Problemer med kerne 2.4.* på en gammel pen~
Fra : Martin

Dato : 10-01-02 02:04

Jeg har prøvet et par gange at få linux smidt på en gammel pentium 120MHz,
med 32Mb ram og en 540Mb HD
Hvis jeg bruger en distribution med en 2.4.* kerne så går maskinen enten død
ved installationen eller når jeg starter systemet op efter installationen
(men mest i installationen dog). Når den går død sker det ved at skærmen
bliver fyldt med underlige tegn og blinkende farver (lidt ligesom hvis man
cat'er en stor binaer fil til en konsol, bare uden farverne hehe).

Men i de seneste dage har jeg haft debian potato installeret, den kører vist
med kerne 2.2.19 og der har ingen problemer været overhovedet. Da jeg så
opgraderede kernen i debian potato til 2.4.17 ved hjælp af deb pakker
herfra: http://www.fs.tum.de/~bunk/kernel-24.html og source fra kernel.org
begyndte nøjagtig de samme problemer som jeg havde under install/brug af
bl.a. redhat 7,1/7,2 og andre 2.4 distributioner Er der et problem med 2.4
og pentium(1) systemer?

Jeg havde samme problem på et andet bundkort med en anden cpu (cyrix
120MHz), med en anden harddisk men de samme ram klodser. Jeg er ved at teste
rammene nu med memtest ( http://www.teresaudio.com/memtest86/ ) og de har
ikke meldt fejl endnu

Grunden til at jeg ikke bare vil køre med en 2.2 kerne er at jeg meget gerne
vil gøre brug af iptables, da maskinen skal bruges til at dele husets
internetforbindelse. Jeg ved godt der findes ipchains, men når nu iptables
er det nyeste vil jeg jo gerne bruge tid på at sætte mig ind i det i stedet
for ipchains.

Mvh
Martin

Fra : Martin

Dato : 10-01-02 02:38

"Martin" <mcmartin@ofir.dk> wrote in message
> Jeg havde samme problem på et andet bundkort med en anden cpu (cyrix
> 120MHz), med en anden harddisk men de samme ram klodser. Jeg er ved at
> [...]

Nu har den kørt den test igennem 7 gange og ikke fundet nogle fejl, så jeg
er 99,9% sikker på at det ikke er rammene den er gal med

Jeg kan da lige tilføje at når jeg installere en 2.4 kerne distribution på
min anden comp (celeron 333 med 64mb ram) på den 540Mb HD virker den fint,
men så snart jeg smider disken over i P120'eren så sker det samme :(

Mvh
Martin

Fra : frank damgaard

Dato : 10-01-02 12:08

> [...]

> begyndte nøjagtig de samme problemer som jeg havde under install/brug af

Du kunne checke om IDE/DMA er slået til eller andre hardwareting
der måske driller. Tidligere var det som standard slået fra.
Måske 2.4 kernen også har nogle opsætninger der skal slås til/fra for
ældre systemer.
Kommer fejlene også i ren tekstmode (uden X) ?

--
Frank Damgaard |

Fra : Martin

Dato : 10-01-02 20:23

"frank damgaard" <frank_spam1@post.cybercity.dk> wrote in message
> Du kunne checke om IDE/DMA er slået til eller andre hardwareting
> der måske driller. Tidligere var det som standard slået fra.
Jeg har tjekket med hdparm -d /dev/hda hvis det er det du tænker på? det er
slået fra

> Måske 2.4 kernen også har nogle opsætninger der skal slås til/fra for
> ældre systemer.
Det eneste jeg lige har fundet er cpu type man kan indstille i kernen, er
der noget specielt med ide kontrollere der skal indstilles i kernen?

> Kommer fejlene også i ren tekstmode (uden X) ?
Jeg kører slet ikke X på maskinen, det er er en ren console maskine

Mvh
Martin

Fra : Kent Friis

Dato : 10-01-02 17:02

Den Thu, 10 Jan 2002 02:04:15 +0100 skrev Martin:
> [...]
>bliver fyldt med underlige tegn og blinkende farver (lidt ligesom hvis man
>cat'er en stor binaer fil til en konsol, bare uden farverne hehe).

Den med farverne og tegnene kunne godt minde om et DMA-problem. Jeg har
selv haft problemer med en P120, hvor videoRAM'en bliver overskrevet
hvis man slår DMA til på harddisken.

Mvh
Kent
--
Nu har jeg arbejdet i 40 år på at opnå den sublime "mærklighed" og så
har jeg da ikke tænkt mig at lave om på det.

Fra : Martin

Dato : 10-01-02 20:27

"Kent Friis" <kfr@fleggaard.dk> wrote in message
> Den med farverne og tegnene kunne godt minde om et DMA-problem. Jeg har
> selv haft problemer med en P120, hvor videoRAM'en bliver overskrevet
> hvis man slår DMA til på harddisken.

Som jeg også skrev til frank, så er dma disablet med hdparm
Hmm nu jeg tænker over det, det er egentlig samme grafikkort jeg har brugt i
de 2 maskiner, kan det have noget med det at gøre?

Mvh
Martin

Fra : Kent Friis

Dato : 10-01-02 20:31

Den Thu, 10 Jan 2002 20:26:58 +0100 skrev Martin:
> [...]
>Hmm nu jeg tænker over det, det er egentlig samme grafikkort jeg har brugt i
>de 2 maskiner, kan det have noget med det at gøre?

Muligvis...

Mvh
Kent

Fra : Martin

Dato : 11-01-02 17:15

> Muligvis...

Nu prøvede jeg lige med et S3 4mb (tellerandet) pci og så kører det jo :)
Mange tak for hjælpen allesammen

Jeg søgte lidt på google om det gamle grafikkort, et cirrus logic GD5436 pci
og fandt følgende:
http://www.google.com/search?q=cache:-FivtUvDlJwC:www.uwsg.iu.edu/hypermail/
linux/kernel/0010.3/0336.html+cirrus+logic+5436+linux+2.4&hl=da

Det ser ud som om der er noget besvær med kerne 2.4 og netop det kort

Mvh
Martin

Fra : Kent Friis

Dato : 14-01-02 18:04

Den Fri, 11 Jan 2002 17:15:06 +0100 skrev Martin:
> [...]
>linux/kernel/0010.3/0336.html+cirrus+logic+5436+linux+2.4&hl=da
>
>Det ser ud som om der er noget besvær med kerne 2.4 og netop det kort

Cirrus Logic 5436... Aargghhhh, det er også sådan et der sidder i den
maskine jeg har problemer med.

Men det er ikke kun 2.4 - hvis man slår DMA til på harddisken, så gør
den det altså også med 2.2.

Mvh
Kent

Fra : Martin

Dato : 14-01-02 22:20

> Cirrus Logic 5436... Aargghhhh, det er også sådan et der sidder i den
> maskine jeg har problemer med.
Og det tog mig kun 2 forskellige maskiner og et hav af forskellige
distributioner at finde ud af det :/
Men man lærer jo noget hele tiden :)

> Men det er ikke kun 2.4 - hvis man slår DMA til på harddisken, så gør
> den det altså også med 2.2.
Nu var de diske jeg prøvede med for det meste nogle tudsegamle nogle, så det
problem havde jeg ikke i 2.2

Tror jeg donerer det kort til skrammelbunken inde bagerst i mit skab indtil
det nok engang ryger ud

Mvh
Martin