Statens benchmark-papirer?
Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 29-12-00 19:29

Ja, jeg har moret mig lidt med Reuters Finans' nytårsquiz, og selvom
jeg fandt de 9 andre spørgsmål ganske enkle at svare på ved jeg
stort set intet om obligationer. Så hvad pokker skal man svare på:

6) Hvad hedder statens kommende 10-årige benchmark-papir, og hvor
stor skal den cirkulerende mængde være?

Alm-Brand's finansordbog fortæller mig at benchmark-obligationer er de
toneangivende obligationer, men www.nationalbank.dk bruger åbenbart et
noget andet ordvalg, så der havde jeg meget svært ved at finde noget.

Jeg fandt et eller andet sted at de "nuværende" benchmark-obligationer
er hhv. 6 pct. stående lån 2009 og 6 pct. stående lån 2011, så
ligger nøglen til svaret i følgende sætning fra
http://www.nationalbank.dk/nb/nb.nsf/alldocs/Tstatens_laantagning_i_2001_1

Der sigtes mod et udestående på mindst 60 mia.kr. i låneviftens
10-årige papir, 6 pct. stående lån 2011

?

(Reuters har da vist også lavet en lille fejl i spørgsmål 2:

2) Hvilke to danske KFX-virksomheder foretog i 2000 opkøb for
milliarder af kroner i Schweiz?

Der var tre virksomheder der brugte milliarder i Schweiz i år, men de
mener nok ikke at A.P. Møllers opkøb af den _resterende_ aktiepost på
50% i Georg Fischer Disa tæller. Selvom prisen ikke er
offentliggjort, må den da overstige milliarden (GFD omsatte for 1.5mia
i 1999.))
--
Lars Balker Rasmussen "Woo hoo!?"