Forbedrede forhold for handicaphjælpere?
Fra : Dorlys

Dato : 10-01-02 08:44

Jeg har hørt fra en hjælper, at der skulle være forbedrede forhold for
handicaphjælpere i udsigt. Vedkommende havde hørt det fra en der havde
muskelsvind og det skulle angiveligt havde stået i "Muskelkraft",
muskelsvindfondens blad.

Jeg har ikke muskelsvind men har 4 hjælpere ansat og der har ikke været
nævnt noget sådan i mit handicapblad.

Har det noget på sig?

Ulla Lykke Sørensen
http://www.hovedsagen.dk

Fra : Torben Madsen

Dato : 10-01-02 15:31

Hej Ulla
Jeg har været inde på Muskelsvindfondens hjemmeside, hvor jeg har klippet
det efterfølgende citat ud. Det skal understreges at pt. er det kun noget
der er gældende i Århus, men som der også står så smitter det nok af på de
resterende kommuner.

Citat
"Pensionsordning, højere løn, fuld løn under sygdom og barsel. Det er nogle
af forbedringerne i handicaphjælpernes ansættelsesvilkår, som Århus kommune
indfører fra årsskiftet. Ændringerne kommer efter flere års pres fra
Forbundet af Offentligt Ansatte og handicaporganisationerne. I sommer gik
Hjælperklubberne i Odense og Århus så vidt, at de direkte frarådede folk at
tage arbejde som handicaphjælper.
Politikere og pressen tog sagen op, men henvendelser til socialministeren
førte heller ikke denne gang til konkrete resultater. Århus kommunes
beslutning kan meget vel få landsdækkende følger, da godt en tredjedel af
alle hjælperordninger findes her, og da kommunen tidligere har dannet skole
på dette vigtige område. "

Jeg håber da også det snart vil få en afsmittende virkning her i Sorø,
hjælperene trænger til at få et løft rent lønmæssig. Men man kan jo også
selv give noget fryns i hverdagen, selvom jeg godt ved at det kan man ikke
leve af, men det kan da være en trøst. Her i huset husset spiser folk med,
te / kaffe og øvrig drikkevare er til fri afbenyttelse. Når jeg er uden for
hjemmet betaler jeg for alt fortæring, princippet er at hjælperen ikke skal
have penge med på arbejde.

med venlig hilsen

torben

Fra : Karsten Jühne

Dato : 10-01-02 16:18

On Thu, 10 Jan 2002 15:31:27 +0100, "Torben Madsen"
<3309390m001@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>af forbedringerne i handicaphjælpernes ansættelsesvilkår, som Århus kommune

Ændringerne er ikke indført - og jeg ved ikke om jeg tør tilføje -
endnu.
--
Mvh.
Karsten

Fra : Lotte M

Dato : 15-01-02 13:26

"Dorlys" <dorlys@email.com> skrev

> Jeg har hørt fra en hjælper, at der skulle være forbedrede forhold for
> handicaphjælpere i udsigt.

Det har været diskuteret i længere tid, men endnu er der ikke noget
konkret på vej - så vidt jeg er orienteret.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk