gemme benzin
Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 08-01-02 12:53

Jeg er ny bådejer og dette er min første vinter. Så det er med stor
interesse at jeg læser om bådmalingserfaringer.

Til min sejlbåds påhængsmotor er der en 20 l tank (alt for stor) Den er nu
når sæsonen er ovre stadig halvt fyldt med olieblandet benzin.

Nogle siger at benzin ikke kan gemmes da det så danner parafiner der stopper
motoren til foråret. Nogle siger det kun er diesel det gælder for.

Til gengæld siger nogle at nogle dele af benzinen fordamper så den af den
grund bliver for tyktflydende. Andre siger det er vrøvl, og andre at bare
der er låg på tanken spiller det ingen rolle.

Hvad er sandheden (er der nogen??) Kan jeg bruge benzinen til foråret?

Erik Breum Petersen

Fra : Jens Juul

Dato : 08-01-02 13:19

Hej Erik

Og velkommen blandt sejlerfolket.
Sandt at sige så ved jeg ikke meget om hvad 4-5 måneders opbevaring af
benzin gør ved den. Men jeg har endnu aldrig dumpet nogen af de dyre
dråber - alene af den grund at det jo ikke lige er sådan at komme af med.
Dette gælder både det benzin jeg bruger til min båd, men også det benzin
der er i tanken på min motorcykel når jeg stiller den af vejen for
vinteren. Og jeg har endnu ikke opdaget at det skulle gøre nogen skade at
benytte denne "gamle" benzin. Mine motorer kører hverken værre eller bedre.

Mvh Jens
http://www.rj85.mobilixnet.dk/indexside.htm

Fra : Peter

Dato : 08-01-02 14:48

1) Du kan købe et "gemme benzin" kemikalie, f.eks. i Tempo Både

2) Du kan hælde det på en bil (gerne min)

3) Du kan sikkert også bruge det -som det er- til foråret uden problemer.
(Jeg kan med mit).

Hilsen, Peter

Fra : Chris Lytken

Dato : 08-01-02 15:30

"Erik Breum Petersen" <breum@hehe.com> wrote in message
> [...]
> der er låg på tanken spiller det ingen rolle.
>
> Hvad er sandheden (er der nogen??) Kan jeg bruge benzinen til foråret?

Gør som jeg, denne vinter I hvert fald, da sejler jeg vinteren igennem. For
det første får jeg brugt min bensin og for det andet får jeg masser af gode
dage ud af det når der er klar blå himmel, solskin og en let til jævn vind.

Velkommen til sejlerlivet.

N.B. Jeg har for såvidt aldrig hørt om nogen der har fået problemer med at
bruge bensinen om foråret.

Christof Lytken

Fra : Kurt Jørgensen

Dato : 08-01-02 22:26

Hej Erik.
Tag du det bare roligt med benzinen. Behold den på tanken, som helst skal
være hel fyldt op så du undgår kondensvand og hvad det evt . medfører af
startproblemer til foråret. Brændstoffet er lige så godt til foråret som da
du hældte det på.
Jeg har en benzindrevet plæneklipper som de sidste mange år har startet på
gl. benzin fra forrige år.
Selv har jeg indenbords diesel. Hvert efterår (nu 26 år) når båden skal på
land bliver tanken fyldt helt op for at undå kondens og hermed risiko for
dieselpest.
Men pas på benzin er meget brandfarlig, især i en båd hvor du ikke lige kan
ringe til brandvæsenet.
Mvh.
Kurt
S/K Lynetten

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 09-01-02 13:08

Tak for dit hurtige svar og forslag

Men det der med at komme det på bilen tror jeg ikke er godt, det er jo
olieblandet.

Men nu tror jeg godt at jeg tør at starte motoren med det til foråret.

Det med at bruge det i båden i løbet af vinteren. Ja, god ide, som jeg meget
gerne vil. Rent bortset fra at jeg har fået båden op. Men næste år skal dn
ikke op før til foråret. tror jeg for meden min båd har været på land har
der mindst to gange været 1,4 m højvande i havnen. Det kræver nogle gode
elastiske fortøjringer!!

Erik Breum Petersen

Fra : hp

Dato : 09-01-02 18:02

Jeg havde hørt det samme, så jeg ringede til et par af benzinselskaberne og
spurgte, og de sagde alle at det var noget vrøvl, og jeg har da heller ikke
haft problemer med 5-6 måneder "gammel" benzin.
Hans

Fra : Ivar Holm

Dato : 09-01-02 22:18

Her på Bornholm har vi et beredskabslager af benzin og olie. Det skal
bruges, hvis forsyningerne stopper p.gr.a. havis, verdenskrig og lignende.

Efter forlydende bliver benzinen skiftet hver 3. år. Selv har jeg i mange år
sejlet uden problemer med benzin, der har overvintret. Om foråret topper jeg
tanken op med frisk benzin, og så starter snurreværket som en mis.

Kun et år havde jeg problemer. En mekaniker fik mig overtalt til at få
motoren vinterklargjort. Det skulle jeg aldrig have gjort. Selv plejer jeg
at køre motoren tom for benzin inden opbevaring, men han havde kørt den i
stå ved at "spraye" smøreolie i luftindtaget. Det tog noget tid at rense
denne substans ud,men derefter snurrede den igen.

m.v.h.

Ivar Holm

Fra : @ndersson

Dato : 13-01-02 19:14

Hej Erik

Her er jeg meget på hjemmebane fordi jeg har en del viden om benzin og olie
til motorsporten... Hvis din tank er fuld sker der næsten ikke noget.. Hvis
den der imod er f.eks. halvt fuld så vil oktanen falde meget langsomt og
hvis du sejler på f.eks 95 okt så vil den være på måske 90 til 93 okt. når
du skal ud at sejle igen. har tanken udluftning og "skvulper" benzinen meget
så vil oktanen falde lidt mere.. Det eneste problem du kan få er
kondensvand, jeg bruger lidt karburatorsprit i benzinen om foråret og kan
nemt leve med den anelse mindre trækkraft motoren har pga. den lidt lavere
oktan.. Jeg tror at der er mange der slet ikke bemærker at oktanen er
faldet..
Jeg har hørt at man kan købe (i f.eks. Tempobåde) et additiv som konserverer
benzinen og stabiliserer oktanen, men jeg har altid været for nærig til at
købe det, mest fordi man på en sejlbåd kun bruger motoren i vindstille og
til havnemanøvrer..
Jeg købte 12 liter benzin i Karrebæksmine i sommers og har dem stadig på
tanken..

Hilsen
Andy

Skipper og matros på skuden JAM