Brugte netværksstik
Fra : Ben Knudsen

Dato : 08-01-02 14:01

Jeg skal etablere netværk i vores kollektiv - og det skal helst gøres
meget billigt.
Ergo agter jeg at selv at lægge kabler, monterer stik osv. I den
forbindelse skal jeg bruge et par håndfulde netværksstik til de enkelte
værelser. De koster en bondegård hos elektrikeren, så jeg ville egentlig
høre, om nogen kendte til et sted, hvor sådan noget handles brugt
(københavnsområdet, tak). Alternativt om nogen kender en anden type, end
dem, der passer i standard "stikkontaktbokse" og som er billigere.

Og mens vi er ved det: vi skal selvfølgelig have en switch. Den skal have
minimum 12 porte, ikke fylde for meget, være rimelig lydløs og ikke bruge
hysterisk meget strøm. Til gengæld behøver den ikke være udstyret med
fancy funktioner. Jeg har selv tænkt på netgears 16 port-switch, men hvis
du har et bedre forslag, vil jeg gerne høre om det.

Mvh Ben, østerbronx

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 08-01-02 19:41

"Ben Knudsen" <ben@net.dialog.dk> skrev:
> [...]
> ikke være udstyret med fancy funktioner. Jeg har selv tænkt på
> netgears 16 port-switch, men hvis du har et bedre forslag, vil jeg

Hvad med en Rubytech?
Edbpriser.dk for pris:
<http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1684747892>

Producent link for specifikationer:
<http://www.rubytech.com.tw/products-bn.php?prdid=95>

Jeg har lige købt en 8 ports og den er _fuldstændig_ lydløs er meget stabil.

Venligst
Mikael

Fra : Ivan Kristensen

Dato : 08-01-02 21:15

Hej.

Hvad med 2 eller flere 8 ports RubyTech switche.

MÅSKE kan det gøre ledningsføringen kortere, og
switchen/e billigere. Tænk lidt over "alternativ"
ledningsføring, da man muligtvis kan samle flere
kortere ledning 2, eller flere, steder.

Der burde ikke være nogen performanceforringelse
ved dette.

Mvh.

Gysse

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 11-01-02 01:24

"Ivan Kristensen" <ivan@gysse.dk> wrote:

> Der burde ikke være nogen performanceforringelse
> ved dette.

Bortset fra at klienter på hver sin switch skal deles om det 100Mbit link
der er mellem de 2 switche.

Billigste løsning hvis du skal ud over det problem er nok små switche med en
enkelt gigabit port, og de fås faktisk også i soho klassen nu, endda
non-blocking.

http://www.proconsult.dk/go/netlseg0801w

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Ben Knudsen

Dato : 08-01-02 23:06

Det er faktisk ikke noget dårligt forslag, da ledningerne faktisk skal
føres over i alt fire etager. Det burde jeg selv have tænkt på
Der er trods alt grænser for hvor sjovt det er at hive kabler op gennem
svært tilgængelige huller...

Mvh Ben

Fra : Jørgen Kristensen

Dato : 09-01-02 01:35

Ben Knudsen wrote:

> [...]
> føres over i alt fire etager. Det burde jeg selv have tænkt på
> Der er trods alt grænser for hvor sjovt det er at hive kabler op gennem

Hej

Da cat 5 kabel indeholder 4 par og det kun er nødvendig med 2 par til
en 10 / 100 mbit forbindelse bør man kunne lave 2 forbindelse med et kabel.
Der findes dobbelte rj45 stik til montering i "stikkontakt" underlag (50mm x 76mm)

Er der nogen der har erfaring med denne løsning ?

Mvh Jørgen Kristensen

Fra : testpersonen

Dato : 09-01-02 21:52

"Jørgen Kristensen" <ccc18505@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
x 76mm)

> Er der nogen der har erfaring med denne løsning ?

Dette vil ikke virke særligt godt.. da de 2 ubrugte par er med til og skærme
for støjen...
Udover det koster cat5 kabel ikke ret meget nu tildags.. cat6 er derimod
lidt mere pebret :)

Testpersonen

Fra : Arne Keller

Dato : 10-01-02 19:08

On Wed, 9 Jan 2002 21:51:46 +0100, "testpersonen"
<testpersonen@get2net.dk> wrote:

snip

>Dette vil ikke virke særligt godt.. da de 2 ubrugte par er med til og skærme
>for støjen...

Nej, de er ikke termineret på netkortet eller i switchen, så muligvis
dæmper de nyttesignalet lidt, men ikke støj.

>Udover det koster cat5 kabel ikke ret meget nu tildags.. cat6 er derimod
>lidt mere pebret :)

Prisforskellen er vel 5-20% så det er vel ikke så voldsomt, når man
kan vælge mellem forældet teknik og nyt.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne

Fra : Arne Keller

Dato : 10-01-02 19:10

On Wed, 09 Jan 2002 01:34:39 +0100, =?iso-8859-1?Q?J=F8rgen?=
> [...]

>Der findes dobbelte rj45 stik til montering i "stikkontakt" underlag (50mm x 76mm)
>
>Er der nogen der har erfaring med denne løsning ?

Det vil ikke overholde standarderne, men med Cat5E produkter burde det
fungere hvis alt ellers installares korrekt.I finder nok ingen som vil
garantere en splitning af kabler, men flere producenter garanterer at
2 PCer kan dele et kabel.