Fresh & Easy kattegrus?
Fra : Jette

Dato : 10-01-02 17:51

Vi var i Bilka i går og så noget kattegrus der så besynderligt ud. Det
ligner nærmest knuste isklumper, men føles plastikagtigt at røre ved og de
kalder det kiselperler.

Det hedder Fresh & Easy og brochuren lover at 1,8 kg holder i 1 måned til én
kat uden udskiftning og påfyldning. Der står bl.a. også: "Fresh & Easy er
baseret på en ny formular bestående af kiselperler, der absorberer og lukker
alt væske inde på kun få sekunder".

Lyder det ikke lidt for fantastisk? ... og der står ikke hvad perlerne gør
ved høm-høm'erne. De kan muligvis bilde mig ind at perlerne er gode til at
absorbere væske.... men jeg har altså svært ved at tro på, at en bakke kan
stå i en måned uden at blive tømt for lort (for at sige det rent ud *S*)

Nogen erfaringer??

Mvh. Jette

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 10-01-02 18:40

Hejsa
Jeg har ingen erfaring med det produkt med da jeg under min uddannelse til
kemi civilingeniør har arbejdet en del med kisel kan jeg kun bekræfte at det
er et STÆRKT absorberende materiale.
Om produktet holder hvad det lover kan jeg dog ikke sige noget om. Min
generelle kendskab til stoffet ville umiddelbart sige mig at det kunne være
et godt produkt.
Det med udskifning og påfyldning skal man nok ikke tage som at man ikke skal
fjerne noget, men at man bare ikke behøver at fylde mere på.
Med venlig hilsen
Vibeke

Fra : Jette

Dato : 10-01-02 19:09

"Vibeke Jørgensen" skrev:
> [...]
skal
> fjerne noget, men at man bare ikke behøver at fylde mere på.

Jamen, så kan det da godt være man skulle prøve det ... lige umiddelbart
lignede det bare et salgstrick. Jeg har for nogle år siden købt et par gang
i TV-Shop og varerne levede aldrig op til det lovede, så derfor er jeg
særdeles mistroisk over for alt der lyder lidt for fantastisk ... men hvis
en kemi-ingeniør siger det, tror jeg på det!

Mvh. Jette

Fra : Majer

Dato : 10-01-02 19:38

"Jette" <jni@omnix.dk> skrev i en meddelelse
> Vi var i Bilka i går og så noget kattegrus der så besynderligt ud. Det
> ligner nærmest knuste isklumper, men føles plastikagtigt at røre ved og de
> kalder det kiselperler.

Vi bruger kattegrus af kiselsten (Katte Perler) til Peter, og har gjort det
siden vi
fik ham (3 måneder siden).

> [...]
> kat uden udskiftning og påfyldning. Der står bl.a. også: "Fresh & Easy er
> baseret på en ny formular bestående af kiselperler, der absorberer og

Det er super absorberende. faktisk så meget, at de små perler nogen
gange sidder fast på hans snude, hvis den er lidt fugtig..*S*...

> [...]
> stå i en måned uden at blive tømt for lort (for at sige det rent ud *S*)

1 pose kan godt holde urinen i 1 måneds tid, meeeen vi tømmer den
altså for lort hver dag..*S*...

> Nogen erfaringer??

Vi er ganske tilfredse med det, og Peter er også helt ok med det...

VH
Majer

Fra : Grit Wessel

Dato : 10-01-02 19:47

Hej Jette

Det lyder lidt som "Litter Pearls". Jeg har ikke selv prøvet det, men jeg
har hørt om rigtig mange der har. Der var vist nok én, der synes, at det var
ok, resten hadede produktet.

Så hvis Fresh & Easy er et nyt forsøg på at sælge Litter Pearls, så ville
jeg nok gå en stor bue udenom

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : S.J & L.T.

Dato : 11-01-02 08:20

Jeg ville holde mig rigtig langt fra det -og jeg taler af erfaring.
Jeg har prøvet Litter Pearls som kostede 98,- for en pose. Det er det samme
som Fresh and Easy, men dengang det eneste mærke på markedet af den type
kattegrus.
Efter 1½ uge sejlede det med 'pis' i bunden af bakken; og kuglerne kunne
ikke suge mere (og havde synligvis ikke gjort det i nogle dage). Jeg
opdagede det ved at katten i sin frustration over den våde bakke satte sig
på tæppet i stuen. Ovenpå så det jo tørt ud; men når han trådte ned i det
fik han jo våde fusser. Jeg siger dig..... det stank; og jeg har aldrig tømt
en SÅ ulækker kattebakke før.
Og ikke nok med det: Kuglerne har en størrelse og en (let) vægt der gør at
de let 'kiler' sig fast i poterne og slæbes med ud af bakken. Vi havde vores
seng (som står 3 rum væk fra bakken) fyldt med små 'tissekugler'.
Stuegulvet, køkkengulvet, kontorgulvet, soveværelset.... you name it!
Jeg havde dengang 1 kat; en gammel kastrat vel ikke tisser 4 gange mere end
en 'standartkat' på en måned; og alligevel holdt bakken sig kun i så kort
tid.
Og det med plutterne er, som andre har skrevet. Dem tager du selv væk... men
det var nu også hvad jeg forventede

Hvis du alligevel køber det; så vil jeg da meget gerne høre din respons; om
det svarer til forventningerne, om det blir' i bakken og om det holder i 1
måned pr. kat.

Mvh
Linda

Fra : Lisbeth Jakobsen

Dato : 11-01-02 08:42

Hmmm. jeg har lige været på Litter Pearls hjemmeside
(http://www.litterpearls.com) og der står at det er lavet af silica. Så vidt
jeg husker er silica og kisel to ord for det samme (folk med mere viden må
gerne rette mig hvis det er helt ude i hampen)
Fra deres hjemmeside beskrives produktet bla. sådan her:
"Silica gel is synthetic amorphous silica not to be confused with crystalline
silica."
Hmmm.. syntetisk.. Det andet var vel ikke syntetisk kisel? Er det mon alligevel
ikke det samme...? Selvom det måske grundlæggende er det samme materiale? Jeg
synes jeg bli'r mere og mere i tvivl jo mere jeg læser om det. Og jeg har
desværre ikke kunnet finde noget om Fresh and Easy på Google, kun et sted hvor
man kunne vinde det

Hilsner
Lisbeth

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 11-01-02 09:33

Hejsa :)

Puha, for en omgang at læse den hjemmeside. Det virker mest af alt om
svindel og humbug.

Mht om kislen er syntetisk tror jeg godt du kan regne med at det er. Det er
i hvert tilfælde modificeret.

Kisel og silica er det samme, nemlig silisiumoxid (SiO2) (jeg kunne ikke
lige finde ud af at sætte 2-tallet ned). Der findes dog forskellige stabile
former. De har dog alle de samme grundstoffer som indhold. Strukturen er dog
forskellig.

Jeg syntes generelt at de har lige lovlig travlt med at nedværdige andre
produkter.

De skriver man kan man smidde perlerne på møddingen efter brug, men da det
er et uorganiske produkt får man ikke rigtig noget ud af det da det ikke vil
blive nedbrudt. (Silicaen består nemlig af nogen utrolig stærke Si-O
bindinger som der skal MEGEN energi til for at nedbryde, og derfor ikke vil
blive nedbrudt med mindre de bliver udsat for kraftig varme eller tryk).

Umiddelbart ville jeg efter at have læst det derinde ikke bruge produktet.
Tanken om at "en måneds pis" ligger i bakken er vammel, og prøv lige at
forestille jer hvor tung bakken er efter en måned.

Umiddelbart vil jeg foretrække et klumpende produkt så man har mulighed for
at fjerne det hele, men det er nok bare mig som er "klinisk hysterisk".

Mvh
Vibeke

Fra : Denise

Dato : 11-01-02 09:54

Hej Vibeke
"Vibeke Jørgensen" <noyb@hotmail.com> wrote in message
> Hejsa :)
>
> Umiddelbart vil jeg foretrække et klumpende produkt så man har mulighed
for
> at fjerne det hele, men det er nok bare mig som er "klinisk hysterisk".

Nej absolut ikke, så er jeg det da også. Tanken om kattetis i bunden af
bakken
fører tankerne hen på gamle dage, da man brugte alm. strandsand, eller om
aftenen
når det var mørkt da man boede hjemme rendte over i børnenes sandkasse
og stjal noget sand, da ens mor ikke havde for mange penge. Og i bakken hvor
det hele sejlede - fy fanden.
På et tidspunkt var vores dyrehandler gået over til et andet produkt Amora
(noget i den stil) i stedet for Bio Kat. Jeg var ved at gå ud af mit gode
skind,
for når det klumpede så var det ligesom klistret ler, der satte sig i deres
poter.
Efter den omgang fandt jeg en ny leverandør der havde Bio Kat og bruger så
nu
også Extreme Classis, som er ligeså godt. Alle katte bruger begge bakker, så
de
synes åbenbart også om begge slags.
Hilsen Denise

Fra : Majer

Dato : 11-01-02 13:49

"Vibeke Jørgensen" <noyb@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Umiddelbart ville jeg efter at have læst det derinde ikke bruge produktet.
> Tanken om at "en måneds pis" ligger i bakken er vammel, og prøv lige at
> forestille jer hvor tung bakken er efter en måned.

Man kan jo bare bruge skeen som man fjerne lort med, til at "røre" lidt
rundt i bakken med, så perlerne får suget urinen!!

Jeg synes ikke at det på nogen måde er besværligt. Men det skal jo også
siges at jeg jo aldrig har prøvet andet, da jeg jo er "nybagt" katteejer.

VH
Majer

Fra : S.J & L.T.

Dato : 11-01-02 16:50

"Majer" <majer[NO-SPAM]@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg synes ikke at det på nogen måde er besværligt. Men det skal jo også
> siges at jeg jo aldrig har prøvet andet, da jeg jo er "nybagt" katteejer.

Jeg er bare lidt nysgerrig. Hvor længe har du erfaring med at produktet
holder?
Altså om det holder sig 'frisk' en måned som indholdsfortegnelsen indikerer?

Mvh Linda

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 11-01-02 21:57

> Man kan jo bare bruge skeen som man fjerne lort med, til at "røre" lidt
> rundt i bakken med, så perlerne får suget urinen!!

Det ændrer jo ikke på at urinen stadig er i bakken - ikke fritflydende - men
indkapslet. Syntes bare den tanke er utiltalende.
Mvh
Vibeke

Fra : Jette

Dato : 11-01-02 18:52

"Lisbeth Jakobsen" skrev:
[klip]
> Og jeg har
> desværre ikke kunnet finde noget om Fresh and Easy på Google, kun et sted
> [...]

Jeg sidder her med en folder om produktet, og her henvises der ikke til
nogen hjemmeside, men på bagsiden står der VPG, Vital Petfood Group A/S og
de har en hjemmeside på http://www.vitalpetfood.dk/. Her står der imidlertid
intet om produktet... siden er i det hele taget ikke særlig informativ.

Mvh. Jette

Fra : Camilla Baird

Dato : 11-01-02 15:02

Jeg har prøvet en pose Litter Pearls til mine 5 katte - det gør jeg ikke mere.
Kuglerne sugede godt nok væsken og fækalierne tørrede ganske hurtigt ind.
Kuglerne blev mere og mere gule - det synes jeg var ganske ulækkert at se på -
jeg synes heller ikke lugten var rar selvom den ikke var stærk (almindeligt
grus der bliver renset hver dag lugter slet ikke efter min erfaring).
Almindeligt grus tager de også med ud af bakken men det er nemt at
feje/støvsuge op - disse kugler bliver spredt for alle vinde og er velegenet
legetøj - de er umulige at feje/støvsuge op da de er meget "levende". Efter en
uge fik jeg nok og smed det ud. Har man mere end én kat kan jeg ikke anbefale
andet end almindeligt klumpende grus eller kompakt grus - jeg bruger nu
EverClean og er meget tilfreds.
mvh Camilla
Primprau's Korater http://www.korat.dk

Fra : Jette

Dato : 11-01-02 18:54

"Camilla Baird" skrev:
> [...]
> Kuglerne blev mere og mere gule - det synes jeg var ganske ulækkert at se

Well, det lader til at de fleste af Jer har dårlige erfaringer med de
perler, så jeg tror ikke jeg vil prøve det.... vi holder os til det gode
gamle klumpende grus

Mvh. Jette

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 11-01-02 19:31

Jeg har prøvet et par poser "Litter Pearls" en pose
holdt 8-9 dage til 4 katte, jeg ville nok have fortsat med det hvis det ikke
var så dyrt, med 4 ps. om md. ville
jeg hurtigt være ruineret, udover prisen var jeg ganske
tilfreds med det

--
Marianne

Hellemose Somali
skatkat@telefona.dk

Some people have lives, -others have cats

Fra : Birgitte

Dato : 12-01-02 01:23

Jeg vil da også sige, at på udstillinger, hoteller osv er det fortrinéligt.
Mine fertile hankatte kan slet ikke lugtes efter brug i disse perler.
Jeg synes de er gode, men ikke til daglig brug, da er de for dyre, men til
transportkasser hvor kattene har adgang til en lille kattebakke, på
udstillinger og netop på hoteller verden over er de skønne at bruge.
Forresten så vejer de heller ikke så meget "transport" både i kasserne og
hjem fra markedet.
Men der er både + og - ved perlerne, men er der ikke det ved alt grus ?
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 12-01-02 08:28

In <a1nvl2$s3q$1@sunsite.dk>, Birgitte wrote:

> [...]
> både i kasserne og hjem fra markedet. Men der er både + og - ved
> perlerne, men er der ikke det ved alt grus ? Missehilsner fra Birgitte

   Jeg har rørt ved dem. Brrrrr - min hænder tørrede ud på et øjeblik - og
jeg kan derfor ikke la være med at tænke på små missepoter der jo osse
kommer i en del kontant med stadset..... Det er den vigtigeste grund til
at jeg ikke engang vil prøve det.

--
Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : none@none.com

Dato : 12-01-02 12:46

Hej NG,

Litter Pearls.. de små runde.. Ja, dem har jeg afprøvet her med middelgodt
resultat. Vi har tre katte og to bakker. Vedr. stank, så skulle vi have
næsen helt ned i bakken for at opfange noget, men det var bestemt ikke bedre
eller værre med f.eks. EverClean o.lign. (selvom det er helt i top).
Kuglerne rullede dog rundt over det hele, hvilket var ganske irriterende til
sidst.

Litter Pearls.. de NYE mangekantede.. ja, de har meget større overflade,
fordi de ikke er runde, hvorfor de suger tisset op meget hurtigere. De kan
heller ikke rulle eller hænge fast i poterne, så vi har ikke nogle probs med
kugler allevegne. Dem her er jeg rigtig begejstret for.

Fresh & Easy: Har jeg ikke prøvet.

Og så lige en sidste ting. Vi havde næppe opdaget at vores kat havde en
urinvejsinfektion så hurtigt, hvis ikke vi havde opdaget at tisset farvede
de hvide perler røde. Prøv at opdage det i en grå masse af ler.

Jeg kan heller ikke se noget problem i at materialet er silikat = kvarts =
sand. Det er en fordel i mine øjne, idet der er mindre støv der kan gå i
næsen på vores dyr. Der er ikke noget problem i at det ikke nedbrydes særlig
hurtigt i kompostbunken.. det gør sand jo heller ikke.

Prisen.. ja, den er meget høj for en gang sand, men her fungerer det som de
skriver på pakken.

/Lars

Fra : Birgitte

Dato : 12-01-02 14:29

Hej Lars
Som jeg også skrev tidliger, er der nemlig både +'er og -'er ved alt slags
grus man køber.
Som astmatiker er Litter Perls nr 1, der er nemlig ingen støv .
Jeg bruger for det meste kun Litter Perls på shows, men tænker fortsat på at
skifte til Litter Perls herhjemme også.
Jeg har altså 7-8 kattebakker inde der skal skiftes 1-2 gange daglig, og
efter sådan en rengørning, kan jeg næsten ikke få luft.

Jeg har også prøvet Cats Best "små træspåner som klumper og det kan fint
smides direkte på mødningen, og vejer heler ingenting at fragte, Mennnnn det
hænger i pelsen og man har spåner overalt i hele huset.
Det er supergodt til killinger, og er garenteret også sundere for deres
maver når de starter med at prøvesmage gruset første gang.

Hvis du er så glad for Litter Perl skal du nok fortsætte med det.
Jeg har ofte prøvet andet grus, da jeg har mange katte, og det bedste er
ikke godt nok fo mig og mine dyr, men trods mange anbefaler et bestemt grus
er det jo ikke sikkert det passer til mig.
Held og lykke.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk