Reklamernes magt?
Fra : Zeki

Dato : 08-01-02 16:25

"Far, far, jamen står der ikke 'w' på skærmen?"
"Jo søn, men nu skal du høre..."

Ovenstående samtale udspiller sig i ret mange hjem kunne jeg forestille mig.
Men er det bare mig, eller er der andre herinde der også mener at
reklamemændenes overfladiske behandling af det danske sprog/alfabet, lige er
blevet en tand for meget, når potientelle kunder bliver opfordret til at
klikke ind på"vvv" ? Jeg mener, hvor svært kan det være at sige "tre gange
dobbelt v?"

Zeki

Fra : Zeki

Dato : 08-01-02 16:27

UPS! Skulle have været postet i dk.kultur.sprog, men nuvel, lad mig
omformulere:

Bør man som lærer i skriftlige opgaver opfatte det som en fejl, når en
elev/studerende refererer til en "vvv"-adresse?

Zeki

Fra : Anita

Dato : 08-01-02 17:16

"Zeki" skrev

> [...]
>
> Bør man som lærer i skriftlige opgaver opfatte det som en fejl, når en
> elev/studerende refererer til en "vvv"-adresse?

Jeg ville betragte det som en fejl i det skrevne sprog, da der ikke findes
nogle vvv-adresser. At skrive vvv istedet for www giver heller ikke nogen
mening da man ikke 'sparer' noget ved det. Men i det talte sprog vil jeg
mene, at vi alle ved, hvad der hentydes til, og her sparer man 'ord og tid'.
Det svarer jo lidt til, at 'chat-sprog' heller aldrig ville blive accepteret
i en skriftlig opgave i skolen, men let accepteres andre steder (fx. i
sms'er eller e-mails).

> Zeki

Venlig hilsen Anita

Fra : Zeki

Dato : 08-01-02 17:06

> (...) Men i det talte sprog vil jeg
> mene, at vi alle ved, hvad der hentydes til, og her sparer man 'ord og
tid'.

Det argument holder ikke. Prøv at tag tid på hvor lang tid det tager dig at
sige (det korrekte) "tre gange dobbelt-v," og så derefter (det ukorrekte)
"v v v" og du vil, på trods af de tre (i realiteten én) stavelse(r), blive
overrasket hvor lidt forskel der er.

Zeki

Fra : Anita

Dato : 08-01-02 20:39

"Zeki" skrev

> [...]
> "v v v" og du vil, på trods af de tre (i realiteten én) stavelse(r), blive

Men vi mennesker er dovne. Det føles måske som om det går hurtigere så? Det
svarer måske lidt til de folk der kører for hurtigt (evt. lettere
hasarderet) i bil i byen, selvom flere undersøgelser har vist, at det er
utroligt lidt tid, man sparer i forhold til at køre efter regler og sund
fornuft. Men igen så føles det som om der sker noget, og dermed som om man
kommer hurtigere frem, hvad enten det er tilfældet eller ej.

Sprogforskere vil formentlig kunne give et mere korrekt og fagligt bud på,
hvorfor folk 'tager den lette løsning' i sproget.

Venlig hilsen Anita

Fra : Zeki

Dato : 08-01-02 20:24

Godt spørgsmål. Måske har det noget med den generelle samfundsudvikling,
hvor tingene skal gå hurtigere og være lettere, at gøre?

Zeki

Fra : Anita

Dato : 08-01-02 21:46

"Zeki" <zeki@image.dk> skrev i en meddelelse
> Godt spørgsmål. Måske har det noget med den generelle samfundsudvikling,
> hvor tingene skal gå hurtigere og være lettere, at gøre?
>
> Zeki

Det tror jeg bestemt. Vi er blevet dovne. Ting som fjernbetjeninger,
internethandel og selv drive-trough pengeautomater sikrer at vi bevæger os
så lidt som muligt og at tingene går så hurtigt som muligt.

Man skal ikke bare være hurtig for at følge med tiden idag, man skal være
LYNhurtig

Venligst Anita

Fra : Zeki

Dato : 08-01-02 21:58

Hmm, fandt lige dette, (Clifford Stoll i bogen 'High Tech Heretic'):

"In everything we buy, whether goods or services, we look for three
qualities: fast, good and cheap. You can get two of these qualities, but you
just can't get all three. Hunting for cheap fast food? Just head over to
McDonalds. In a hurry for a good meal - visit a good restaurant. And there's
a way to get cheap, good food...home cooking. But fast food isn't good,
Quality restaurants aren't cheap, and that home-cooked meal won't be quick.
This principle applies whether you're buying food, shoes, plumbing or an
education. It probably even applies to relationships.It certainly applies to
data. If you want quality information visit your library. But it won't be
fast, you'll have to invest time and energy to uncover exactly what you are
looking for. Want fast cheap information? Log on to the World Wide Web (...)
George Ritcher, in his book 'The McDonaldization of Society' recognizes that
our society has been transformed by a mania for efficiency, predictability,
quantification and control. Hardly surpirsing to find these to be the strong
suits of computing and the Internet, especially in research and education."

Clifford Stoll er foredragsholder og astronom på Berkeley Universitetet.

Zeki