Børsintroduktioner
Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 20-01-01 16:33

Hovedregel:

Hvis du får fat i en aktie ved en børsintroduktion, så sælg den efter
nogle få uger og hent profitten hjem.

Alle undersøgelser viser, at aktier i en børsintroduktion ikke kan
matche markedet på to til fem års sigt, men underperformer.

Årsagen kan være, at ledelsen i de nyintroducerede børsselskaber har
en tendens til at puste regnskabet op og stramme op på
forventningerne.

Gåde - gæt selskabets navn:
Selskabet udstedte nye aktier til sine bestående aktionærer for et
halvt år siden til en kurs på 78 og forventer at kunne udstede nye
aktier i dag til en kurs næsten tre gange så høj.

I halvårsperioden er der ikke kommet afgørende regnskabsmæssige
nyheder frem om selskabet, der dog har været ualmindelig dygtig til at
få sit navn i medierne.

Selskabets gamle aktionærer trækker i forbindelse med emissionen cirka
200 mio. kr. ud af selskabet, hvilket svarer til cirka halvdelen af
det forventede provenu ved emissionen.

Ret smart - ikke. Personligt forstår jeg godt, hvorfor aktierne i
nyintroducerede selskaber underperformer allerede efter et til to år.

jørgen

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 20-01-01 17:43

jomura@rasmussen.mail.dk (Jørgen Rasmussen) writes:
> [...]
>
> Alle undersøgelser viser, at aktier i en børsintroduktion ikke kan
> matche markedet på to til fem års sigt, men underperformer.

Puha, så skal man sælge sine Vestas, hva?
--
Lars Balker Rasmussen "Woo hoo!?"

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 20-01-01 01:34

Nå jah - udsagnet var ikke så konkret ment. Derimod er mit udsagn
baseret på undersøgelser fra USA og Danmark refereret i bl.a.
FinansInvest (HH i Århus).

Der er udelukkkende tale om en statistisk signifikant tendens, der
ikke kan hæftes op på konkrete pairer, men som skal ses i et bredere
perspektiv. Kort sagt - om du skal sælge Vestas eller ej, har ikke så
meget med den sag at gøre.

Men hvis du har købt aktier i 10 børsintroduktioner, så er du bedst
tjent med at sælge dem efter kort tid. At så en outpereformer, er en
anden sag.
vh
jørgen

Fra : Christian Jørgensen

Dato : 06-02-01 21:07

Har jeg allerede gjort *G*

> Puha, så skal man sælge sine Vestas, hva?
> --
> Lars Balker Rasmussen "Woo
hoo!?"