Gipsfstøbning af gravid mave
Fra : Frank Pedersen

Dato : 10-01-02 19:56

Hejsa.
Vi venter vores første barn til Maj, og vil i den forbindelse høre om der er
nogen der ved hvor man kan få lavet en gipsafstøbning af den kommende moders
flotte mave? - og hvad koster sådan noget?
Vi har også været ude at se på barnevogn og har efterhånden fået udvalget
kogt ned til to modeller: en Simo Lux og en Emmaljunga Big Star. Har i nogle
råd til hvad vi bør vælge?

På forhånd tak
Pia & Frank

Fra : Birger

Dato : 11-01-02 16:06

Den kan I selv lave: gips kan købes i ruller på Apoteket, de skal klippes i
strimler af forskellig længde, vædes i koldt vand og gives et lille tryk (så
noget af vandet drypper af) og lægges på maven. 4-8 lag er fint.

Smør maven ind i vaseline først, så slipper gipsen lettere.

Øv jer med en enkelt rulle på en hånd først, så er det ikke nær så meget
gips der skal smides ud, hvis det ikke helt makker ret.

mvh
Birger

Frank Pedersen <horso@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c3de36a$0$208$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

Fra : Mark Schiller

Dato : 15-01-02 08:49

Fri, 11 Jan 2002 16:06:08 +0100, berigede "Birger"
<swen@edderkoppens.net> dk.familie.barn med:

>Den kan I selv lave: gips kan købes i ruller på Apoteket, de skal klippes i
>strimler af forskellig længde, vædes i koldt vand og gives et lille tryk (så
>noget af vandet drypper af) og lægges på maven. 4-8 lag er fint.

Okay, med ovenstående model har man så en skal - men hvad gør man, hvis
man gerne vil lave en kopi af maven?

Jeg forestiller mig noget i stil med, at man sprøjter skallen med et
eller andet og derefter hælder flydende gips i denne og inden denne
bliver tør, anbringer til ståltråd til ophængning?!

/Mark

--
Mark Schiller
Email : ms.nospam@get2net.dk

"Technology - No place for wimps"

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-01-02 12:34

In article <O95DPFBAp6NEUYUX8L7RXq0ehksk@4ax.com>,
"Mark Schiller" <ms.nospam@get2net.dk> wrote:

> Jeg forestiller mig noget i stil med, at man sprøjter skallen med et
> eller andet og derefter hælder flydende gips i denne og inden denne
> bliver tør, anbringer til ståltråd til ophængning?!

Det er nok ikke nogen særligt god fremgangsmåde. Den mængde gips der
skal bruges vil for det første være ganske betragtelig (og dermed tung),
og det vil sandsynligvis også krakelere. Hvis du gerne vil lave en
afstøbning af gipsmaven, så vil jeg foreslå at du kigger på noget
glasfiber.

--
MVH Martin Edlich
Verdens dejligste dreng kan ses på http://www.edlich.dk/christoffer/

Fra : Birger

Dato : 15-01-02 18:44

Jeg er enig, i Martins indlæg, det vil ikke fungere med så stor en massiv
gipsklump.

Jeg tror også et det vil være en fordel med materialeskift der.

mvh
Birger

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:newsspam3-2DEB97.12341715012002@dtext.news.tele.dk...

Fra : Mark Schiller

Dato : 16-01-02 09:34

Tue, 15 Jan 2002 18:44:04 +0100, berigede "Birger"
<swen@edderkoppens.net> dk.familie.barn med:

>Jeg er enig, i Martins indlæg, det vil ikke fungere med så stor en massiv
>gipsklump.

I bakspejlets skær, kan jeg godt se jeres pointe

>Jeg tror også et det vil være en fordel med materialeskift der.

Jeg vil kigge lidt på, hvordan man arbejder med glasfiber - dog må jeg
skynde mig lidt, der er ikke så længe "til" )

Alt dette bare fordi, at jeg fik den ide, at det da ville være en genial
udsmykning til børneværelset

/Mark

Fra : Bettina Løhmann

Dato : 16-01-02 13:41

"Mark Schiller" <ms.nospam@get2net.dk> wrote in message
> Tue, 15 Jan 2002 18:44:04 +0100, berigede "Birger"
> <swen@edderkoppens.net> dk.familie.barn med:

> Alt dette bare fordi, at jeg fik den ide, at det da ville være en genial
> udsmykning til børneværelset

Hej Mark,

Det er jo meget normalt at man har den gipsskal, der kommer ud af det,
hængende på væggen. Hvis man er god nok til at lægge det på, og ikke behøver
lægge for mange lag på, kan man jo sagtens se "nok", om jeg så må sige. Det
allervigtigste er, så vidt jeg kan læse mig til, at I husker at smøre hende
grundigt ind i vaseline, for elelrs gør det ondt som bare pokker at få
afstøbningen af igen.

Prøv at kigge på Nettet, der er adskillige amerikanske hjemmesider om det,
"belly masks", som de kalder det:
http://www.proudbody.com/
http://parents.berkeley.edu/advice/pregnancy/cast.html
http://www.yourbirthconnection.com/bellycastkit.htm
http://pregnancy.about.com/library/weekly/aa100399.htm
http://www.bellymask.com/find_bellymasker.html
http://www.bellycast.com/whatisit.html <- denne har en detaljeret
gennemgang af fremgangsmåden

Så skulle du have fået inspiration, og lidt hjælp, til, hvordan det gøres
nemmest.
Hvis I er omhyggelige nok, kan I sagtens glatte gipsstrimlerne så meget at
det bliver pænt og glat nok. I kan også glatte afstøbnigen lidt med
sandpapir.

God fornøjelse og held og lykke med projektet.
Bettina

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-01-02 13:59

In article <njpFPLde2vSYJzQBleWSszZ85stA@4ax.com>,
"Mark Schiller" <ms.nospam@get2net.dk> wrote:

> Alt dette bare fordi, at jeg fik den ide, at det da ville være en genial
> udsmykning til børneværelset

Hvis den skal hænge på børneværelset, så er glasfiber nok en særdeles
god ide - børn kan være ret hårdhændede, og gips er ikke så fandens
stærkt

Fra : Henrik Juul

Dato : 20-01-02 13:19

Hejsa.

Jeg har fulgt lidt med i tråden og vil blot lige vise vores resultat,
som kan ses her. Man kan sige, det er en slags før-efter-billede:
http://www.janning-juul.dk/sebastian/before/picbefore.htm

Bedste hilsener
Henrik Janning Juul

Henrik Juul
E-mail: henrik.juul@get2net.dk

Fra : Miss Musica

Dato : 20-01-02 15:54

Stod hun op eller lå hun ned, da gipsen blev lagt?

Louise

Fra : Henrik Juul

Dato : 20-01-02 18:40

Hejsa.

Hun stod op under begge afstøbninger.
Sidste afstøbning blev foretaget ca. 2 måneder før fødslen.- Det er
tilrådeligt at have en stol parat - min kone blev 'dårlig' undervejs
og jeg måtte derfor skynde mig at gøre afstøbningen færdig!
Husk inden gipsstrimlerne sættes fast at smøre et godt lag vaseline på
huden så slipper gipsen bedre!

Hilsen
Henrik

Fra : Mark Schiller

Dato : 21-01-02 08:09

Sun, 20 Jan 2002 13:19:25 +0100, berigede Henrik Juul
<henrik@janning-juul.dk> dk.familie.barn med:

>Jeg har fulgt lidt med i tråden og vil blot lige vise vores resultat,
>som kan ses her. Man kan sige, det er en slags før-efter-billede:
>http://www.janning-juul.dk/sebastian/before/picbefore.htm

Sejt - lige præcis dét jeg er på jagt efter ,-))

/Mark

Fra : Henrik Juul

Dato : 21-01-02 21:05

Vi er glade for at have været til hjælp!
Til interesserede så er her linket til det 'endelige resultat':
www.janning-juul.dk/sebastian

Bedste hilsener
Henrik Janning Juul

Fra : Lisa

Dato : 21-01-02 22:50

Hejsa!

Jeg skal igang med at lave et gibsaftryk i løbet af de næste dage - der er
ikke mere end et par uger til nu, så det skal snart være.

Jeg har købt gips-gaze, men er i tvivl om, hvor meget der skal bruges. Der
skal jo gerne være nok. Er der nogle, der har erfaring med, hvor meget der
går til en afstøbning af mave og bryster??

Hej fra Lisa

Fra : Henrik Juul

Dato : 22-01-02 17:17

Hejsa.

Jeg mener at kunne huske, at vi brugte 2 ruller til hver afstøbning
(se link til billeder andetsteds i tråden). Men køb da for en
sikkerheds skyld nogle ekstra ruller - de koster jo ikke alverden!

Bedste hilsener
Henrik

Fra : Birger

Dato : 23-01-02 18:45

Køb rigeligt, er de søde på apoteket tager de de ubrugte igen (spørg først)

mvh
Birger

Lisa <terpe@fdfmosede.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c4c8d27$0$89088$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Wesensteen

Dato : 23-01-02 01:41

Lidt off topic: Fin hjemmeside. Måske var det en idé med mulighed for
at se billederne i lidt større format? Jeg tror det ville være smart
om man kunne klikke på billederne og så få en større udgave op i en ny
box, da de er lige små nok for mine øjne.

Fra : Ksac

Dato : 11-01-02 21:53

"Frank Pedersen" <horso@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vi har også været ude at se på barnevogn og har efterhånden fået udvalget
> kogt ned til to modeller: en Simo Lux og en Emmaljunga Big Star. Har i

Du skal gøre op med dig selv, om der skal lufthjul på eller ej. Hvis du
vælger lufthjul, ville jeg nok købe en Big Star, da fjederkonstruktionen på
Simo (sammen med lufthjul) ikke er optimal.
Skal den kunne være i et bagagerum, er Big Star nok også den mindste, da
hele overdelen kan klappes sammen. Simo har en fast kasse. I de fleste
forretninger kan du få lov til at prøve barnevognen ude i bilen. Det er nok
det mest smarte.
Held og lykke!

Kathe