hjælp søges til vægttab
Fra : Fr@nk

Dato : 09-01-02 17:14

Hej.

Min veninde mangler gode råd til sin ponyhoppe, der nedkom med et velskabt
hingsteføl i september. Hoppen blev købt af en hestehandler, og min veninde
havde kun haft hoppen i 10 mrd. da der pludselig rendte et føl rundt på
folden. Ingen viste at hoppen var i fol, og har derfor ikke fået det foder
som hun skulle have haft. Nu er problemet at ponyen har tabt sig siden
folingen, og lige meget hvad hun har gjort bliver den ved med at tabe sig.
Hun har fået en masse gode råd til hvad hun skal give den, men nu vil jeg
høre om der er nogen herinde der har foreslag.

P.S. Gødningsprøve bliver taget i morgen, og dyrlægen bliver spurgt til
råds.

Jennifer

Fra : Anet

Dato : 09-01-02 23:39

"Fr@nk" <Frank.opel@gmx.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> råds.
>
> Jennifer
>
> jamen så lad os høre hvad dyrlægen siger

hilsen Anet

Fra : Fr@nk

Dato : 13-01-02 09:59

Hej igen.

> jamen så lad os høre hvad dyrlægen siger

Både hoppe og føl har fået ormekur, han sagde at det ikke ar årstiden at
tage gødningsprøve, så for at udelukke orm, har de begge fået kuren.

Rådet af dyrlægen var fravendning af føllet hurtigst muligt. Så da vores
ponyer går i løsdrift, har vi brugt de sidste dage på, at bygge deres læskur
om, så der bliver en boks i den ene side. Vi har nemlig prøvet, at lukke
føllet ned på en anden fold, men han render i gennem stødhegn og tilbage til
sin mor. Så nu går hoppen i boks om natten og kommer så ud et par timer om
dagen, hvor føllet så kommer i boksen. (han får dog lov til at die lidt fra
begge sider, så hoppen får en blød overgang, og vi ikke risikerer
yverbetændelse).

Men hvor hurtigt kan vi se, om hoppen tager på? Nogle siger at der kan gå
lang tid, mens andre siger i løbet af en uge.

Jennifer

Fra : Tanja Bromley

Dato : 13-01-02 12:21

Hej!

Det var en god idé, at vænne føllet fra, så der ikke tæres unødigt på
hoppen.

Du skal regne med, at der går et stykke tid, før du kan se en
ægtforøgelse - hvis hoppen har nået at blive meget tynd.
Jeg ved ikke, hvad du fodrer med, men går ud fra at du fodrer efter afstemt
foderplan .... og så er det en god idé at tilsætte foderet olie (rapsolie
fra f.eks. Netto er billigst) - et par dl pr. dag. Også majs er godt, men
olie virker noget hurtigere.

Held og lykke.

/Tanja