Hjælp: SVHS fra bærbar til Scart på TV vir~
Fra : Alex

Dato : 09-01-02 08:55

Halløjsa

Jeg har tidligere postet et indlæg, om hvordan jeg får billedet fra min
bærbare (IBM T21 - model 2647) over på TV'et derhjemme. Da mit TV ikke har
et SVHS-stik blev det til løsningen med et SVHS-kabel fra den bærbare til en
scart-konverter-stik, der kunne gå i TV'et. Jeg havde inden kontakt med Fona
(hvor mit Arena 32" widescreen er købt), der mente denne løsning var den
rigtige.

Løsningen fungerer i princippet, da både billede og lyd kommer frem. Men men
men - billedet sort/hvid?

Hvad skyldes dette? Er det TV'et der, modsat Fonas udsagn, ikke kan tage
SVHS via scart-indgangen eller hvad?

Er der nogen (god) løsning på mit ret irriterende problem?

På forhånd tak!

AJ

Fra : Kent Nielsen

Dato : 09-01-02 09:36

"Alex" <aj@alexjensen.dk> skrev i en meddelelse
<Snip>
> [...]
men
> men - billedet sort/hvid?
>
> Hvad skyldes dette? Er det TV'et der, modsat Fonas udsagn, ikke kan tage

Er du sikker på at IBM´en sender PAL og ikke NTSC ?

(Det giver i hvertfald SW billeder på et PAL TV hvis du sender NTSC til det)

--
Mvh.
Kent Nielsen

Fra : Alex

Dato : 09-01-02 09:41

Hej Kent

IBM'en er sat op til PAL, så det er ikke det!

AJ

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 09-01-02 09:53

> [...]
men
> men - billedet sort/hvid?
>
> Hvad skyldes dette? Er det TV'et der, modsat Fonas udsagn, ikke kan tage

Jep! Når TV'et ikke understøtter SVHS bliver billedet sort/hvidt! Løsningen
er at bruge et composite-kabel (konvertering). Jeg købte i sin tid (før jeg
fik en DVD-afspiller) mit kabel her;

http://www.cableconnection.dk/

hvor der også står noget om netop Dit problem.

mvh. Peter
www.peterbj.dk (Nu over 750 vitser!!!)

Fra : Thomas

Dato : 09-01-02 10:57

> [...]
Løsningen
> er at bruge et composite-kabel (konvertering). Jeg købte i sin tid (før

Enig, men det lyder da mærkeligt, at et 322 widescreen ikke skulle have en
S-vhs indgang? Selv mit over 10 år gamle Salora har det.

Mon ikke der findes et eller andet i TV'et som skal aktiveres? På mit TV
skal jeg vælge at Scart2 er S-vhs for at det virker.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial

Fra : Morten DH

Dato : 09-01-02 11:10

> [...]
>
> Mon ikke der findes et eller andet i TV'et som skal aktiveres? På mit TV
> skal jeg vælge at Scart2 er S-vhs for at det virker.

Lyder fornuftigt, mit Sony tager S-video via det ene scart og RGB via det
andet og selvfølgelige alm. composite video via dem begge... måske skulle
man også lige sikre sig at kablet er ok, mener ikke der en nogen former for
kontrolsignaler i s-video signalet, så har man nu ikke forbindelse i
crominans delen får man vel et sort/hvid billede...

Ellers er der ikke andet for end at se en masse gamle sort/hvide film

Fra : Alex

Dato : 09-01-02 11:45

Hej igen igen

Det er selvfølgelig rart med input fra flere forskellige sider

Der er 2 scart-stik bag på TV'et, men jeg har kun prøvet det ene. Jeg prøver
det andet i aften - det kan være der er mere held med det!

TV'et er iøvrigt et Arena (32" widescreen), men manualen siger intet
(sikkert) om alt dette. Der står bare flere steder "Ekstra" i parantes ved
de forskellige features, så man kan tro ikke alle modeller har det. Men jeg
kan ikke finde ud af, hvem der producerer Arena og om de har en hjemmeside-
nogle her der ved det?

AJ

Fra : Alex

Dato : 10-01-02 08:32

Det andet scart-stik virkede desværre heller ikke. Så det ser ud som om et
composit-kabel med SVHS-adapter er eneste udvej. Er der nogle, der ved hvor
stort kvalitetstabet er ved den løsning?

Det slog mig lige - hvad med en almindelig VHS-video? Kunne løsningen måske
være at bruge dens scart-stik frem for TV'ets eller er chancen for success
lige så lille her?

AJ