Manglende DMA - SUK !!!
Fra : Thomas

Dato : 10-01-02 22:54

Hej

Det her er sidste desperate forsøg på at få DMA til at fungere på min
maskine.

Lige lidt data:

Bundkort -> Asus K7V med VIA KX133 chipset

Hardisk -> IBM Deskstar 34 GXP 20,5 GB

CDROM -> Creative CD5233E 52xspeed

OS -> Windows XP pro

Mit problem er at mine drev både CDROM og HD nægter at køre nogen form for
DMA mode. De kører kun PIO mode

Jeg har seneste nye bios update fra ASUS og min bios auto detektere da også
min HD til at køre UDMA/66 og mit CDROM drev til at køre UDMA/33. Men når
man så kigger efter i windows kører de kun PIO mode (se her
www.connected.dk/drevtest1.htm )

Disk ydelsen er da også helt i bund prøv at se ydelsen for min UDMA/66
hardisk med 7200 rpnm ( ( se her www.connected.dk/drevtest2.htm )

Jeg bruger UDMA/66 kabler, altså kabler med 80 connectors så her er fejlen
heller ikke. Det skal dog siges at det heller aldrig har virket i windows
2000 eller windows me. Jeg mener at kunne huske at det virkede i win 98, men
er dog ikke helt sikker.

Hvad skal jeg dog gøre ?? Er sidste udvej at købe et controller kort og
sætte i maskinen ??

PS. Lige en lille sjov detalje. Hvis man ikke bruger bios'ens auto detektion
til drevene, men sætter egenskaberne manuelt, så stopper pc under opstart da
alle drev failer. Vælger man at ignorere, og lade windows loade, så er det
muligt at sætte CDROM drevet til DMA, men stadig ikke HD - Er det så ikke
Bios eller bundkortet der er synderen ???

Fra : Torbenth

Dato : 11-01-02 00:43

Thomas skrev i meddelelsen
<3c3e0dad$0$16877$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...
>Hej
>
>Det her er sidste desperate forsøg på at få DMA til at fungere på min
>maskine.

Hej Thomas.

Dette har hjulpet en anden spørger fra et tidligere indlæg. Samt mig selv.
I bios disabler man udma for primary master. Det virker i win98 så du kan da
prøve.
Det gav mig selv en forbedring på 45%

Mvh.
Torben

Fra : Thomas

Dato : 11-01-02 08:20

"Torbenth" <torbenth@it.dk> wrote in message

-------------

I bios disabler man udma for primary master. Det virker i win98 så du kan da
prøve.
Det gav mig selv en forbedring på 45%

-------------

Hej Torben

Dit råd virkede desværre ikke hos mig Så jeg overfører stadig fra min
disk med ca 3 MB/s

Ifølge IBM, overfører min disk med UDMA/66 ca. fra 14-23 MB/s - så det er
bare lidt surt.

Hilsen Thomas

Fra : Finn

Dato : 11-01-02 08:20

Thomas <autzen@REMOVETHISstofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c3e0dad$0$16877$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
Hej

Det her er sidste desperate

P å Vias side findes et stykke værktøj som hedder Via IDE TOOL som
indeholder en busmasterdriver der virker.I dette program kan du konfigurere
alt lige fra pio mode til ultra dma mode på dine drev.
Mvh.Finn

Fra : Thomas

Dato : 11-01-02 09:08

"Finn" <fimus@post.tdcadsl.dk> wrote in message

På Vias side findes et stykke værktøj som hedder Via IDE TOOL som
indeholder en busmasterdriver der virker.I dette program kan du konfigurere
alt lige fra pio mode til ultra dma mode på dine drev.

----------------

Hej Finn

Det har jeg også prøvet - det går bare ikke helt glat idet at min computer
så ikke længere kan start op
(hurra for system restore

Hilsen Thomas

Fra : Finn

Dato : 11-01-02 11:38

Thomas <autzen@REMOVETHISstofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c3e9dbb$0$191$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

"Finn" <fimus@post.tdcadsl.dk> wrote in message

Ja så er jeg også lige ved at tro på at et controllerkort er den bedste
løsning.
Mvh.Finn

Fra : Thomas

Dato : 11-01-02 11:54

"Finn" <fimus@post.tdcadsl.dk> wrote in message

Ja så er jeg også lige ved at tro på at et controllerkort er den bedste
løsning.

-----------------

Oversat- I mit tilfælde er ASUS og VIA noget crap !!!

Så ved jeg at jeg måske skal kigge efter en anden sammensætning næste gang

Thomas

Fra : Thomas

Dato : 11-01-02 12:05

"Thomas" <autzen@REMOVETHISstofanet.dk> wrote in message

Oversat- I mit tilfælde er ASUS og VIA noget crap !!!

Så ved jeg at jeg måske skal kigge efter en anden sammensætning næste gang

Ang. køb at controller kort hvilke af disse to vil i anbefale ??

CMD ATA100 Retail til 209 kr
Promise Ultra DMA/100 kist til 349 kr

Jeg tænker på om nogen har prøvet CMD controlleren og om det kan betale sig
at give 140 kr mere for en Promise controller ?

Thomas