2 ligninger med 2 ubekendte på ti83
Fra : kasper

Dato : 10-01-02 17:39

Er der nogen der ved, hvordan man løser flere ligninger med flere ubekendte
(fx. 2 ligninger med 2 ubekendte) på en ti-83. Jeg har høret noget om at
"AND" funtionen skal bruges på ti-89, men jeg kan simpelthed ikke finde ud
af, hvordan det virker på 83'eren...
--
//spreak (Kasper A Andersen)

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 10-01-02 17:55

<posted & mailed>

kasper wrote:

> [...]
at
> "AND" funtionen skal bruges på ti-89, men jeg kan simpelthed ikke

Jeg kender ikke 83'eren men jeg har en 85'er og der findes en menu som
hedder SIMULT som kan løse n ligninger med n ubekendte.
Jeg ved som sagt ikke om dette findes på 83'eren

Mvh.
Martin Ehmsen
--
"Life is good for only two things,
discovering mathematics and teaching mathematics"

Fra : Michael Vittrup

Dato : 10-01-02 23:10

Fra : Bjørn Petersen

Dato : 11-01-02 00:50

> Tjah .. den er ogsaa paa den legendariske TI68'er, saa mon ikke ogsaa den
> kan findes et sted paa 83'eren? (paa 68'eren hedder den SIMUL)

Simult kan kun løse linære ligninger!

Bjørn

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 11-01-02 00:57

Bjørn Petersen wrote:

> Simult kan kun løse linære ligninger!

Jeg forstod spørgsmålet sådan, at dette netop var underforstået. Altså
at der implicit menes n lineære ligninger i n variable.
Jeg tror ikke nogen TI-lommeregner (lommeren er godt nok blevet store
med tiden som kan løse n ikke lineære ligninger i n variable
explicit, højst numerisk.

Martin Ehmsen

Fra : Bjørn Petersen

Dato : 11-01-02 01:06

> Jeg tror ikke nogen TI-lommeregner (lommeren er godt nok blevet store
> med tiden som kan løse n ikke lineære ligninger i n variable
> explicit, højst numerisk.

TI-89 kan vist nogle ting!
Hvor mange aner jeg dog intet om.

Bjørn

Fra : Michael Vittrup

Dato : 11-01-02 01:05

Fra : Bjørn Petersen

Dato : 11-01-02 01:08

> ...er det ikke ogsaa det der blev spurgt efter?

Ikke som jeg forstod det, men der er åbenbart flere der deler din mening, så
I har sikkert ret.

Bjørn

Fra : Michael Vittrup

Dato : 11-01-02 03:54

Fra : dumdum

Dato : 12-01-02 20:38

> [...]
at
> "AND" funtionen skal bruges på ti-89, men jeg kan simpelthed ikke

Kan du ikke lige give et eksempel på den opgave der skal løses, så skal
jeg nok give dig en fremgangsmåde med 83'eren.

dumdum

http://www.kandu.dk/