Finde IP-adresser ud fra MAC-adresser
Fra : Martin Kaster Andres~

Dato : 10-01-02 20:20

Hej Alle

Jeg har fået et lille problem med en såkaldt COM-server. Det drejer sig om
at jeg har denne LAN-til-seriel interface som kører DHCP. Når jeg kobler
interfacet til netværket vil det automatisk få en IP-adresse. COM-serveren
har i midlertid ikke et navn, og kan ikke gives et navn i konfigurationen.
Så er det simple spørgsmål - Hvordan får jeg fundet ud af hvilken IP-adresse
jeg skal kontakte for at komme i forbindelse med interfacet?

Jeg har prøvet at se lidt på den kommando der i unix hedder 'rarp' (Reverse
ARP), men da den ikke eksisterer i windows, kan jeg ikke lige finde en
brugbar løsning på problemet.

Det skal lige siges at interfacet sidder i et STORT netværk og forskellige
steder i forskellige subnets, hvorfor en fast IP-adresse ikke kan benyttes
af hensyn til routningen.

MVH

Martin Kaster Andresen
martin@kaster.dk

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 10-01-02 21:08

Hej "Martin Kaster Andresen" <martin@kaster.dk>

> [...]
>Så er det simple spørgsmål - Hvordan får jeg fundet ud af hvilken IP-adresse
>jeg skal kontakte for at komme i forbindelse med interfacet?

Hvis den når så langt som at få en IP-adresse fra DHCP-serveren, så er
det vel ikke mere besværligt end at kigge i DHCP databasen?

>Det skal lige siges at interfacet sidder i et STORT netværk og forskellige
>steder i forskellige subnets, hvorfor en fast IP-adresse ikke kan benyttes
>af hensyn til routningen.

Husk at du skal checke på det samme logiske IP-net som boksen sidder
på. Hvis du er heldig svarer den på et ping-broadcast - og ellers kan
du jo lave et pingsweep på hele subnettet og lave en arp -a | find
mac-adr.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Kaster Andres~

Dato : 10-01-02 21:29

Hej Lars Kim Lund

"Lars Kim Lund" <larskim@mail.com> wrote in message
> Hej "Martin Kaster Andresen" <martin@kaster.dk>
>

> Hvis den når så langt som at få en IP-adresse fra DHCP-serveren, så er
> det vel ikke mere besværligt end at kigge i DHCP databasen?

DHCP-databasen? Jeg sidder ikke med selve DHCP-databasen, men er kun bruger
af netværket. Er der en måde jeg kan komme ind og se i DHCP databasen og se
de opkoblede IP-numre og MAC adresser?

> [...]
> på. Hvis du er heldig svarer den på et ping-broadcast - og ellers kan
> du jo lave et pingsweep på hele subnettet og lave en arp -a | find

Boksen sidder på et andet subnet end det som opkaldscomputeren sidder. Det
eneste jeg kender vil være MAC-adressen.

Martin

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 10-01-02 21:48

> [...]

>af netværket. Er der en måde jeg kan komme ind og se i DHCP databasen og se

Har du overvejet at spørge din systemadministrator? De er som regel
flinkere end deres rygte.

>Boksen sidder på et andet subnet end det som opkaldscomputeren sidder. Det
>eneste jeg kender vil være MAC-adressen.

Så har du et problem, for selv hvis du skulle få kontakt med den, så
vil den være repræsenteret med din nærmeste routers mac-adresse.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/