

Termostyring koster 100kr ekstra hvilket vil sige at du skal betale 240kr
med termostyring hos webconsult-dette er iøvigt også den billigste med
termostyring.
Fordel med termostyring er at den blæser hvad der er behov for. Eller sagt
på en anden måde hvis dit kabinet ikke har en så høj temperatur som blæseren
er lavet til, sætter den bare omdrejningerne ned=mindre larm. Hvorimod en
uden termostyring kører altid på max niveau uanset dit kabinets temperatur

Håber det hjalp
mvh Kim

Ps: en termostyring kræver ikke ekstra hardware, da den er selvstyrende

Fra : Thomas Antonsen

Dato : 12-01-02 11:46

Jeg vil anbefale dig at købe 3 stk. af denne type,

http://www.mm-data.dk/catalog/product_info.php?products_id=265&PHPSESSID=5fb
a567965b69dc2a260796f2892c7b2

1 til PSU'en, 1 til front af kab. og 1 til bagenden af kab. Så får du et
godt flow gennem dit kab. og en rimelig støjsvagt konfig. Øvrigt støj fra
dine andre komponenter kan jeg jo så ikke udtale mig om. 8412 NGL har termo
styring.

Fra : Hans

Dato : 13-01-02 22:08

Nu har jeg læst en del om støjdæmpning i denne tråd og købt en Pabst-blæser
til min cpu ( 19 db )
Tak for de gode råd.
Men med hensyn til psu så syntes jeg da at min atx har større blæser end
80mm men er jeg forkert på den.
Jeg syntes at de nærmer sig 95-100 mm i udvendige mål - men det er måske en
80mm ??

Mvh Hans

Fra : Thomas Antonsen

Dato : 13-01-02 23:45

Det er du nok nødt til at åbne den for at finde ud af, men blæsere findes
også i 92mm og 120mm som standard mål

/TA

Fra : Jesper Ryskin

Dato : 14-01-02 10:26

> [...]
> godt flow gennem dit kab. og en rimelig støjsvagt konfig. Øvrigt støj fra
> dine andre komponenter kan jeg jo så ikke udtale mig om. 8412 NGL har

Øhm - har 8412 NGL termo.styring? Siden hvornår??

Fra : Thomas Antonsen

Dato : 14-01-02 18:34

Jeg beklager igen - temperaturstyring, ikke termostyring. Der er åbenbart
forskel?

Under alle omstændigheder er det denne her, jeg har købt:
http://asp.webconsult.dk/vareinfo.asp?VareID=93 til 192kr plus porto og
moms.

VH Thomas Antonsen