Levetid på en kørestol?
Fra : Kim Christensen

Dato : 08-01-02 10:44

Hvor længe kan i andre kørestolsbrugere få jeres kørestole til at holde?

Det kniber med at få mine til at holde mere end 1½ til 2 år...og jeg
syntes egentligt selv at det er for lidt. Jeg står og skal til og have
en ny igen, selv omden jeg har nu kun er 1 år og 7 måneder gammel.
Grunden til at den skal skiftes er at den er blevet skæv i stellet og
forhjulslejret er ødelagt. Lejrene i fælgene er også smadret og ryglænet
knækkede i går

Jeg ved godt at jeg er meget hård ved mine kørestole, men kan det
virkeligt passe at de ikke kan holde til at køre for meget i trapper og
over kantsten? Som regel bruger jeg kørestole med fastramme, men ikke at
det hjælper.....nogen der måske har et tip til nogle stole som virkeligt
kan holde til noget? P.t bruger jeg Top End stole (3 hjulede
tennisstole).

/Kim

Fra : Danevang

Dato : 08-01-02 13:30

Hej Kim !

Jeg har om 4 hjulet Mine Crosser jeg fik i 1998 og som jeg køre i terrænet
med. Efter jeg fik brændt en motor af og jeg fik den skiftet til en "bjerg
udgave", har der ikke været noget med den, udover at jeg har slidt et sæt
dæk op
Jeg kører Præsentations Orientering med Crosseren og der møder jeg mange
andre udgaver af Kørestole/Crossere det ikke kan klar "mosten", de rasler
hurtigt fra hinanden !

Jeg har netop fået en inden/lidt udendørs el. kørestol M C Jazzy. - Den stol
jeg havde før var også tolal håbløs, den raslede fra hinanden for et godt
ord, så min mand jævnligt måtte "skrue" den sammen og der blev brugt mange
reservedele

Min Minni Crosser og M C Jazzy'en er købt hos Mini Crosser i Herning, deres
hjemmeside er: www.minocrosser.dk , de laver alle mulige og umulige stole !

Jeg kan varmt anbefale dem

Hilsener Susanne W. A.

Kim Christensen <kchr@int.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3C3ABF5C.E51BBF92@int.tele.dk...

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 08-01-02 14:49

"Kim Christensen" <kchr@int.tele.dk> skrev i en meddelelse
> forhjulslejret er ødelagt. Lejrene i fælgene er også smadret og ryglænet
> knækkede i går

Lejer holder ikke evigt

> nogen der måske har et tip til nogle stole som virkeligt
> kan holde til noget? P.t bruger jeg Top End stole (3 hjulede
> tennisstole).

Jeg ved ihvertfald at RGK stolene har livsvarig garanti på stellet, der er
meget få på-skruede dele på RGK stolene, og det gør dem en del mindre
ledeløse end andre stole... Også ryglænet er fast - det har jo så omvendt
den ulempe at det ikke kan foldes ned...

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Kim Christensen

Dato : 08-01-02 15:09

"Søren C. Fischer" skriver:

> [...]
> ledeløse end andre stole... Også ryglænet er fast - det har jo så omvendt
> den ulempe at det ikke kan foldes ned...

Alle stole jeg har haft indtil videre har været med fast ryglæn...og med
stellet i et stykke.
Men jeg vil da kikke lidt nærmere på deres stole....

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 08-01-02 17:18

Kim Christensen skrev:

>Hvor længe kan i andre kørestolsbrugere få jeres kørestole til at holde?

Min rullestol er vist 6 år. Sidst montøren så den, kravlede han rundt
på knæene for at gense dette museumsstykke. Han havde aldrig kendt
mage.
Den fik så nye lejer hele vejen rundt, og bør så kunne klare en
periode mere.
Det er en 'billig' transportstol. Sådan en klap-sammen-én, der ikke
mere kan klappes sammen p.gr. af fast ryg og påhængsmotor.

Montøren sagde, at normal levetid var mellem 1 og 5 år.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 08-01-02 17:51

Kaj Svenningsen skrev:

Og så skulle du lige bundcitere hele dynen?
Store kvaj. Lær at opføre dig ordentlig.
Læs evt. reglerne for at klippe i det.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Robert Refsgaard

Dato : 11-01-02 00:12

Hej Kaj.
Er det på den måde du får 'lusket' dig op til at være den mest skriblende - i procenter?
Hvad med promiller? De bli'r da vist lidt sjovere jo flere, der er af dem - har jeg hørt! ;-}

--
MVH robert
--------------------

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 11-01-02 00:40

Robert Refsgaard skrev:

>Er det på den måde du får 'lusket' dig op til at være den mest skriblende - i procenter?

Ja, og så når en vis Robert råber efter mig.

>Hvad med promiller? De bli'r da vist lidt sjovere jo flere, der er af dem - har jeg hørt! ;-}

Hæhæ. Promiller nok giver da procenter, så er det rigtigt sjovt.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Leonard

Dato : 08-01-02 19:53

Kim Christensen <kchr@int.tele.dk> skrev:

>Hvor længe kan i andre kørestolsbrugere få jeres kørestole til at holde?

Min første stol holdt i 1½ år, den næste blev udskiftet efter 2, da
jeg sad elendigt i den. Nu har jeg 3 kørestole, som jeg bruger til
forskelligt.
En Panthera til indendørs brug, den er lille og let, har nu holdt i
ca. 4 år.
En XLT til udendørs brug, med nogle cykelsmed-lavede hjul med MTB-dæk
på, den er også ca. 4 år, og holder faktisk fint til det hele.
Endelig har jeg en Levo, når jeg skal op at stå for at nå, den bliver
ikke brugt så meget, så den holder nok et helt liv.

> [...]
>det hjælper.....nogen der måske har et tip til nogle stole som virkeligt
>kan holde til noget? P.t bruger jeg Top End stole (3 hjulede

Giver det ikke lidt sig selv, at en stol bygget til at spille tennis
i, ikke er så stærk, når bruges udenfor en flad tennisbane?

--
Thomas Leonard Gertz - Næstformand i Paraplegikerkredsen
Brug tilgængelighedsbasen på http://paraplegi.dk/

Fra : Kim Christensen

Dato : 09-01-02 16:02

Leonard skriver:

> Giver det ikke lidt sig selv, at en stol bygget til at spille tennis
> i, ikke er så stærk, når bruges udenfor en flad tennisbane?

Nej, det giver ikke sig selv. De tennis stole jeg har haft er dem der har
holdt længst.
Og hvorfor skulle en tennis stol være mindre holdbar end en hver anden
sportsstol?

Fra : Leonard

Dato : 09-01-02 17:40

>Og hvorfor skulle en tennis stol være mindre holdbar end en hver anden
>sportsstol?

Jeg mener heller ikke den ikke er stærk, men den er vel bygget til at
køre på en flad bane og ikke på trapper.
Quickie havde nogle stole i kulfiber, der var meget stærke, men ikke
hvis man slog på dem, så de var ikke egnede til fx basket eller rugby,
sikkert heller ikke tennis. Men de kunne fint holde til almindeligt
dagligdags brug også lidt trapper og kantstene.

Fra : Kim Christensen

Dato : 09-01-02 18:21

Leonard skriver:

> [...]
> sikkert heller ikke tennis. Men de kunne fint holde til almindeligt
> dagligdags brug også lidt trapper og kantstene.

Jeg troede mere at det var designet du mente ikke kunne holde så godt. Men de
stole som jeg har haft indtil videre, har alle været lavet af samme
materielle. Ikke noget med fancy kulfiber

Fra : Jens Helby

Dato : 09-01-02 08:22

Jeg fik for ca. et halvt år siden en 3 hjulet principia stol, og de er
simpelthen fantastiske!
Tidligere har jeg ligesom dig slidt mine stole meget hurtigt, og ofte haft
behov for den helt store totalrenovering allerede efter et halvt år, men
denne stol har ikke haft nogen nævneværdige problemer overhovedet - og det
på trods af at den bliver udsat for lidt af hvert...

Læs evt. om dem på http://www.principiachairs.com - De er simpelthen de
fedeste stole jeg har prøvet.

--
Mvh - og alt det der.
Jens Helby

Fra : Kim Christensen

Dato : 09-01-02 16:05

Jens Helby skriver:

> Læs evt. om dem på http://www.principiachairs.com - De er simpelthen de
> fedeste stole jeg har prøvet.

Den ligner utroligt meget den Top End, jeg har nu Designet er næsten
identiskt....

Fra : Leonard

Dato : 09-01-02 17:42

>Den ligner utroligt meget den Top End, jeg har nu Designet er næsten
>identiskt....

Hvilket ikke kan undre, da dem der har Principia i dag, hidtil har
været brugere af TopEnd og fortalere for disse.

Synes du forøvrigt godt om at køre på 3 hjul?

Fra : Kim Christensen

Dato : 09-01-02 18:20

Leonard skriver:

> Synes du forøvrigt godt om at køre på 3 hjul?

Jeg syntes det er bedre i de fleste situationer. Stolen er nemmere at køre og
reagerer bedre. Der er egentligt kun 2 situationer hvor jeg syntes en 4
hjulet er bedre. Når man skal forflytte fra stolen kan den være lidt ustabil,
da den jo kun har 1 for hjul og der for har en tendens til at ville tippe
hvis man holder for langt ud på kanten under forflyttningen. Men det er en
ting man hurtigt lærer at leve med. Og så lige hvis man skal tæt på noget
direkte forfra. Hvor forhjulet så vil sidde i vejen....

Fra : Jens Helby

Dato : 12-01-02 12:27

> Synes du forøvrigt godt om at køre på 3 hjul?
Jeg mener det er langt bedre end de firehjulede, særligt fordi det er meget
lettere at klare dårligt terræn, snørklede stier osv.
Eneste ulempe er nok todelte ramper, hvor der er et stort hul i midten - dem
bliver man nødt til at klare på baghjul.

Mvh. Jens