ferie
Fra : Bjarne Rune Müller

Dato : 09-01-02 10:38

Jeg læste for et stykke tid siden, et indlæg om ferie
og der var en mand som fortalte om at han og konen
tog til Skotland, (jeg kan ikke huske hvem det var)
jeg har altid drømt om at besøge Skotland,
fordi jeg godt kunne tænke mig, at se slotte og borge.

Jeg sidder i kørestol, men det skal ikke være en
hindring. Jeg håber, at du kan give mig nogle tips
og ideer til hvordan jeg kan gribe turen an.

Med venlig hilsen

Bjarne

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 09-01-02 21:58

"Bjarne Rune Müller" skrev:

> Jeg læste for et stykke tid siden, et indlæg om ferie
> og der var en mand som fortalte om at han og konen
> tog til Skotland, (jeg kan ikke huske hvem det var)

Det var nok mig - og konen hedder Ulla

> jeg har altid drømt om at besøge Skotland,

Det kan jeg godt forstå, det er et dejligt land

> fordi jeg godt kunne tænke mig, at se slotte og borge.

Dem har vi nu ikke set så mange af - i al fald ikke på nær hold. Men en
enkelt ruin, som hedder Loch Leven Castle har vi besøgt. Den ligger ude
på en ø i Loch Leven nær Kinross. Man skal sejle derud i en lille båd,
så vi måtte nøjes med den manuelle stol. Det var lidt besværligt, at få
Ulla ned i båden og op igen. Det kræver et par stærke hjælpere. Hun
satte sig ned på kajen, så kunne vi forsigtige "lempe" hende ned, først
til rælingen, så til bænken, så ned at sidde.

> Jeg sidder i kørestol, men det skal ikke være en
> hindring.

Er det el- eller manuel? Det kan nogle steder være svært at komme ind i
B&B's med el-kørestolen, så hvis det er el-, er det en ide at tage en
manuel med i reserve

>Jeg håber, at du kan give mig nogle tips
> og ideer til hvordan jeg kan gribe turen an.

Jeg kan da fortælle hvordan vi har gjort det. Andre må så evt. bidrage
med andre rejsemåder.

Vi har begge gange kørt derover selv i vores Jumpy Supervan med lift. Vi
tog over via Ijmuiden(Amsterdam)-Newcastle. Første gang var det en
gammel færge, så vi kunne kun bruge manuel stol. Og den skulle løftes op
i elevatoren på vogndækket!. Elevatoren kunne kun betjenes af et
besætningsmedlem. Men i 2001 havde de sat en ny færge ind. Her er der
elevator fra vogndækket, som man selv kan betjene. Husk at gøre
opmærksom på lift-behov ved check-in. Vi havde også bestilt en
handicap-kahyt mod merpris Og så koster det forresten ekstra for den
højere bil. Vi fik dog kommunen til at refundere merprisen for billet og
kahyt

Vi har overnattet på hoteller, B&B's, privat, og enkelte nætter i bilen
(på luftmadrasser). Det er en god ide, at undersøge for tilgængelighed
hjemmefra, og derovre ved at henvende sig på de lokale turistkontorer.
De er meget behjælpelige med at finde egnede steder. Hvis man kører
rundt på chancen, må man være forberedt på at skulle ind og spørge på
mange B&B's, der er kun få der har rum i stueetagen, der er store nok.

I år vil vi nok overvejende sove i bilen, nu da Ulla har fået bevilget
en Fiat Ducato mellemlang, der er plads til to luftmadrasser midt i. Vi
vil bruge campingpladser i nogen udstrækning, vi skal jo have ladet
kørestol mv op en gang imellem.
Og så privat, da vi efterhånden kender nogle stykker derovre.

Hoteller og B&B's koster 40-60£, når man vil have de store rum
(en-suite). Self-accomodation er lidt billigere, men så skal man jo selv
lave morgenmad.

Det var en længere smøre - hvis du vil víde mere, så giv et praj

Prøv evt at søge på nettet f.eks http://www.access-able.com/ find
Scotland

og http://www.undiscoveredscotland.co.uk/index.html

--