Hvad er det ?
Fra : Klaus Andersen

Dato : 10-01-02 17:56

I den seneste tid fortæller min firewall mig at der blokeres for:

The firewall has blocked Internet
access to your computer (HTTP)
from 80.62.214.3 (TCP Port 4960) [TCP Flags: S].

som er en ip hos TDC.

Ok - det er der jeg er kunde - men hvad er det ?
Og hvorfor kommer det pludseligt nu ?

Mvh

KA

Fra : Niels Callesøe

Dato : 10-01-02 18:27

Klaus Andersen wrote:

> [...]
> from 80.62.214.3 (TCP Port 4960) [TCP Flags: S].
>
> som er en ip hos TDC.
>
> Ok - det er der jeg er kunde - men hvad er det ?

Start med at læse OSS'en for emnet:
http://a.area51.dk/sikkerhed/hjemme_net#fwbesked

Bemærk især linket:
http://www.robertgraham.com/pubs/firewall-seen.html

Har du stadig spørgsmål derefter, så læs evt:
http://a.area51.dk/sikkerhed/indledning#bedste

Bemærk især linket:
http://www.tuxedo.org/~esr/faqs/smart-questions.html

Hvis du så stadig har spørgsmål, så ved du både hvad du skal spørge om
og hvordan du skal spørge om det. Der vil derefter være meget
overvejende sandsynlighed for at nogen her i gruppen vil kunne give dig
et godt og præcist svar på dit spørgsmål.

--
Niels Callesøe - nørd light
http://www.pcpower.dk/disclaimer.php

Fra : Klaus Andersen

Dato : 10-01-02 19:33

"Niels Callesøe" <pfy@nntp.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> overvejende sandsynlighed for at nogen her i gruppen vil kunne give dig
> et godt og præcist svar på dit spørgsmål.

Bortset fra at jeg ikke formulerede mit spørgsmål således at det fremgik at
80.62.214.3 er min egen maskine der, så hjælper oss'en mig ikke - og jeg har
såmænd kigget i den inden jeg postede mit indlæg.

Jeg må tilstå at sproget og formuleringerne i oss'en ikke er henvendt til
mig,
da der er ikke så få punkter, som kræver baggrundsviden af en højere kaliber
end min.

Jeg mener dog at jeg på trods af min manglende viden på området, er
berettiget til at være
interreseret i hvad denne besked fra min firewall betyder, og at jeg
følgeligt henvender mig
til denne gruppe i håb om at en behjertet person med simple ord kan forklare
mig betydningen.

Beder derfor stadig med bøjet nakke om hjæpl til dette.

Mvh

KA

Fra : Alex Holst

Dato : 10-01-02 19:55

Klaus Andersen <klaus_andersen@yahoo.com> wrote:
> [...]
> mig, da der er ikke så få punkter, som kræver baggrundsviden af en højere

Hej. Jeg er nogle timer vaek fra at have ferie i 2 uger, saa jeg kan ikke
laese tanker lige nu. Hvis du fortaeller mig hvad du ikke forstaar, kommer
det paa min TODO liste og jeg vil forsoege at afklare det naar jeg naar til
det paagaeldende punkt paa listen.

Alex

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 10-01-02 19:46

"Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> from 80.62.214.3 (TCP Port 4960) [TCP Flags: S].
>
> som er en ip hos TDC.
>
> Ok - det er der jeg er kunde - men hvad er det ?

Tja, jeg tror det er en person eller worm, der ser om du har HTTP (port 80
åben).
Ønsker du at klage så skriv "nslookup 80.62.214.3", for at finde en e-mail
at sende din klage til. Men eftersom du ikke har (eller har du?) HTTP åben,
så er det ikke en sikkerheds trussel.

mvh
db

ps: Det er desværre almindeligt at få smidt 10 links i hovedet, hvis du er
nybegynder herinde. Nogen (som jeg) synes det er fedt med alle disse
tekniske sider, andre vil bare have et kort svar (som dig).

Fra : Klaus Andersen

Dato : 10-01-02 19:57

"Daniel Blankensteiner" <db@traceroute.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nybegynder herinde. Nogen (som jeg) synes det er fedt med alle disse
> tekniske sider, andre vil bare have et kort svar (som dig).

Jeg takker for dit venlige svar.

Jeg er ked af at belemre brugerene af gruppen med pinligheder, men må tilstå
at jeg oven i min manglende viden kom til at gengive en forkert besked fra
min
firewall.

Den besked som jeg undrede mig over er retteligt følgende:

The firewall has blocked routed
traffic from 80.62.3.109 (UDP Port 1030)
to 193.162.153.164 (DNS).

Hvor det skal fortælles at 80.62.3.109 er min egen maskine

Beder til stadighed om hjælp til at fortolke denne meddelelse.

Mvh

KA

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 10-01-02 20:26

Hej "Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com>

>[..] kom til at gengive en forkert besked fra min firewall.
>Den besked som jeg undrede mig over er retteligt følgende:

Det er meget bedre.

>The firewall has blocked routed
>traffic from 80.62.3.109 (UDP Port 1030)
>to 193.162.153.164 (DNS).

>Beder til stadighed om hjælp til at fortolke denne meddelelse.

Din firewall har blokeret en DNS forespørgsel til ns.tele.dk. Din
firewall er enten broken by design eller dårligt opsat.

Læste du OSS'en?

fra http://a.area51.dk/sikkerhed/hjemme_net

"DNS og DHCP pakker kan til tider også blive blokeret af personlige
firewalls således at navneopslag ikke virker og Internetforbindelsen
er dermed ubrugelig. "

HTH,

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Klaus Andersen

Dato : 10-01-02 21:18

"Lars Kim Lund" <larskim@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Din firewall har blokeret en DNS forespørgsel til ns.tele.dk. Din
> firewall er enten broken by design eller dårligt opsat.

Jeg benytter mig af Zonealarm og har ikke tidligere haft
problemer med denne - opsætningen er der vist ikke de
store problemer med i dette program, og jeg har da heller
ikke ændret på noget.

Er det et problem andre Zonealarmbrugere kan genkende ?
- og er det ovehovedet et problem ? (udp port 1030 benyttes
ofte af spil - og jeg har ingen spil på maskinen).

Og - ja jeg læste Oss'en

Mvh

KA

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 10-01-02 21:24

Hej "Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com>

>- og er det ovehovedet et problem ?

Det er et problem hvis firewall'en konsekvent dropper DNS
forespørgsler. Så er der ikke ret meget der fungerer.

Det er også et problem hvis den af og til dropper DNS forespørgsler.
Det betyder at forskellige ting i perioder vil fungere langsomt eller
slet ikke.

>(udp port 1030 benyttes ofte af spil - og jeg har ingen spil på maskinen).

Det er sourceporten og den er ganske uinteressant i dette tilfælde.
Det interessante er at det er din maskine der har sendt en pakke på
port 53 til en DNS-server (formentlig et DNS opslag, men det kan ikke
afgøres uden at se indholdet af pakken).

>Og - ja jeg læste Oss'en

Hvad var det du ikke forstod? Det er ikke for at genere dig, men det
kunne være interessant at høre, således at teksten kan blive ajourført
så andre måske har lettere ved at forstå den.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Klaus Andersen

Dato : 10-01-02 21:33

> [...]
> kunne være interessant at høre, således at teksten kan blive ajourført
> så andre måske har lettere ved at forstå den.

Tak for dit svar som udemærket forklarer
hvorledes tingene hænger sammen -
(Nu bliver jeg jo næsten ked af det sure opstød jeg kom med
andetsteds i tråden - vedr. virksomheders possition som rådgivere.)

Det lader ikke til at være et problem for mig, og hastigheden er ikke
berørt af firewall'en.

Blokeringen af "pakkerne" fra min maskine sker altid når jeg logger
mig på nettet første gang efter at maskinen har været genstartet og
forekomme ikke sidenhen.

Mvh

KA

Fra : Flemming Riis

Dato : 10-01-02 22:11

> Blokeringen af "pakkerne" fra min maskine sker altid når jeg logger
> mig på nettet første gang efter at maskinen har været genstartet og
> forekomme ikke sidenhen.

Kører du W2K ?, default opsætning er at W2K prøver at registrer sig i din
dns og det får man typisk ikke lov
til det kunne være det.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 10-01-02 20:31

Hej "Daniel Blankensteiner" <db@traceroute.dk>

>ps: Det er desværre almindeligt at få smidt 10 links i hovedet, hvis du er
>nybegynder herinde. Nogen (som jeg) synes det er fedt med alle disse
>tekniske sider, andre vil bare have et kort svar (som dig).

Og jeg vil gerne have gratis pizza og en ferrari.

Hvorfor gentage noget der allerede er skrevet?

Hvorfor opfatter folk et link som en skidt ting, der er traditionelt
brugt langt mere tid og energi på indholdet af en webside end i et
usenet-indlæg.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 10-01-02 20:57

"Lars Kim Lund" <larskim@mail.com> wrote in message
> Hvorfor opfatter folk et link som en skidt ting, der er traditionelt
> brugt langt mere tid og energi på indholdet af en webside end i et
> usenet-indlæg.

Det gør jeg heller ikke, men det lød til at Klaus Andersen ikke havde brug
for 5 links til flere sider om netværk og sikkerhed, men vil bare lige have
et kort svar på hans korte spørgsmål.

mvh
db

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 10-01-02 20:58

> [...]

>for 5 links til flere sider om netværk og sikkerhed, men vil bare lige have

Det er der firmaer, der lever af at give.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Kim Lund

Fra : Klaus Andersen

Dato : 10-01-02 21:43

"Lars Kim Lund" <larskim@mail.com> skrev i en meddelelse
> Yderligere henvendelser i min mailboks fra din side frabedes.

Ups - det bestemt ikke meningen at den skulle ryge i mailboksen -beklager

Mvh

KA