Svenske aktier
Fra : Trix

Dato : 10-12-00 17:14

Det svenske marked er begyndt at røre på sig. De første interessante emner
har vist sig.
De nævnte her er udvalgt fordi deres grafer indikerer der er ved at ske
noget.
Pas på med medico selskaberne (4, 5 og 6). De er typisk defensive aktier og
vil nok falde tilbage hvis tech aktierne bliver ved med at rally'e.
Lad mig sige det med det samme - jeg er IKKE til skod aktier ala Framfab,
Icon og Effnet. I hvert ikke før de har vist de kan tjene penge. Problemet
med dem, er at de ikke kan modstå en yderligere korrektion på NASDAQ.
Jeg tror det er på tide at tage profit i ejendoms aktier, såsom Drott og
Castellum. Man kunne passende geninvestere i tech/medico. Hvis man er nervøs
for tech, så bør man vente til Nasdaq er brudt ud af sin briske nedtrend.

1) Nokia (NOKI på A-listen)
Nokia har lavet en omvendt SHS og er braget fra 400 til 500 på næsten ingen
tid. Nokia har ikke faldet særligt meget selvom Nasdaq fik en på frakken.
Den ser utrolig stærk ud.
Min eneste bekymring for Nokia er de næste 1-2 år. Den nuværende
mobiltelefon teknologi, GSM, skal snart udskriftes til GPRS og/eller UMTS.
Det betyder kunderne skal købe nye telefoner - fint tænker man... men hvad
med perioden op til denne teknologi er tilgængelig? Går man ud og køber en
ny GSM telefon? Mmnjae.
Man kan formodentlig samle op i 400-420 området hvis man er heldig. Det
synes sansynligt hvis NASDAQ Compx skal ned og test 2500 bunden igen.

2) Cyber Com (CYBE på O-listen) og HiQ (HIQ på O-listen)
Det er en IT-konsulent virksomhed og laver systemudvikling af e-business
systemer.
CYBE har fået flere gode anbefalinger fra diverse analytikere og det er
begyndt at sætte sine spor i graferne. CYBE er best-in-class sammen med HiQ,
dvs bedre en Framfab og deslige. Nøgletallene viser at CYBE er billigere en
HiQ, men concensus er også at HiQ er et bedre firma. Der er tilgengæld noget
større upside i CYBE.

3) AdCore (ADCO på O-listen)
I lighed med CYBE og HIQ, er ADCO også en konsulentvirksomhed, men på et
lidt andet marked. De beskæftiger sig også med software udvikling, men lever
først og fremmest af system integration.
ADCO har fået en på frakken i den seneste korrektion og er faldet til en 1/3
i.f.t til toppen. Men der er stadigvæk dyr, men har tilgengæld et godt ry i
branchen. Hold øje med den.

4) Elekta (EKTA på A-listen)
Denne medico virksomhed laver cancer behandlings udstyr. Det er en
turn-around virksomhed med muligheder i.
For 2-3 uger siden var der en sag i Danmark om nogle cancer patienter der
tog til sverige for at blive behandlet med metode som ikke er anerkendt i
Danmark - stereotaktisk behandling hedder den. Det er EKTA der udvikler og
laver dette udstyr. EKTA har lige fået nogle mega ordre fra Nord- og
sydamerika, UK og mellemøsten. Deres behandlingsmetode vinder åbenbart frem.
Elekta handles tæt på indre værdi og downside synes begrænset.

5) Q-MED (QMED på A-listen)
QMED laver implantater til estetiske og medicinske formål (bryst implantater
m.v.).
Men det absolut mest interessante ved QMED, er deres forsøg på at udvikle en
behandlings metode til behandling af insulin krævende diabetis (!). Metoden
går ud på at transplantere celler, som så skal producere insulin. Forestil
jer hvilket potentiale der er i denne virksomhed hvis det lykkes for dem...

6) Nobel Biocare (NOBE på A-listen)
NOBE laver tand proteser og tand implantater. Aktien er eksploderet siden
NOBE annoncerede at de har udviklet en metode, hvor man kan give patienter
nye permanente tænder ambulant, på een dag og kun med et besøg.

7) SAAB (SAAB på A-listen).
Lever ført og fremmest af producering og salg af militært issenkram. Men
efter købet af Hollands Fokker Space, er SAAB nu europas største indenfor
rumteknologi. I de sidste 2 måneder har SAAB tegnet ordre for knap 1.5 mia
SEK.

8) LM Ericsson. (LME-B på A-listen)
GYS - ja, jeg ved det godt. Men LME-B viser utrolig styrke ved 110-120
niveauet og har fornyligt brudt sin nedtren

Fra : D.Hansen

Dato : 10-12-00 18:53

Lidt kommentar med på vejen

> [...]
> Man kan formodentlig samle op i 400-420 området hvis man er heldig. Det
> synes sansynligt hvis NASDAQ Compx skal ned og test 2500 bunden igen.

Dette tip er utolig godt især pga. den SHS som Nokia har lavet, MEN Nokia
hænger meget sammen med Nasdaq.....derfor sætter jeg min tvivl til at SHS'en
kan holde til det pres, som vil komme med Nasdaq's forventede
nedtur......jeg tror desværre at vi skal se Nokia komme under 400 og så ved
jeg ikke rigtig hvormeget hjælp SHS'en er. Det jeg mener er at hvis Nokia
kan holde stand mod den faldende Nasdaq så bliver Nokia rigtig god pga.
SHS'en - men kan den ikke holde stand - ja så har jeg mine tvivl........alt
i alt en aktie som er værd at holde øje med.

> 8) LM Ericsson. (LME-B på A-listen)
> GYS - ja, jeg ved det godt. Men LME-B viser utrolig styrke ved 110-120
> niveauet og har fornyligt brudt sin nedtrend. LME har da også lige fået
> nogle mega ordre i hus, bl.a. en stor ordre i Kina.
> LME's smertensbarn er mobiltelefon produktionen og salg. Lykkes det for
LME
> at sælge denne division, så eksploderer kursen på LME... Man BØR vente til
> LME-B lukker over 50-dages gennemsnittet, da den p.t. udviser en stærk
> modstand her.

Helt enig......ryger de ikke tilbage i deres "gamle" kanal i løbet af denne
uge så kan dette godt gå hen at blive en rigtig god aktie.
Har vist god styrke ved omkring kurs 114

--
m.v.h.
D.Hansen