Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hvilket skatteår for udbetalinger ?
Fra : Claus E Beyer

Dato : 29-12-00 12:54

Det har altid været min opfattelse at lønudbetalinger m.v. altid bliver beskattet i det år hvor udbetalingsdatoen/dispositionsdatoen
ligger.

MEN, en bekendt af mig har i dag, den 29.12.2000, fået udbetalt bistands-/kontanthjælp for januar 2001 og den pågældende
bistandshjælp er gået med på skatten for 2001, selv om den altså er blevet udbetalt i 2000.

Er der nogen der véd om det er min opfattelse (Det har altid været min opfattelse at lønudbetalinger m.v. altid bliver beskattet i
det år hvor udbetalingsdatoen/dispositionsdatoen ligger) der er noget galt med, eller om der eventuelt gælder særlige bestemmelser
for en ydelse/udbetaling som fx bistandshjælp.

(Jeg har tilladt mig at sende dette spørgsmål til både dk.videnskab.jura og dk.penge da jeg er lidt i tvivl om hvor det hører mest
hjemme)

På forhånd tak for svar/reaktioner.

Claus

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 29-12-00 14:52

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:GX_26.4112$Ru.23068@twister.sunsite.dk...
> Det har altid været min opfattelse at lønudbetalinger m.v. altid bliver beskattet i det år hvor
udbetalingsdatoen/dispositionsdatoen
> ligger.

Svjv bliver man beskattet i det år, hvor man har indkomsten.
Dvs. at su/bistand for januar 2001, som bliver udbetalt i slutning af 2000, bliver beskattet
i 2001.

Morten Fruergaard
VDO MS5000 Navigation sælges. Spar ca. 20%.
Ring for info tlf.: 21230025

Fra : Jesper Brock

Dato : 29-12-00 18:36

"Morten Fruergaard" <morten@fruergaard.com> skrev i en meddelelse
> Svjv bliver man beskattet i det år, hvor man har indkomsten.
> Dvs. at su/bistand for januar 2001, som bliver udbetalt i slutning af
2000, bliver beskattet
> i 2001.

Fuldstændig korrekt.

Det er OPTJENINGStidspunktet, der er afgørende - ikke
udbetalingstidspunktet.

Et andet eksempel, de fleste danskere kender, er feriepenge, som altid skal
medtages på optjeningsårets selvangivelse, selvom ferien først afholdes året
efter (og pengene jo først udbetales der).

--
/Jesper
stud. merc. aud

"Jura er først sjovt, når vi kommer til extremerne"

Fra : N/A

Dato : 29-12-00 19:47

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 29-12-00 19:47

"Carsten Fich" skrev:

> Begge har ret/tager fejl (ak ja).

Er du sikker på det? :)

> Hvis du er bagudlønnet er det udbetalingstidspunktet der er afgørende,
hvis
> du er forudlønnet er det optjeningstidspunktet der er afgørende.

Hvad nu hvis en funktionær er bagudlønnet, og lønnen for december mod
intention udbetales 2. januar året efter. Hvilket indkomstår skal lønnen da
regnes med i? Efter dit udsagn skal lønnen regnes med i det kommende års
indkomst.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Oh my god, who killed Kenny??
No one, he died of boredom in Birkerød

Fra : N/A

Dato : 29-12-00 21:47

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 29-12-00 21:47

"Claus E Beyer" skrev:

> Da jeg for nogle år siden var arbejdsløs, husker jeg at A-kassen gjorde
meget ud af at fortælle > os at hvis vi indsendte dagpenge
> kortet for nov/dec for sent, og man derfor først fik sine dagpenge
udbetalt i det nye år, så blev > man også først beskattet af
> beløbet i det nye år, så det kunne umiddelbart tyde på at udsagnet "Hvis
du er bagudlønnet er > det udbetalingstidspunktet der er
> afgørende, hvis du er forudlønnet er det optjeningstidspunktet der er
afgørende" er korrekt.

I din her refererede situation vil jeg tro at du først har erhvervet retten
til dagpenge i det nye år, hvorfor du naturligvis beskattes af dagpengene i
det nye år jf. reglen omhandlende erhvervelsestidspunktet, dvs. det
tidspunkt hvor du har erhvervet retten til indkomsten.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : NightRider

Dato : 30-12-00 00:42

"Jesper Brock" <jesper.brock@FJERNDETTEmail.tele.dk> wrote in message

> [...]
> 2000, bliver beskattet
>
> Fuldstændig korrekt.
>
> Det er OPTJENINGStidspunktet, der er afgørende - ikke

[snip]

Hvordan får du det til at passe med BEK nr 1154 af 14/12/2000's § 22 hvor af
det fremgår, at det er udbetalingstidspunktet der er afgørende for hvornår
beløbet skal beskattes når udbetalingen ligger efter optjeningsperioden ?

NightRider

For de nysgerrige komme § 22 her

§ 22. A-indkomst, der kommer til udbetaling efter udløbet af den pågældende
indtjeningsperiode, indkomstbeskattes i det indkomstår, hvori udbetalingen
finder sted, jf. dog stk. 2-4. Har udbetaling ikke fundet sted på et
tidspunkt, der ligger 6 måneder efter, at indkomstmodtageren har erhvervet
endelig ret til den pågældende indkomst, er beløbet dog
indkomstskattepligtigt på dette tidspunkt. 2. pkt. gælder ikke A-indkomst,
der udbetales af den indeholdelsespligtiges konkursbo. For løn under ferie,
løn under afspadsering og løn under afvikling af opsparet/konverteret frihed
skal indeholdelse af A-skat foretages senest 6 måneder efter afholdelse
eller afvikling af henholdsvis ferie, afspadsering eller frihed.

Stk. 2. Feriegodtgørelsen beskattes i optjeningsåret. Indeholdelse
foretages månedligt i optjeningsåret på grundlag af den feriegodtgørelse,
der er optjent i den forløbne måned.

Stk. 3. Feriegodtgørelse, der tilfalder lønmodtageren ved
ansættelsesforholdets ophør efter ferielovens § 23, stk. 6, samt
afspadseringsgodtgørelse og kontant godtgørelse for opsparet/konverteret
frihed, der tilfalder lønmodtageren ved ansættelsesforholdets ophør,
beskattes i fratrædelsesåret. Indeholdelse skal foretages i
fratrædelsesmåneden.

Stk. 4. Kompensation for feriefridage, jf. § 2, stk. 5, i lov nr. 264 af
7. maj 1998, kontant godtgørelse for særlige feriefritimer,
afspadseringsgodtgørelse og kontant godtgørelse for opsparet/konverteret
frihed beskattes i det år, hvor udbetalingen af kompensationen eller
godtgørelsen finder sted. Indeholdelse skal foretages i udbetalingsmåneden

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 30-12-00 01:00

"NightRider" skrev:

> [...]
> beløbet skal beskattes når udbetalingen ligger efter optjeningsperioden ?

Jeg kan i dag glæde mig over at det er lykkedes mig at blive endnu klogere
:)

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Jesper Brock

Dato : 30-12-00 18:07

"NightRider" <NightRider@whatthefuck.com> skrev i en meddelelse

[KLIP. en gennemgang med tilhørende lovhenvisning]

Uuups... lod jeg mig lige lokke i en fælde der? Det normale princip i dansk
periodeafgrænsning er, at det er handlingstidspunktet, der er afgørende -
ikke betalingstidspunktet. Men måske jeg har overset en undtagelse...?

Nå, det er jo heldigvis derfor man er stud - for at lære de ting, man ikke
allerede ved.

I stand corrected