Unable to communicate with X server!
Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-01-02 07:06

Jeg er igang med at installere Debian fra nettet, men nu skriver den

| _X11TransSocketUNIXConnect : Can't connect : errorno = 111

9 gange efter hinanden, hvorefter den forsætter
| Unable to communicate with X server!

| The /etc/X11/XF86Config file was not created.
| Press [Enter] to switch to grraphics mode.

| This may take a wile...
| Press [enter] to continue...

Bemærk, at første gang den skriver jeg skal trykke på enter, forsætter
den uden at vente på at jeg gør det,,,

Hvad kan der være galt?
Kan jeg afbryde installationen med [Ctrl]+[Alt]+[Del] og så forsætte på
en eller anden måde, eller er jeg nødsaget til at starte forfra igen?
Trykker je gbare på enter, så slukker skærmen kort øjeblik, og
ovenstående gentager sig, gang efter gang,,,
Jeg hear også prøvet at banke på enter, hele tiden, for at se om jeg
kunne nå at fange den første gang den skriver tryk på enter, men nej,
den forsætter flere gange med rundturen,,,

--
Ivar Madsen Der med dette indlæg, repræsentere mig selv,
og dem der er enig med mig,,,

Fra : Morten Brix Pedersen

Dato : 12-01-02 11:38

Ivar Madsen wrote:

> [...]
>
> 9 gange efter hinanden, hvorefter den forsætter

> Bemærk, at første gang den skriver jeg skal trykke på enter, forsætter

XFree 3 er et værre mareridt - check
http://www.linuxguide.dk/debian/xfree86-opsaetning.html for hvordan du
opgraderer til XFree 4 i potato.

> [...]
> kunne nå at fange den første gang den skriver tryk på enter, men nej,
> den forsætter flere gange med rundturen,,,

Se om du kan få slettet pakken, og installer så XFree4.

- Morten.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 12-01-02 14:44

On Sat, 12 Jan 2002 11:37:43 +0100, Morten Brix Pedersen <morten@wtf.dk>
wrote:

>XFree 3 er et værre mareridt - check
>http://www.linuxguide.dk/debian/xfree86-opsaetning.html for hvordan du
>opgraderer til XFree 4 i potato.

Og hvis jeg simpelthen bare vil installere den woody så er

ftp://ftp.sunsite.auc.dk/disk5/debian/dists/woody/main/disks-i386/3.0.18-2001-12-21/images-1.44/

stedet at hente disketteimagene fra, eller har jeg overset noget
væsentligt?

Fra : Morten Brix Pedersen

Dato : 12-01-02 19:39

Ivar Madsen wrote:

> [...]
>
> stedet at hente disketteimagene fra, eller har jeg overset noget

Ja - det kan du godt.

Jeg plejer dog at installere en 100% minimal potato, og så dist-upgrader
jeg med apt-get til woody, det giver mindst problemer med pakker.

Men det kan være at woody diskene er blevet stabile nok til at man bør
bruge dem..

- Morten.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 13-01-02 01:45

On Sat, 12 Jan 2002 19:38:50 +0100, Morten Brix Pedersen <morten@wtf.dk>
wrote:

>Ja - det kan du godt.

Nej, det er den samme fil den ville hente for at kunne lave kernen.

>Jeg plejer dog at installere en 100% minimal potato, og så dist-upgrader
>jeg med apt-get til woody, det giver mindst problemer med pakker.

Det vil sige, når jeg kommer så langt at den rebooter, så afbryde
instalationen, og så køre apt-get, inden jeg henter parkerne til det
xwindows m.m.fl.?

Jeg forsøgte at køre på med potato og når den så have rebootet, så hente
parker til voody, men det kunne jeg ikke få den til, må nok få læst lidt
på det i morgen,,,

Fra : Ivar Madsen

Dato : 13-01-02 10:34

On Sun, 13 Jan 2002 01:44:43 +0100, Ivar Madsen <news-02-01-02@milli.dk>
wrote:

> [...]
>
>Jeg forsøgte at køre på med potato og når den så have rebootet, så hente
>parker til voody, men det kunne jeg ikke få den til, må nok få læst lidt

Jeg synes ikke jeg kan finde noget godt om det,,,

Fra : Morten Brix Pedersen

Dato : 13-01-02 13:54

Ivar Madsen wrote:

> Det vil sige, når jeg kommer så langt at den rebooter, så afbryde
> instalationen, og så køre apt-get, inden jeg henter parkerne til det
> xwindows m.m.fl.?

Ja - du undgår at vælge nogen ekstra pakker ved install, du installerer
kun lige en editor så du kan redigere sources.list (vi er med pr. default).

Når sources.list er ændret til at pege på woody, så laver du simpelthen
bare en:

apt-get update && apt-get dist-upgrade

og nu vil apt gå i gang med at opgradere alle dine pakker.

- Morten.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 13-01-02 11:27

wrote:

>Jeg plejer dog at installere en 100% minimal potato, og så dist-upgrader
>jeg med apt-get til woody, det giver mindst problemer med pakker.

Jeg fandtudaf at jeg efter reboot bare undlader at vælge noget, og så
installere den en stribe parker.
Jeg fandt så ud af at få installeret nano, og rette i
/etc/apt/sources.list som beskrevet på
http://www.linuxguide.dk/debian/apt-setup.html men når jeg så køre
apt-get update så skriver den
|E: Mailformed line 15 in source list /etc/apt/sources.list (URI)
Og det samme hvis jeg skriver apt-get dist-upgrade, og forsætter så med
| E: The list of sources could not be read.

Er det nano der indsætter nogele control byte, som apt-get ikke kan
lide?
Hvis jeg bruger apt-setup til at ændre i sources.list filen, så kan jeg
ikke hitte ud af hvordan jeg skal ændre det, og gemme, det bliver noget
kluder muder, så jeg måtte lave en ctrl+alt+del

Fra : Morten Brix Pedersen

Dato : 13-01-02 13:52

Ivar Madsen wrote:

> Og det samme hvis jeg skriver apt-get dist-upgrade, og forsætter så med

Underligt - hvordan ser den linje ud?

> Er det nano der indsætter nogele control byte, som apt-get ikke kan
> lide?

Det tror jeg næppe.

> Hvis jeg bruger apt-setup til at ændre i sources.list filen, så kan jeg
> ikke hitte ud af hvordan jeg skal ændre det, og gemme, det bliver noget
> kluder muder, så jeg måtte lave en ctrl+alt+del

Jeg vil gætte på at det er fordi den har startet 'vi' for dig. vi er
altid en mærkelig editor at rode rundt i, indtil man har lært den.

Prøv at gå ind i filen og skriv dette:
:%s/stable/unstable/g
:wq

Inklusiv kolon. Pas på at det ikke bliver indsat i teksten, det skal
skrives når du ikke står i insert mode. Du trykker escape for at komme
ud af insert mode.

Det var en meget kort beskrivelse af lidt vi, held og lykke

- Morten

Fra : Morten Brix Pedersen

Dato : 13-01-02 14:19

Morten Brix Pedersen wrote:

> Prøv at gå ind i filen og skriv dette:
> :%s/stable/unstable/g

Det skal selvfølgelig være
:%s/stable/woody/g

hvis du vil ændre det til woody.

- Morten.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-01-02 22:21

On Sun, 13 Jan 2002 14:18:49 +0100, Morten Brix Pedersen <morten@wtf.dk>
wrote:

>Det skal selvfølgelig være
>:%s/stable/woody/g

Jeg vil godt lære noget mere om vi, og på
http://www.linuxguide.dk/debian/editorer.html#VIM
fandt jeg følgende

|Du kan starte den "interaktive" tutorial ved at skrive:
| host# apt-get install vim-rt
| user@host$ vimtutor
| Herved, så brug en 20 minutter på at gå hele tutorialen igennem, den vil give dig
| præcise instruktioner, og efter dette vil du føle dig meget bedre tilpas med vi.

Men den skriver bare, "command not found",,,
Den kom ellers ikke med nogen fejlmælding på min apt-get install vim-rt,
har også prøvet vim-rt men der siger den også "command not found" Hvad
er der mon galt?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 13-01-02 14:39

On Sun, 13 Jan 2002 13:52:16 +0100, Morten Brix Pedersen <morten@wtf.dk>
wrote:

>Underligt - hvordan ser den linje ud?

Efter at have rodet noget rundt med det, så tror jeg at jeg fandt udaf
at nano havde hugget en linie over i to, således at en af linierne med
oplysning om hvad den skal hente hvor, blev delt op i 2 selvstændig
linier, og det forstår apg-get så ikke

>Det tror jeg næppe.

Jov det er en CR+LF mit i en linie der ikke må brydes,,,

>Jeg vil gætte på at det er fordi den har startet 'vi' for dig. vi er
>altid en mærkelig editor at rode rundt i, indtil man har lært den.

Det er den den startede op, det så jeg da jeg trykkede på nogle taster
den ikke forstoe i komandomoden da skrev den at [det jeg tastede] ikke
er en vi komando, eller sådan noget i den stil.
Jeg fandt så udaf at jeg skal køre apt-get install vim-rt for at lære
noget om hvorledes vi bruges, men jeg havde jo fået smaderet apt
opsætningen, så det kunne jeg ikke, så jeg beslutede at installere
forfra for 54356'ende gang og så kom den med en fejl når jeg skulle
hente parkelisterne, men nu er den der vist igen, klar til at ændre
source.list, skal bare først lige have lært noget om den der vi først

> [...]
>Inklusiv kolon. Pas på at det ikke bliver indsat i teksten, det skal
>skrives når du ikke står i insert mode. Du trykker escape for at komme

Det er en "find&erstat"

>Det var en meget kort beskrivelse af lidt vi, held og lykke

Jeg tror at jeg vil starte med at kikke på turtual,,,

BTW så må jeg sige at det er en overkodyl måde at installere programmer
på, det ender måske ligefram med at når den servermaskine sendt til
KleinWeb at jeg installere Debian på min arbejdsmaskine også

Der er noget med at den kan køre nogle Vindows programmer, hvor
effektivt er det? Er det nogle få programmer der kan køre, eller kræver
det at man også har Windows installeret, og så at det køre som en tråd,
så man kan skifte mellem Linux og Windows?

Fra : Morten Brix Pedersen

Dato : 13-01-02 16:12

Ivar Madsen wrote:

> [...]

> det at man også har Windows installeret, og så at det køre som en tråd,
> så man kan skifte mellem Linux og Windows?

De 2 mest brugte metoder er wine eller vmware.

WINE (WINE Is Not an Emulator) kan du køre .exe filer med, direkte i
Linux - det er dog ikke så nemt at få configureret ordentligt, og ikke
alle programmer virker. Dog har jeg selv fået Half-Life / Counter-strike
til at virke WINE kræver ikke at Windows er installeret.

vmware er en anden måde at gøre det på, med vmware booter du Windows op,
igennem Linux - du har så et vindue med en "Windows desktop", og deri
kan du køre dine programmer, denne løsning er lidt nemmere, men 3d
grafik og lign. skal du vist ikke forvente at få til at køre.

- Morten

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 13-01-02 18:58

Morten Brix Pedersen wrote:

> De 2 mest brugte metoder er wine eller vmware.

Følgende kan også bruges:

http://www.netraverse.com/products/win4lin30/index.php

Fra : Ivar Madsen

Dato : 13-01-02 20:00

On Sun, 13 Jan 2002 16:12:04 +0100, Morten Brix Pedersen <morten@wtf.dk>
wrote:

> [...]
>kan du køre dine programmer, denne løsning er lidt nemmere, men 3d
>grafik og lign. skal du vist ikke forvente at få til at køre.

Det jeg tænker på er sådan nogle programmer, som man ikke kan få Linux
erstatninger til, så som Lademans leksikon som jeg godtnok bruger
sjælent, men jeg har en mani med at have de programmer jeg bruger åbne i
bagrunden altid, så det er generende at skulle lukke alle programmer
ned, for at boote i et andet OS fordi der lige er et WIN program man
skal køre. Det er årsagen til at jeg droppede OS/2 i sin tid,,,

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-01-02 22:41

wrote:

>Jeg plejer dog at installere en 100% minimal potato, og så dist-upgrader
>jeg med apt-get til woody, det giver mindst problemer med pakker.

Jeg har nu fået opgraderet til woody, og skal have installeret det
grafiske interface, og fandt
| host# wget http://people.debian.org/~cpbotha/xf4_potato_deps/libfreetype6_potato/libfreetype6_2.0.2.20010514-1_i386.deb
| host# dpkg -i libfreetype6_2.0.2.20010514-1_i386.deb

kan det passe her, det må vel være noget woody og ikke potato?
Kan jeg bare erstatte potato med woody?
Jeg formoder at det kan jeg bare, men vil godt lige være sikker inden
jeg ødelægger noget, gider snart ikke at starte installatioen forfra
igen