Installation af lydkort på compaq...
Fra : Nikolaj Berliner Hom~

Dato : 08-01-02 20:03

Hej

Jeg sidder og fedter med at installere et Winfast 6X lydkort på min
brors Compaq Presario 5154.
Det har vist sig at være et større projekt end først antaget. Der er fin
plads i kabinettet, og kortet sidder fint. Problemet er at der på
bundkortet er lyd og windows 98 vil derfor ikke genkende det nye
lydkort. Det er i hvert tilfælde den teori jeg er kommet frem til.
Jeg har forsøgt at slette bundkortets lydfunktioner i windows'
systemopsætning - dog kun med det resultat at der slet ingen lyd er og
stadig ingen kontakt til det nye kort.
Jeg har forsøgt mig med computerens BIOS, gennem F10 under startup. Her
er der dog ingen muligheder for at åbne eller lukke for onboard lyd.
Jeg er lidt på bar bund så jeg håber at der er nogen her, der har været
i samme situation med skidtet fra compaq! Al hjælp er mere end
velkommen!

MVH

Nikolaj

Fra : Henrik Andersen

Dato : 09-01-02 04:39

Well, det gode råd er nok mest til din bror, og nok for sent...

Men alligevel...

Køb ALDRIG Compaq

Mvh Henrik Andersen

"Nikolaj Berliner Hommelgaard" <spamtrap020202@hommelgaard.com> wrote in
message news:3c3b4230$0$5493$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Leony

Dato : 09-01-02 06:24

"Nikolaj Berliner Hommelgaard" <spamtrap020202@hommelgaard.com> skrev i en
meddelelse news:3c3b4230$0$5493$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Jeg har forsøgt mig med computerens BIOS, gennem F10 under startup. Her
> er der dog ingen muligheder for at åbne eller lukke for onboard lyd.

Det burde der være, prøv at kigge igen.
Da jeg aldrig har rodet med onboard lyd, ved jeg desværre ikke hvor du skal
lede.

Leony

Fra : Finn

Dato : 09-01-02 09:21

Leony <leony@NOSPAMmailme.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:stQ_7.17251$Zm5.1536388@news000.worldonline.dk...

> [...]
>
> Leony
>
> Der må være en jumper på bundkortet hvor man kan slå lydkortet fra.Prøv at
få fat i en manual over tingesten. med venlig hilsen Finn

Fra : Nikolaj Berliner Hom~

Dato : 09-01-02 09:29

> Der må være en jumper på bundkortet hvor man kan slå lydkortet
fra.Prøv at
> få fat i en manual over tingesten.

Jeg har fundet en manual på
<http://www.compaq.com/athome/support/msgs/4951/>

Så vidt jeg kan se er der ikke mulighed for at disable onboard lyd. Jeg
har forsøgt at fjerne lyddriverne i windows opsætningen og søge efter
det ny kort uden resultater.
Desuden er der ingen muligheder i BIOS hvad angår lyd. - Kan det
virkelig passe at Compaq laver et produkt, der ikke kan opgraderes???
Jeg undres.

MVH

Nikolaj

Fra : Finn

Dato : 09-01-02 13:15

Nikolaj Berliner Hommelgaard <spamtrap020202@hommelgaard.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c3bff12$0$236$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> Desuden er der ingen muligheder i BIOS hvad angår lyd. - Kan det
> virkelig passe at Compaq laver et produkt, der ikke kan opgraderes???

Har du prøvet i Windows enhedshåndtering at deaktivere lydkortet, altså
ikke
fjerne det men kun deaktiveredet så der kommer en rød markering og så
derefter prøve at installere det andet lydkort.Det plejer ihvertfald at
kunne lade sig gøre med on boardkort

Fra : Nikolaj Berliner Hom~

Dato : 09-01-02 17:09

> [...]
> fjerne det men kun deaktiveredet så der kommer en rød markering og så
> derefter prøve at installere det andet lydkort.Det plejer ihvertfald

Ja, heller ikke det virker. Efter at have deaktiveret onboard lyd gennem
windows vil maskinen stadig ikke kendes ved det nye kort. Den kan
hverken finde kortet automatisk eller ved at søge manuelt og installere
drivere...

MVH

Nikolaj

Fra : Leony

Dato : 09-01-02 14:23

> [...]

> Jeg er lidt på bar bund så jeg håber at der er nogen her, der har været
> i samme situation med skidtet fra compaq! Al hjælp er mere end

http://www.computing.net/dos/wwwboard/forum/7326.html
Måske dette virker.

Måske du skal installere driverne igen så onborad lyden virker inden du gør
ovennævnte.

Måske du bare skal skrive REM foran alt hvad der har med onboard lyd at gøre
i autoexec.bat. Går ud fra at hvis man skriver REM betyder det at linien
ikke læses.

Leony

Fra : Deaster

Dato : 09-01-02 14:41

"Leony" <leony@NOSPAMmailme.dk> wrote in message
> [...]
gøre
> i autoexec.bat. Går ud fra at hvis man skriver REM betyder det at linien

Tjoo, det betyder svjv remark, altså lige en note til et eller andet i
opsætningen, og jo det bliver sprunget over.

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Michael Petersen

Dato : 09-01-02 14:55

Det nemmeste er at ringe til Compaq support 45 90 45 45. compaq 5154 er
omfattende af livstidsupport på hardware så det er bare at få noget for
pengene

Michael

--
Who is General Failure and why is he reading my harddrive ?

Fra : Nikolaj Berliner Hom~

Dato : 09-01-02 17:00

> [...]
er
> omfattende af livstidsupport på hardware så det er bare at få noget

Nemlig!

Tak for det - Jeg var ikke klar over at det var muligt. Det vil jeg
prøve.
Dog skal jeg lige overstå en spændende eksamen i 'International Økonomi'
på fredag, så det bliver nok ikke inden da.

MVH

Nikolaj