Tolkning af dato
Fra : Lars Klingenberg

Dato : 09-01-02 04:25

Hi,

Jeg har lidt problemer med formattering af datoer... Sereverens "regional
setting" er sat til dansk og med datoformatet dd-MM-yyyy. Men når jeg i en
asp-fil skriver...

Response.Write Date()

....så bliver resultat 1/9/2002 (dvs. 9. januar 2002). How come? Det er lidt
besværligt når jeg fra en formular får datoen sammenstykket af tre
rullemenuer med hhv. dato, måned og år. Hvis jeg angiver denne dato som...

CDate(Request.Form("dato_startD") & "-" & Request.Form("dato_startM") & "-"
& Request.Form("dato_startY"))

....bliver der byttet om på dag og måned, hvilket unægteligt er lidt
upraktisk. Og det hele bliver ikke nemmere af at det skal proppes ind i en
database, hvor datoformatet gerne skulle være ens for alle felter. Kan man
helt udelade CDate funktionen eller er det nødvendigt for at databasen ved
at der er tale om en dato (MS Access 2000 og MS SQL Server 2000)?

I et andet tilfælde har jeh bruge for at lægge tre måneder til en dato hva.
DateAdd funktionen, men det bliver også noget rod hvis den dato jeg bruger i
funktionen er formateret forskelligt, for enten lægges der tre dage til
eller tre måneder - alt efter formatet.

Jeg har forsøgt mig lidt med en funktion:

Function FormatDato(dato)
If Len(day(dato)) = 1 And Len(month(dato)) = 2 Then
FormatDato = "0" & day(dato) & "-" & month(dato) & "-" & year(dato)
ElseIf Len(month(dato)) = 1 And Len(month(dato)) = 1 Then FormatDato =
"0" & day(dato) & "-" & "0" & month(dato) & "-" & year(dato)
ElseIf Len(month(dato)) = 2 And Len(month(dato)) = 1 Then FormatDato =
day(dato) & "-" & "0" & month(dato) & "-" & year(dato)
End If
End Function

Funktionen viker også, men når den kombineres med CDate (og specielt
DateAdd) går det galt igen!

Er der nogen der har haft lignende problemer - og hvordan er de endt. Eller
er der nogen der har gode ideer til hvordan problemet løses.

Lars Klingenberg

Fra : Bo Hedemark Pedersen

Dato : 09-01-02 14:15

Hvad med at sætte Session.LCID=1030 'for dansk formattering
i global.asa i Sub Session_OnStart?

--
Bo Hedemark Pedersen, Konsulent, mailto:bhp@uni-c.dk
UNI-C, Olof Palmes Allé 38, DK-8200 Århus N

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 11-01-02 08:34

> Hvad med at sætte Session.LCID=1030 'for dansk formattering
> i global.asa i Sub Session_OnStart?
Se, det lille trick kendte jeg ikke - tak for det!
/Lars