Relationel DB vs. XML
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 09-01-02 22:30

Hvis man har adgang til en RDBMS/objektorienteret database, er der så nogen
grund til at ville gemme data i XML ?

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Synes du også, at Britney trods alt er meget lækker - men dog
på grænsen til det kvalmende ? http://stocholm.dk/britney.txt

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 11-01-02 14:36

Jesper Stocholm wrote in

> Hvis man har adgang til en RDBMS/objektorienteret database, er der så
> nogen grund til at ville gemme data i XML ?

Er det et dumt spørgsmål jeg har stillet ?

Jeg kan godt uddybe mine grunde til at stille spørgsmålet en smule:

Hvis jeg har adgang til at gemme data i en RDBMS, så vil jeg til enhver
tid gemme mine data i dette. Hvis jeg så har brug for at kunne aflevere
disse data i XML-format, så ville jeg kode et applikationslag imellem db
og min forretningslogik, der afleverede data i XML til logik-laget. Men
jeg synes hver dag, at jeg hører om folk, der enten spørger om, hvordan
man gemmer data i XML i stedet for i en RDBMS - eller har designet
løsninger, der gemmer en masse data i XML.

Det er dette, som jeg ikke kan forstå. Det er jo naturligvis muligt at
lave kode, der laver en JOIN imellem to atributter i elementer i nogle
XML-datafiler, men jeg har svært ved at forestille mig, at det
performance-mæssigt kan betale sig ikke at bruge en RDBMS til dette i
stedet.

For mig at se har XML sin styrke ved brug i dataudveksling imellem
applikation(slag) - se blot på EDI vs. XML/EDI - men slet ikke i (semi-
permanent) lagring af data.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk (online again soon)

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 11-01-02 18:22

Jesper Stocholm skrev:

> [...]
> aflevere disse data i XML-format, så ville jeg kode et applikationslag
> imellem db og min forretningslogik, der afleverede data i XML til

Sådan ville jeg også gøre det. Jeg hører ligesom dig heller ikke til
dem, der ser XML som det ottende vidunder. Der var en i ComputerWorld,
der sagde om XML, at det blev "større end internettet". Hmm...

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-01-02 21:41

"Jesper Stocholm" <spam200201@stocholm.dk> wrote in message
> Jesper Stocholm wrote in

> Er det et dumt spørgsmål jeg har stillet ?

Nope der manglede lidt uddybende

> For mig at se har XML sin styrke ved brug i dataudveksling imellem
> applikation(slag) - se blot på EDI vs. XML/EDI - men slet ikke i (semi-
> permanent) lagring af data.

Jeg arbejder jævnligt med et større system til internetbaseret undervisning
(udviklet i US)
Her bruger man XML til lagring af data ved export af
undervisningspakker/objekter etc
Der er dog tale om data der "hviler" og skal først bruges igen efter en
import i RDBMS igen

Men også her er det egentlig "dataudveksling", men i et lidt større omfang
Der er en del tabeller/data involveret

mvh/Peter Lykkegaard