Danske Banks aktier
Fra : Hougaard

Dato : 17-12-00 10:28

Hejsa

Er der nogen, der kan forklare mig, hvorfor folk ikke er vilde med at købe
Danske Banks aktier, nu de er så langt nede i kurs?

Hougaard
(fjern grinet, hvis du vil skrive direkte til mig)

Fra : Trix

Dato : 17-12-00 10:46

Halløjsa

"Hougaard" <lisehaha@beskedboks.dk> wrote in message
> Er der nogen, der kan forklare mig, hvorfor folk ikke er vilde med at købe
> Danske Banks aktier, nu de er så langt nede i kurs?

Jammen, det forstår jeg da heller ikke. Lige netop den finansielle sektor er
ved at være interessant med faldende renter i sigte. Banker og deslige
ligger inde med enorme mængder obligationer og vil have gavn af stigende
kurser på obligationer. Danske Bank konsoliderer p.t. stigningen fra 100 til
130. Et godt sted at købe må være omkring 130 eller ved et definitivt brud
af 145.

Fra : Hougaard

Dato : 17-12-00 11:02

Hej Trix

Tak for din mail!

Du skriver:
> Et godt sted at købe må være omkring 130 eller ved et definitivt brud
> af 145.

Jeg er ret grøn, så jeg vil meget gerne vide, hvad 'definitivt brud af 145'
betyder.

Hougaard

Fra : Trix

Dato : 17-12-00 23:33

> Du skriver:
> Jeg er ret grøn, så jeg vil meget gerne vide, hvad 'definitivt brud af
145'
> betyder.

Som Anders Kjeldsen rigtigt nok skriver, er jeg tekniker - dvs 'timer' køb
og salg ved hjælp af Teknisk Analyse, forkortet TA. Det er et TA udtryk når
man siger 'brud af XXX'.
Et brud af 145 i denne sammenhæng, betyder at kursen stiger til over kurs
145 og bliver derover. Nu er der mange måder at definere 'bliver derover'
på, men jeg bruger gerne 2 lukke kurser eller en fredags lukning over 145.
Disse lukke kurser (sidst handlede kurs) skal helt passe samme men en ekstra
ordinær stor omsætning, hvilket indikerer at de fleste sælgere har fået
solgt.
Kurs 130 er støtte og kurs 145 er modstanden. Ved brud af 145, så bliver
kurs 145 til nyt støtte område og efter min mening også en stop-loss kurs.
Der findes andre TA værktøjer, såsom RSI, Stochastics, Candlesticks og MACD,
som med fordel kan bruges til at time sine handler på. Men inden du spørger
mere til det, vil jeg klart anbefale dig at læse nogle bøger om dette emne.
Endeligt - bare fordi DB lukker 2 dage over 145, så er det absolut ingen
garanti for at den bliver over 145. Men det vil være et tegn på at køberne
er ved at vinde over sælgerne...

Fra : N/A

Dato : 17-12-00 14:29

Fra : Duggi

Dato : 17-12-00 14:29

Harry Lund <harrylund@email.dk> wrote in message
> Lige netop den finansielle sektor er på nedtur. Nu er det ´nemlig denne
> sektors tur . Det ses både i usa og i europa. Læs Finansnyt, de er enig
>med
> mig. Har dog selv db fra gammel tid og sælger ikke da nedturen
>selvfølgelig
> holder op.

Det var da det dummeste jeg nogensinde har hørt!!!
Hvorfor samler du ikke på glansbilleder eller frimærker istedet for at samle
på aktier? Man bør kun være i dette game for at tjene penge.

Jeg bliver simpelthen nød til at tage den igen; prøv lige at læs hvad du
selv skriver:
>den finansielle sektor er på nedtur. Nu er det ´nemlig denne sektors tur.
>Har dog selv db fra gammel tid og sælger ikke da nedturen selvfølgelig
> holder op.

Er det ikke ligegyldigt hvornår du har købt? (pånær hvis du er ved at nå
tredje år - men burde du så ikke skrive dette?)
Hvorfor sælger du ikke nu og køber når de er faldet, da du er så sikker på
faldet ???? Og det er så fuldstændig ligegyldigt om du er langsigtet, hvis
du kan sikre dig 10%+ på kort tid uden det store besvær og du ikke gør det
.... ja jeg mangler ord.

At jeg så er uenig med dig i at DB skal ned er en helt anden ting.

Duggi

Fra : N/A

Dato : 17-12-00 12:02

Fra : Hougaard

Dato : 17-12-00 12:02

Hej C.P.

> Grunden til at DDB er billig er at den er splittet 1:10

Og hvad betyder det for mig, hvis jeg køber en ordentlig dyne?

Vi skal til at investere for 1. gang, og forsøger at lære en masse på kort
tid. Det er mit indtryk, at det vil være en god ting at handle kfx-aktier
her i starten af den kommende uge.
Specielt har jeg så kig på danske bank. Jeg har hørt, at de vil til at købe
deres egne aktier op, og at det vil få kursen til at stige.

Please - oplys mig, jeg tørster efter fakta (på 'dansk').

Houggard

Fra : N/A

Dato : 17-12-00 14:58

Fra : Hougaard

Dato : 17-12-00 14:58

Hej Alex

Ja, det er så småt ved at gå op for mig......

Kors hvor kan vi nå at smide mange penge væk.

Fortæl mig, hvordan jeg bedst finder nyeste info, så er der måske en bleg
chance for, at jeg kvajer mig mindst muligt

Mvh.
Hougaard

Fra : Borge Rahbech Jensen

Dato : 17-12-00 19:30

d. 17/12/00 14:58 skrev Hougaard på lisehaha@beskedboks.dk i artiklen
91igks$i1t$1@news.inet.tele.dk:

> [...]
>
> Fortæl mig, hvordan jeg bedst finder nyeste info, så er der måske en bleg
> chance for, at jeg kvajer mig mindst muligt

Selvom indlægget ikke er henvendt til mig, tillader jeg mig alligevel at
give dig nogle kommentarer.

Nye informationer om aktier kan bl.a. findes hos www.euroinvestor.com og
www.worldinvestor.com, som er to steder, hvor man diskuterer aktier.
Euroinvestor har også links til Børsens nyheder. Personligt bruger jeg også
kurslisterne i aviser og på tekst-tv, hvor tekst-tv dog mangler nøgletal og
oplysninger om stykstørrelser, som findes i parentes efter virksomhedsnavnet
i avisernes kurslister (stk.str. er 100, hvis intet er angivet).

De vigtigste nøgletal er nok K/I, som populært sagt er prisen for 1 kr.
egenkapital og helst skal ligge under 1, og P/E, som er prisen for 1 kr.
overskud. Dog er jeg noget i tvivl, om størrelsen af K/I ikke skal variere
fra virksomhedstype til virksomhedstype, hvor jeg forestiller mig,
servicevirksomheder f.eks. i IT-branchen kan have en højere K/I end
industrivirksomheder eller rederier, som er afhængig af et stort, dyrt
produktionsapparat.

Hvad man så skal bruge oplysningerne til, er en helt anden diskussion.
Grundlæggende tror jeg, man skal erkende, man alligevel ikke helt kan
forudse den fremtidige kursudvikling på aktiemarkedet, og derfor må gøre,
hvad man finder rigtigst. Faktisk kan det være en god idé at gøre det
modsatte af, hvad de fleste andre anbefaler, f.eks. ved at have is i maven
og undlade at realisere et tab som følge af et kurstab. Alternativet er jo
at beholde aktien i forventning om en stigning og evt. udbytte på lang sigt.
I mellemtiden er det en god idé at have sine aktier navnenoteret, således
man kan få tilsendt regnskaber og indkaldelser til generalforsamlinger, og
dermed have lidt "sjov" med sine aktier, mens man venter på gevinst.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Hougaard

Dato : 17-12-00 19:38

Hej Børge

Tak for dit indlæg - vi stakkels begyndere skal jo starte et sted, og helst
inden vi får for dyrekøbte erfaringer

Jeg vil studere dine links.

Hilsen Hougaard

Fra : Anders Kjeldsen

Dato : 17-12-00 22:54

Hej Hougaard.

Børge og Trix repræsenterer 2 vidt forskellige investeringsfilosofier.

Trix er hvad man kalder en "tekniker", mens Børge Rahbech er
"fundamentalist".

Forskellen ligger i analysemetoden. Fundamentalisterne lægger hovedvægt i
nøgletal og regnskaber og andre tilgængelig informationer om virksomheden
(og ja, insider for den sags skyld, men øhm...).
Teknikere lægger hovedvægten på en analyse af markedets bevægelser - der kan
afsløre de psykologiske reaktioner hos markedsdeltagerne og tegne et billede
af udbud og efterspørgsel i den aktie der analyseres.

Det er ikke atypisk at begge analyseformer anvendes samtidigt, efter den
kendte "2+2=5" effekt.

Hvis du er helt nybegynder med aktier, så vil jeg anbefale dig at stå på
sidelinien i nogle måneder, inden du kaster penge i markedet for alvor.
Læs på Euroinvestor og i denne nyhedsgruppe.
Deltag evt. i et børsspil, hvis det er for kedeligt med kun læsning.
Følg kurslisterne dagligt i avisen i nogle måneder.

Og sidst, men ikke mindst - vær opmærksom på at oddsene er imod dig, langt
størsteparten af verdens aktiemarkeder falder kraftigt for tiden.

mvh
Anders

Fra : Steen Johansen

Dato : 17-12-00 23:09

Jeg tør næsten ikke skrive det i gruppen,.På den lokale bodega sidder
fodblod folket de ved alt om det.?
Er de gode til at skore 13 rigtige. ? ikke bedre end dig
Mit råd: Køb Phillip Morris de stiger og giver 10% i rente, med 15% i skat
Se udviklingen på 1 år http://finance.yahoo.com/q?s=MO&d=1y og 5 år
http://finance.yahoo.com/q?s=MO&d=5y

MvH Steen der købte for kurs 19.5

Hougaard <lisehaha@beskedboks.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:91j12a$389$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Duggi

Dato : 18-12-00 02:32

> Tak for dit indlæg - vi stakkels begyndere skal jo starte et sted, og
helst
> inden vi får for dyrekøbte erfaringer

Som jeg kan se er der mange gode råd til hvordan du skal starte.
Allesammen er eller kan være rigtige alt afhængig af hvilken type du er.
Personligt ville jeg hurtigt miste lysten til at investerer i aktier ved et
børsspil, da den tid jeg satte i det ikke ville blive belønnet.
Men hvad med at hoppe i baljen med det samme? Find en virksomhed du virkelig
tror på; tror på som opkøbsemne, fusionsemne, markedsleder, branche som
helhed eller noget helt andet. Så skal det nok gå. Prøv også at holde det så
simpelt så muligt i starten, såsom at du eksempelvis investerer i lufthavne
fordi du tror at denne industri er i vækst og at du ikke investerer i
tobaksindustrien fordi du tror at denne industri har modgang (var kun
eksempler - følg din egen intuition eller tro). Keep it simple!
Hen af vejen vil du så lærer mere og mere, og på et tidspunkt finder du din
egen stil og finder ud af om du tekniker, fundamentalist, kortsigtet eller
langsigtet.

Og Euroinvestor er en god kick starter til at lære. Læs om TA, FA, råd til
nybegyndere og hvad de ellers har. Læs, læs, læs og lær.

Men mit vigtigste råd: hver gang du har fortaget en handel så se på hvad der
gik godt og hvad der gik galt og analyser hvorfor, brug dette til de næste
handler og analyser disse etc. Se både på de handler du har tjent på
(hvorfor var det et rigtigt tidspunkt at gå ind i aktien på, kunne jeg have
tjent mere ved at sælge tidligere eller senere etc.), men også dem du har
tabt på (Også selvom du ikke har Stop-loss (finder du forklaret på
Euroinvestor) men stadig sidder med en aktie som har tabt 50% uden at vise
tegn til at rykke opad igen). Det virker rimeligt elementært at gøre sådan,
men jeg har en idé om at mange laver de samme fejl igen og igen.

mvh. Duggi (som primært er TA'er)

Fra : N/A

Dato : 18-12-00 07:08

Fra : Hougaard

Dato : 18-12-00 07:08

Hej allesammen

Jeg er meget taknemmelig for alle de mange gode svar, som kommer vidt
omkring. - Jeg læser dem begærligt.

Pengene brænder i lommen, men vi klapper hesten. Oprindelig var det bankens
idé, at vi skulle investere i nogle af deres afdelinger (Danske Invest), men
jeg synes simpelthen, at de klarer sig for dårligt.

Vi vil alligevel gøre brug af investeringsforeninger - flere - men vil sørme
også selv forsøge os - med en mindre sum. Og jo, det er for spændingens
skyld og selvfølgelig også i håb om en fortjeneste.

Jeg kan godt se, at der er meget at lære, og vi er så småt gået i gang med
at skaffe litteratur. Mens vi lærer, vil vi vente på at kurserne skraber
bunden, men jeg tror ikke, at der vil gå flere måneder, før de stiger igen

Venlig hilsen Hougaard