Spædbørn og uddannelse
Fra : Peter Malling

Dato : 07-01-02 22:24

Haløjsa!
Er der nogen af jer der har erfaring med at have et spædbarn mens I læste?
Min kone - som er udlænding - er færdig med at lære dansk og vil gerne i
gang med en 10. klasse på VUC. Er det realistisk at gå i gang med læse på
VUC, f.eks. 17 timer om ugen (så kan man få SU) som nybagt mor? Jeg vil have
relativt fleksible arbejdsvilkår, så jeg vil somme tider kunne blive hjemme
hos barnet. Kan jeg passe det når det er 2-3 mdr., eller behøver det sin
mor? Kan hun have barnet med i skole? Jeg ved det er et skørt spørgsmål, men
hvor stor er arbejdstiden til at passe en nyfødt i starten. Hvor meget kan
man klare ved siden af?

Tak til jer der svarede på vores spørgsmål om stærk mad i graviditeten. Det
var meget brugbart.

Mvh Peter

Fra : Laura

Dato : 07-01-02 23:04

Det er lettest at studere mens de er helt små. Jeg har læst, på universitetet,
med begge mine børn. Der er stor forskel på spædbørn, men mine sov altid mens
jeg var afsted, eller lå og kiggede i barnevognen. Hvis de græd gik jeg ud med
dem. Men det var 2*6 timer om ugen, resten var projektarbejde som jeg havde
herhjemme med min gruppe. . Prøv at spørge de aktuelle lærere til råds - om hun
må tage barnet med til undervisningen, hvorledes timerne er tilrettelagt. Man
får (ihert fald på videregående uddannelser) 12 ekstra SUklip, som man må bruge
som man vil, enten et års ekstra SU, eller dobbeltklip et år eller ½ år hvor man
slet ikke læser. Jeg syntes 17 timer lyder af meget, men hvis det er 3-4 timer
om dagen er det måske overkommeligt, hvis lektiebyrden ikke er for stor, og det
ikke er for besværligt at komme frem. For mit vedkommende tager det en time med
bus og tog, så jeg skulle lidt tage mig sammen for at komme afsted, men jeg
klarede det inden for det fravær jeg måtte have,og endda med 10 i snit (for nu
at prale lidt, er det ret godt på Uni
Jeg har ikke fortrudt, at jeg havde mine børn med som spæde, men ved nr 2 holdt
jeg fri det semester han var fra ½-1 år, for det var hårdt med den første. I den
tid skal de være med til alt, sover kun en gang om dagen, kravler og går, vil
ikke sove om aftenen så der er også dårlig tid til lektier.
Jeg kan ikke se noget til hinder for at du kan passe barnet, min mand havde også
jævnligt hjemmearbejde mens mine børn var spæde, og der var aldrig problemer
hvis jeg ikke var væk mere end 4-5 timer. (og hvis der var problemer, var det
nok mere mine med at undvære dem, og ondt i brysterne.....)
Arbejdstiden med et spædbarn er meget varierende, og du kan ikke regne med at
det sover når det passer dig, og nogle gange græder de altså bare (mavekneb,
ondt for tænder eller hvad man nu tror).
Jeg var også meget glad for at blive ved med at læse, så det hele ikke gik op i
mødregruppe og bekymringer om jeg var for tyk. Og mine børn er glade for alle
vores venner og ikke bange for at blive rakt til nogen de ikke kender hvis det
er os der rækker dem. Vi fik ikke opbakning fra vores sundhedsplejerske, - hun
syntes vi skulle nyde den tid hvor de var små for den kommer aldrig igen... men
det gjorde vi altså også, og min mand havde stor fornøjelse af at få lov til at
være sammen med ungerne uden at jeg var der engang imellem, og er mere tryg ved
at være alene med dem end mange andre jeg kender med små børn. Så jeg syntes det
har været en klog beslutning, vi har gode og kloge børn, som ovenikøbet er
pænere og mere omgængelige end alle de børn jeg kender

Men hver gang jeg startede et nyt semester med et barn, var det altid at vi
sagde til os selv: går den så går den, og ellers kan jeg jo bare prøve igen
senere.....
God vind
Laura

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 08-01-02 09:07

Peter Malling wrote:

> [...]
> hos barnet. Kan jeg passe det når det er 2-3 mdr., eller behøver det sin

Du kan i princippet alt andet end at amme barnet. Det store spørgsmål er
derfor, hvor ofte barnet skal ammes. Og om der kan lægges en tidsplan,
der tager højde for tilpas hyppig amning, som smatidig tillader din kone
at studere. Specielt spørgsmålet om hun kan have barnet med til
undervisningen er kritisk.

> Kan hun have barnet med i skole?

Det kommer an på. I en alder af 2-3 måneder vil de fleste børn være
rimeligt fredelige og ikke forstyrre hverken underviseren, de andre
elever eller moderen. Men det kan jo vise sig at barnet ikke er som de
fleste. (Jeg kvier mig lidt ved at skrive kolik, men det er jo en reel
mulighed.)

--
Kristian Damm Jensen | Feed the hungry. Go to
kristian-damm.jensen@cgey.dk | http://www.thehungersite.com

Fra : Henriette Arup Veltz~

Dato : 08-01-02 23:12

Hej

Jeg fik begge mine børn mens jeg læste på universitetet. Det skal lige siges
at jeg havde overstået alle obligatoriske fag og eksamener og kun manglede
specialet. Derfor havde jeg ingen timer jeg skulle til.

Det var dog meningen at jeg skulle skrive opgave, mens jeg var på barsel.
Men med den første måtte jeg sande at jeg blev så "baby-fjollet" at jeg
hurtigt glemte alt andet end at trille med barnevogn og vise baby frem,
mødregruppe m.m.

Her med det andet barn har jeg jo ligesom prøvet det før og har derfor ikke
det store behov for at dyrke mødregruppe o.lign.
Derfor får specialet nu et ordentligt hak.
Og jeg følger også nogle timer for inspirationens skyld.

Alt det skriver jeg bare for at sige at man sagtens kan få børn og læse
samtidig. MEN MEN som andre også skriver, det kommer meghet an på barnets
temperament.

Min lille nye sover fint om formiddagen, men knap så godt om natten. Derfor
kan man godt planlægge at i dag skal der studeres en masse og tit holder
det, men kan af og til være ret træt p.g.a. nattens strabadser og så skal
der soves. Så handler det om ikke at gå i sort over dårlig sdamvittighed
overfor studiet.

Det lyder godt nok som mange timer din kone skal følge, men det kan vel lade
sig gøre med din hjælp. Men hun må også gøre sig klart om hun er parat til
det efter så stor en omvæltning i hendes liv. Man kan ha' en masse planer,
men når man så står der med den lille ny i armene kan det ændre sig
helt...............

Spædbørn kan man sagtens have med til undervisningen - de sover det meste af
tiden. Men som andre skriver, aftal det med underviseren først.

Babyen er faktisk ikke ret krævende i starten, så der er arbejdsbyrden ikke
ret stor og man kan få noget fra hånden ca. det første ½ års tid, så kræver
de efterhånden mere opmærksomhed. Men med lidt god planlægning kan det lade
sig gøre.
Men igen kommer det jo an på hvor meget barnet sover. Nogle spædbørn sover
ikke mere end 1-2 timer ad gangen og så kan man jo nærmest lige nå at få
bøgerne frem.

Og et godt tip er relativt hurtigt at vænne barnet til at sove ude i
barnevogn. De sover bare bedre og længere udenfor (hvis I altså har mulighed
for det.) og man får flere sammenlagte timer og det er jo det det drejer sig
om.

Ja, det kan lade sig gøre, men igen det kommer meget an på barnet. Og
moderen også. En svær fødsel kan det tage tid at komme over. Og for nogle er
det mere krævende at blive mor. Så jeg tror også det handler om ikke at slå
alt for store brød op. Husk på at det i værste fald kan blive stressende,
krævende og gå ud over amningen (hvis jeres barn skal ammes).

Håber det kan bruges - eller i hvert fald forberede jer lidt.

God fornøjelse...

mvh.Henriette

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-01-02 23:32

In article <3c3b6eaa$0$5460$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Henriette Arup Veltzé" <Henriette.av@privat.dk> wrote:

> [...]
> Men med den første måtte jeg sande at jeg blev så "baby-fjollet" at jeg
> hurtigt glemte alt andet end at trille med barnevogn og vise baby frem,

Det vil jeg lige nævne at det også kan ske for fædre, der studerer
(bortset fra mødregruppen) - jeg fik ikke afleveret mit afgangsprojekt
af den årsag.

--
MVH Martin Edlich
Verdens dejligste dreng kan ses på http://www.edlich.dk/christoffer/

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 10-01-02 07:46

Hej Martin.

[snip]

> Det vil jeg lige nævne at det også kan ske for fædre, der studerer
> (bortset fra mødregruppen) - jeg fik ikke afleveret mit afgangsprojekt
> af den årsag.

Ganske enig; jeg kom også til at sumpe gevaldigt p. gr. af mine to
drenge. Men jeg blev da færdig. Hurra.

Hmm endnu en macfyr, der er for nyligt er blevet far ,-) Gad vist, om vi
skal prøve at få de andre på Macgruppen til det samme??

/Sebastian

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50 -- sadyhr@yahoo.com

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-01-02 21:18

In article <1f5rgw3.1n7a70l1jc3sx7N@0xc3f99a77.arcnxr7.ras.tele.dk>,
sadyhr@yahoo.com (Sebastian Adorján Dyhr) wrote:

> Ganske enig; jeg kom også til at sumpe gevaldigt p. gr. af mine to
> drenge. Men jeg blev da færdig. Hurra.

Det finder jeg ud af om jeg er på tirsdag

> Hmm endnu en macfyr, der er for nyligt er blevet far ,-) Gad vist, om vi
> skal prøve at få de andre på Macgruppen til det samme??

Der er da så vidt jeg kan forstå endnu en på vej....

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 10-01-02 22:03

Hejsa

> Det finder jeg ud af om jeg er på tirsdag

Jeg krydser fingre

> Der er da så vidt jeg kan forstå endnu en på vej....

Hvem er det?

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-01-02 11:16

In article <1f5teh5.19bgc70dqzc3kN@0xc3f99a0b.arcnxr7.ras.tele.dk>,