mus eller pen
Fra : webjensen

Dato : 08-01-02 09:11

I forbindelse med løsning af nogle grafik-opgaver overvejer jeg at investere
i en digitizer med pen. Har nogen af jer erfaring med, om/om ikke dette
værktøj også kan være en fordel ved løsning af CAD-opgaver? Jeg arbejder en
del i AutoCAD2000i, Inventor og Pro/Engineer men er ikke ligefrem
superbruger.

mvh
webjensen

Fra : rcn

Dato : 08-01-02 10:16

Jeg kan klart anbefale en digitizer!!!

Jeg har haft store problemer med både håndled og albuer pga.
musearbejde, og det er blevet afhjulpet væsenligt efter jeg har fået en
pen.
Jeg har den mindste digitizer Wacom laver og min kollega har nummeret
større, som også har nogle genvejstaster på pladen.
Hvad der er bedst er en smagssag, men til AutoCad er det kun
anstrengende, hvis pladen er for stor.
Fordelen ved en stor plade er dog, at den er mere "fremtidssikret",
forstået på den måde, at hvis du senere skal bruge den til f.eks
fotoredigering eller lign. så er pennen mere præsic, jo større pladen
er.
Pladen kan kalibreres så størrelsen på det "aktive vindue" passer dit
behov.

Der findes også flere penne på markedet uden plade, som måske er værd at
prøve.
Jeg har kun prøvet FreePen, og det var ingen succes, da der var for
meget elektronisk støj, til at den virkede tilfredsstillende. Fordelen
ved denne pennetype er, at der ingen plade er, så du kan vælge dit
arbejdsfelt helt.

Vh. Rikke

http://www.kandu.dk/

Fra : P.C.

Dato : 08-01-02 11:28

Hi.

"rcn" <rcn.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> meget elektronisk støj, til at den virkede tilfredsstillende. Fordelen
> ved denne pennetype er, at der ingen plade er, så du kan vælge dit

Du har helt ret ; men det er nok meget afhængigt af om man kan vænne sig i
digitiseren .
Problemet er jo, at især med større digitizere bruger man jo at callibrere
arbejdsfladen, og der _er_ mange der ligesom er vandt til, ligesom at lade
kuglen i bunden a musen "rulle videre" eller hvordan man skal forklare det, og
mange føler at digitizeren er for rigid i forhold til at køre med musen. Du har
nemlig helt ret i, at det idelle er en digitizer, med programerbare menuer , men
hvis der bliver solgt 100 mus, bliver der solgt en digitizer ------ og kun
halvdelen af de der køber en, ved hvilket præcisions instrument digitizeren er.
Alene at skulle lære at callibrere den er besværligt og det kræver yderligere
kendskab at vide hvordan man får digitizeren over i "muse-mode" , foruden at det
for nogen virker "bagvendt" når musen pludselig er til at stole på.
---------- Altså om man så sidder med en digitizer på størrelse med en garage
dør, vil man helt typisk gøre et område på størrelse med en A3 aktiv ;))
Jeg tror det er meget individuelt og jeg må altså indrømme, at digitizeren giver
mig problemer i nakken, hvor musen går ud over albuen og håndleddet.
Have a nice day.
P.C
http://w1.1396.telia.com/~u139600113/a

Fra : rcn

Dato : 08-01-02 12:12

Hej P.C

Hvordan kan du få ondt i nakken af at bruge digitizer?

Det er rigtigt, at det kræver lidt tilvending, men det gør det jo med så
meget inden for IT-området
Og at der bliver solgt 100 mus for hver digitizer er da soleklart, da en
digitizer ikke er specielt anvendelig til skrivearbejde og en noget
dyrere investering end en mus, så de fleste private brugere vælger nok
musen bare på det grundlag alene.

Min egen erfaring er, at det tager et par arbejdsdage at vende sig til
den, og så foretrækker jeg et arbejdsfelt i A6 størrelse som
heldigvis er den billigste udgave. Genvejene bruger jeg stadig tasterne
til.

You too.

Rikke

http://www.kandu.dk/

Fra : P.C.

Dato : 08-01-02 14:26

Hi.
Det kommer nok af at have slidt 40 - 50 low-tech mus op ,og endelig opdage at
hardware begynder at fungere, at jeg har den opfattelse af mus kontra
digitizere. Jo jeg får ondt i nakken ,fordi normalt når man har brug for lidt
mosion, så kan man jo altid tage og ryste musen eller banke den ned i bordet
,for at få støvet ud. -------- at bruge den som sjippetov ville måske i
virkeligheden være det idelle, men en træ-ribbe ,ligesom i de gamle gym-sale
burde jo være standard udstyr for enhver arbejds stasion.
Det mener jeg altså helt alvorligt, fordi at sidde to timer og bruge samme og
samme bevægelser _er_ jo ikke det vores krop er beregnet til, og når vi ikke
bare kan gøre det vi har mest lyst til, så er træ ribben nok det helt idelle ,
fordi den kan sættes op hvorsomhelst.
Tilbage til topic, så er det jo ikke bare nok at anskaffe en digitizer ,fordi
for at bruge den effektivt, er man jo nødt til at bruge noget af den software
der somregel følger med, til at sætte menuer op og så er vi igen tilbage til, at
man så er nødt til at kende det program man arbejder i lidt bedre end bare
overfladisk , --------- ellers er der jo ikke noget at sætte i menuerne ;))
Alligevel synes jeg der er meget stor forskel mellem at bruge en mus og en
digitizer i digitizer mode. -------- jeg mener man kan jo bruge en digitizer
som om det er en mus og så have "digitizer mode" klar til når der er tale om
præcisions arbejde, eller hvis man vil bruge digitizer menuerne. Men jeg synes
alligevel at det er sjovt at se, når folk der har været vandt til en mus
begynder at bruge en digitizer ; faktisk er det ikke altid lige sjovt, fordi der
er altså nogle der hurtigt bliver meget "uvenner" med digitizer mode, fordi de
gennem årevis er vandt til en bestemt måde at bruge en mus, som overhovedet ikke
duer med en digitizer.
Egentligt er det noget pjat, fordi det idelle pege redskab nok ikke er helt
opfundet endnu ; men allerede idag, kunne man forsåvidt have 3D pege"flader" ,
ved at have 3 kamaraer til at følge et punkt du peger med ; så kunne du pege på
en skuffe når du ville gemme et dokument og du kunne pege på skærmen hvis du
ville ændre et ord eller en streg.

Fra : rcn

Dato : 08-01-02 15:20

"P.C." skrev d. 08-01-02 14:26 dette indlæg :

> [...]
du pege på
> en skuffe når du ville gemme et dokument og du kunne pege på skærmen

Interessant ide, men er konklussionen ikke, at vi under alle
omstændigheder ikke er skabt til at arbjede ved en skærm så mange timer
dagligt, som mange af os gør.
Jeg har svært ved at forstille mig nogen metode, der ikke på en eller
anden vis alligevel giver gentagende bevægelsesmønstre. Det skulle da
lige, være hvis man ved tankens kraft kunne føre curseren rundt, mens
man hænger i ribben eller løber på løbebåndet.
Det kommer nok inden længe. Jeg har hørt rygter om at USAirforce er godt
i gang med at udvikle teknikken.
Glæder mig allerede

Rikke

http://www.kandu.dk/