Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Udlandsgæld - hvem?
Fra : Kim Noer

Dato : 14-01-01 19:40

Davsen..

Der snakkes så tit om at vi skal betale af på vores udlandsgæld, men hvem er
det præcist vi skylder penge?

--
CPU stuff : http://www.tech-report.com/cpu
"I'll connect the dots for you: cheap MHz + dumb public = profit" -Paul

Fra : Jørgen Rasmussen (Ro~

Dato : 17-01-01 00:07

Beløbet på cirka 175 mia. kr. skyldes primært væk af det offentlige,
mens det private tager sig af en ubetydelig andel.,

Når gælden omtales som "vores gæld" hænger det imidlertid også sammen
med, at udlandet jo kun har fået nogle sedler og mønter (obligationer)
for varerne. Sedler og mønter har ikke nogen værdi i sig selv, men kan
kun bruges så længe nogle (udlandet) tror på værdien i dem.

Og da det er et kollektivt ansvar at bevare valutaen stabil og
købekraften intakt over for vore handelspartnere, omtales gælden ofte
som "vores gæld".

Udtrykt i fagsprog, har udlandet en fordring på os som nation. Hvordan
vi så fordeler denne fordring er vores problem.

I øvrigt er udlandsgæld en besynderlig størrelse. Hvis de danske
aktiekurser stiger og renten falder, øges vores udlandsgæld. Udlandets
værdi af aktieposterne og værdien af deres obligationer stiger nemlig
hvilket øget udlandets fordring på os som nation.

Omvendt reduceres udlandsgælden når danskerne hiver penge hjem fra
udenlandske aktiestigninger.

vh
jørgen

Fra : N/A

Dato : 22-01-01 16:52

Fra : Klaus Thuesen

Dato : 22-01-01 16:52

Jeg undrer mig over at jeg forleden fik en opgave til en dansk stil (HH,
handelsskole) som er fra 1999 hvor der står at vores gæld er på 700
milliarder kroner, mente jeg ikke kunne passe. Efter et kig på Danmarks
Statistik, kunne jeg se at netto gælden er på 175 milliarder i 1999, og i
1998 var den på 300 milliarder. Med andre ord, så burde vi da være gældsfri
i løbet af 1-2 år?

--

Med venlig hilsen,
Klaus Thuesen