Agilitytræning - spm?
Fra : Ann K

Dato : 08-01-02 00:03

Hejsa.
Tja har altså to problemer med Dise, når vi træner:
1. Hun tyvstarter... dvs hun sidder pænt og venter til jeg er kommet ud
til 2 - 3 forhindring og vender mig om mod hende... at jeg vender mig,
tror hun åbenbart er startsignalet...
2. Hun æææææælsker at ræse igennem tunnelerne! Det betyder at hun, lige
så snart hun får øje på en tunnel, simpelthen _må_ løbe igennem den!
Også selv om tunnelen ikke befinder sig i banerækkefølgen, eller faktisk
slet ikke hører til banen, men er "lagt af vejen"... altså er hun i
stand til at løbe forbi op til flere forhindringer, bare for at komme
igennem ... Og hun er ikke ligeglad med at springe - tunnelen er bare
sjovere *suk* Hun kommer skam fint på kommandoen Her, men først efter
tunnelen... Har ellers ingen problemer med at kalde hende tilbage til
mig, hvis hun er ved at løbe forkert...

Nogen, der har nogle gode ideer/forslag???

Mvh Ann

Fra : Carina Enevoldsen

Dato : 08-01-02 01:09

1. Sæt hende af ved start, gå ud efter det første spring og gå tilbage og
ros hende(ell. godbid) gå ud igen og tilbage og ros, og arbejd videre
derfra, så hun ikke ved hvilken gang du ikke går tilbage til hende men siger
"GO"
og så hun også lærer at start er en god ting, der bliver man belønnet.

2. Der er rigtigt mange hunde som hedder "HER" men ofte får man bedre
respons hvis man siger hundens navn,
(ikke hårdt sagt som en reprimande) men for at få opmærksomheden på hende og
straks derefter diriger hende i den rigtige retning. Eks. sig Diiiiiiiiiise
og i det øjeblik hun tøver med sin adfærd så sig JA og henled hende på den
forhindring du vil have at hun skal tage.

Mvh Carina

Fra : Michael

Dato : 08-01-02 13:03

"Ann K" <tsars@os.dk> skrev i en meddelelse news:a1d9j2$fml$1@sunsite.dk...
> [...]
> mig, hvis hun er ved at løbe forkert...
>
> Nogen, der har nogle gode ideer/forslag???

mht at hun tager tunnelen uden at få lov, kan du prøve at kalde hende hen
til dig efter HVER forhindring, når hun kommer så ros og giv evt en go'bid,
dette gør at hun lige pludselig er tvunget til at være opmærksom på dig for
ellers så får man jo ikke lov til at løbe videre ( nå tunnelen på et
tidspunkt) dette hjalp, min hund mente bare at 1-2 gennemløb jamen så kendte
hun vejen og det var den vej hver gang ......... men nej .......... banen
ændre sig og i konkurrencer kender hunden jo ikke banen på forhånd. For os
var det også lidt af en udfordring for min hund er meget utålmodig og vil
igennem på ingen tid, men det hjalp så måske det kan hjælpe dig også.

Hilsen amani

Fra : Kiksekage

Dato : 08-01-02 23:41

> [...]
> Tja har altså to problemer med Dise, når vi træner:
> 1. Hun tyvstarter... dvs hun sidder pænt og venter til jeg er kommet ud

Bliv ved hende - og lær hende et startsignal. Først når hun VED hvad dit startsignal er, så går du ud til 2 eller 3'die forhindring,
alt eftyer hvor hun skal "omdirigeres". Vær opmærksom på, at det ikke altid kan betale sig at gå ud - hunden lærer langsommere at
arbejde foran dig - når du vælger at gå ud og vente på den.

Jeg siger f.eks, JA, når min hund må "gå". Det har hun selv overført på vores indgang
fra haven - hun går ikke ind ad døren, før jeg siger JA.

Mht. de forhindringer hun selv vælger - så er det dem "der gi'r noget". Og det kan være ligeså vel din begejstring under
indlæringen - som gufferne hun husker.
Så begynd at give hende "noget" ved andre forhindringer, så du kan få brudt mønsteret. Småbitte lyde/bidder er nok.

Ellers ville jeg strunte i gennemløb, og gå fri ved fod forbi alle forhindringer. Det er faktisk lærerigt - at hunden lærer at den
kun må tage forhindringer, som den bliver sendt frem til.

MH

Fra : Lars

Dato : 10-01-02 19:40

Hej Ann

Jeg ville personligt rejse tunnellen op en periode og helt undlade at sende
hende igennem den, så hun ligesom får dæmpet sin egen tilfredsstillelse en
smule.

Alternativt kunne du fysisk sørge for (ved at f.eks spærre af) at hun ikke
kan løbe igennem den uden at hun får lov af dig.
Når du så "åbner" igen, så hold hende tæt til dig, så hun ikke giver sig
selv et "kick" ved at løbe igennem.

På denne måde arbejder du ikke "negativt" med tunnellen (som f.eks nej og
skæld ud ville være), du dæmper bare hendes motivation en smule
(forhåbentlig).

Held og lykke fra
Lars

Fra : Pia

Dato : 10-01-02 19:50

"Lars" <vln@post11.tele.dk> wrote in message
> [...]
sende
> hende igennem den, så hun ligesom får dæmpet sin egen tilfredsstillelse en

Jeg havde tænkt nøjagtig det samme - og så gøre sturstur nummer ud af nogen
af de andre forhindringer.

:Pia (Knus til kæletrolden Dise! - ser vi hende igen til Bakkeskue? Eller
når isen er væk i skoven?)

Fra : Ann K

Dato : 11-01-02 00:44

Hejsa.
Tak for svarene... der er jo nogle gode ideer imellem Så hvis det
ene ikke virker, kan jeg jo prøve det andet...
Jeg får nok desværre svært ved at lade nogen anden forhindring blive
lige så skæg som tunnelen... Dise var nemlig utroligt skeptisk overfor
det der mørke, væmmelige hul, der larmede, når hun satte poterne ind i
den!!! Om så jeg havde kastet hele dagsrationen af foder derind, valgte
min lille dame da blot at sulte! Jeg tror at det tog 4 træningsgange
bare at få hende til at stå med forpoterne inde i åbningen...
Og så var løsningen egentlig så enkelt! Vi lod Charlie (Dises
allerbedste legekammerat) løbe igennem med Dise hængende efter sig (vild
leg) et par gange... så forsøgte jeg at lade hende rende igennem selv,
mens Charlie stod lige ved den anden ende... så stod Charlie efter
tunnel + spring osv... alt i alt tog det ca ½ time at få Dise lært at
tunnel/pose er sjov og ikke farlig...
Men det er jo nok den indlæringsmetode, der nu "hævner" sig!? Det skulle
såmænd ikke undre mig om hun havde fået ind i sit lille hoved at "Hvis
jeg ræser gennem tunnelen, så kommer Charlie og leger".... også selv om
Charlie slet ikke er på den træningsplads, vi træner på! (og aldrig har
været der).

Ang. Bakke-skuet... Hvornår er det??? Dise vil nemlig gerne "knuses"
rigtigt og ikke kun via cyper-space

Mvh Ann

Fra : Pia

Dato : 11-01-02 09:29

> Ang. Bakke-skuet... Hvornår er det??? Dise vil nemlig gerne "knuses"
> rigtigt og ikke kun via cyper-space

Tja, sidst vi havde arrangeret fællesskovtur fik Max jo kennelhoste, men den
er han sandelig ovre siger han, og han ELSKER små søde piger, så vi må gerne
arrangere en mere (når det er til at holde balancen siger hans mor)

Pia & Max

http://max.fantopia.com