Svar til når kommunen svigter.
Fra : sunsite.auc.dk

Dato : 09-01-02 07:28

Jeg ved, der er mange, der føler sig svigtede af kommunen.

I min kommune er vi ved at prøve at få noget op at stå med at få en folder
uddelt, hvori der skal stå nogle telefonnumre på nogle uvildige
mennesker/socialrådgivere etc., hvortil man kan henvende sig med eventuelle
spørgsmål om rettigheder/krav.

Lige præcis fordi man både som førstegangsbruger men også som
flergangsbruger nogle gange står som Moses ved det Røde Hav og ikke ved
hvilke rettigheder man har.

Men det tager jo lang tid og koster penge, og vi er lige på begynderstadiet.
Men får vi noget ud af det, skal jeg nok lade jer det vide.

Eva

Fra : Lotte M

Dato : 09-01-02 14:23

"sunsite.auc.dk" <eva.stig@get2net.dk> skrev

> Jeg ved, der er mange, der føler sig svigtede af kommunen.
>
> I min kommune er vi ved at prøve at få noget op at stå

God ide!

> med at få en folder
> uddelt, hvori der skal stå nogle telefonnumre på nogle uvildige
> mennesker/socialrådgivere etc., hvortil man kan henvende sig med
> eventuelle spørgsmål om rettigheder/krav.

Indenfor handicapområdet har vi jo specialkonsulentordningen,
hvor der sidder rådgivere klar til at hjælpe både sagsbehandlere
og brugere.

En privat ordning, som jeg kun har hørt godt om, er SR-bistand
http://www.sr-bistand.dk/ og så er der jo handicaporganisationerne,
som ofte har dygtige rådgivere ansat.

> Lige præcis fordi man både som førstegangsbruger men også som
> flergangsbruger nogle gange står som Moses ved det Røde Hav
> og ikke ved hvilke rettigheder man har.

Det kan være uhyggelig svært, især hvis man også er igang med at
bearbejde årsagen til man har brug for hjælpen og helt ærligt,
så hænder det også vi har urealistiske forventninger, når vi søger
hjælpen, eller vi er for dårlige til at formulere vores behov.

Det er en god ide at være velforberedt, når man skal tale med
rådgiveren i kommunen - især at gøre sig klart, hvad det præcist
er man ønsker at få hjælp til. Det er som regel lettere at opnå et
samarbejde med rådgiveren, hvis man formulerer det problem,
man ønsker hjælp til, i stedet for at kræve en bestemt løsning.
Og så er det ofte en god ide at medbringe en bisidder, for 2 par
ører hører bedre end et par.

> Men det tager jo lang tid og koster penge, og vi er lige på
> begynderstadiet. Men får vi noget ud af det, skal jeg nok lade
> jer det vide.

Hvad er det for en kommune og hvordan griber i sagen an - har i
forsøgt at søge midler til projektet?

--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Eva

Dato : 10-01-02 08:18

Hej Lotte M.

Jeg har vist nok lige lidt problemer her i starten - ups - så mit svar
ligger oppe i den anden "Svar til når kommunen svigter". Sorry...

Bedre held næste gang - ikk?

Eva