Injvesteringsforening-råd?
Fra : sandra

Dato : 29-12-00 17:14

Jeg har et par hundrede tusinde jeg gerne vil investere i en
investeringsforening. Har set materiale fra Unibank, men kan ikke rigtig
finde ud af hvad jeg skal vælge-idet jeg jo ikke vil tabe, men helst score
så meget som muligt. Nogle gode råd?

Fra : Jørgen Rasmussen (Ro~

Dato : 30-12-00 02:27

Find ud af, hvornår du skal bruge pengene - altså din
investeringshorisont. Investeringshorisonten er vigtig, da markedet
kan gå både op og ned og du derfor helst ikke skal være tvunget til at
sælge et en nedtur.

Check dernæst www.sharpe.dk og www.ifr.dk for investeringsbevisers
afkast. WWW. investigate.dk er også en mulighed.

Carnegie World Wide Global ligger i toppen både med hensyn til afkast
og risiko. Måske er de et bud?
vh
Jørgen.

Fra : N/A

Dato : 31-12-00 00:53

Fra : Jørgen Rasmussen (Ro~

Dato : 31-12-00 00:53

On Sat, 30 Dec 2000 07:10:45 +0100, "Bafomet" <Din@adresse.her> wrote:

Jeg kan godt følge dig i, at en del af beløbet bør placeres i
obligationer (muligvis defensive aktier), men jeg har ikke hørt den
der med Unibanktraderne, der er blevet grebet med fingrene nede i
kagedåsen. Jeg ved det eksisterer, men det kommer sjældent frem i
medierne med konkrete eksempler. Hvor har du det fra og i hvilken
avis/dato stammer det fra.

vh
Jørgen

Fra : Bafomet

Dato : 31-12-00 16:27

Det er et par uger sidem, og stod vist først sgang i Manda Morgen.
Den der med defensive aktier tror jeg ikke på. Danisco halverede på kort tid
ligesom Carlsberg.

Så hellere illikvide aktier med lav betaværdi

Jørgen Rasmussen (Roskilde) <jomura@rasmussen.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3a4e7498.7705043@news.inet.tele.dk...

Fra : Lone Buch Madsen

Dato : 18-01-01 18:41

Hej
Hvis du vil sætte penge i investerings foreninger vil jeg foreslå at det er
en pulje baseret på investering i KFX aktierne, idet de siden dette indeks
blev lavet aldrig er gået ned på sigt

Fra : Anders Mork

Dato : 18-01-01 22:18

> [...]
> finde ud af hvad jeg skal vælge-idet jeg jo ikke vil tabe, men helst score

Nu er det jo voldsomt svaert at balancere oensket om at score saa meget saa
muligt med oensket om at man under ingen omstaendigheder taber. Det er
yderst sjaeldent at man kan finde investeringsmuligheder som den du omtaler,
hvor risikoen er asymmetrisk. Typisk vil man ved investeringer i
investeringsforeninger faa en balanceret og symmetrisk risiko overfor
markedet som helhed, men det kan naturligvis gaa baade op og ned.

Inden du vaelger, hvad du vil investere i, vil det nok vaere en god ide at
goere dig nogle tanker om hvor lang din horisont er. Hvis din
investeringshorisont er under et aar er investeringsforeninger baseret paa
aktier, nok ihvertfald ikke interessant, med mindre du er meget sikker paa,
hvad du goer. Hvis du taenker paa at investere dine penge over 2-3 aar,
begynder aktier at se meget mere interessante ud.

Ydermere boer du taenke over hvad du vil bruge pengene til efter den periode
du overvejer at binde pengene. Er dit formaal foerst og fremmest at bevare
koebekraften af dine penge og faa dem forrentet saa godt saa muligt i
mellemtiden, saa er indeksobligationer maaske i stedet sagen.

Hvis man antager at du har en investeringshorisont over 3 aar og har taenkt
dig at bruge pengene til maaske at koebe et hus i Danmark, saa er det
smarteste maaske at koebe en investeringsforening baseret paa KFX-indexet
som det foer er blevet naevnt. Dette skulle med en rimelig sandsynlighed
give dig en forrentning paa 10-12% p.a. og finder du en investeringsforening
der ikke betaler udbytte vil du alt efter din skattesituation kunne slippe
billigere i skat.

../Anders