Genbrug af SCSI diske med SCA interface
Fra : Hansemand

Dato : 07-01-02 22:14

Hej NG.

Jeg har fået fingre i en håndfuld lettere brugte SCSI diske. Stadig monteret
i Compaq skuffer. (Og alle stadig monteret med "Compaq Wide Drive Tray
Adapter" hvis den kan genbruges). Nu kunne jeg godt tænke mig at bygge et
"storage rack" op. Bare som xtra plads til min PC. Men hvordan kommer jeg
nemmest (og billigst selvfølgelig) fra diskens hotswap SCA interface, over
på en standard SCSI bus ??

Jeg havde forestillet mig et kabinet med plads til x antal diske, og et
kabel til det eksterne SCSI snit på en standard controller. Eller er jeg
helt i skoven ??

Jeg har pt. ingen controller til projektet, så hvad skal jeg kigge efter ??
RAID eller alm. SCSI ??

Alle foreslag og tanker modtages med kyshånd (billedligt talt).

På forhånd tak

Morten

Fra : Lars Knudsen

Dato : 07-01-02 22:45

> Alle foreslag og tanker modtages med kyshånd (billedligt talt).

Du kan evt. bruge den her:
http://www.proconsult.dk/katalog/tilb/til-kabel/kabel04/kabel4270.html

/lars

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 07-01-02 23:56

"Lars Knudsen" <lkn@dangaard.dk> wrote:

> Du kan evt. bruge den her:
> http://www.proconsult.dk/katalog/tilb/til-kabel/kabel04/kabel4270.html

Ja, bare husk terminator og hvis det er LVD diske at controlleren skal
levere TERM PWR.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Hansemand

Dato : 09-01-02 18:45

Hvad er en LVD disk ??

Fra : Peter Pan

Dato : 09-01-02 23:19

"Hansemand" <mkoch@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er en LVD disk ??

En "Low-Voltage-Differential" disk! LVD henfører til hvordan der snakkes på
selve SCSI kablet mellem controlleren og disken.

Alle nyere diske er LVD Diske. De blev introduceret sammen med Ultra2
standarden hvis jeg ellers husker rigtigt.

Har du en Ultra-Wide disk (40 MB/s transfer rate) har du ikke en LVD disk

Har du en Ultra2, Ultra3, Ultra160 disk har du en LVD disk.

Mvh
Anders

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 10-01-02 01:59

"Peter Pan" <.@anders.dk> wrote:

> Alle nyere diske er LVD Diske. De blev introduceret sammen med Ultra2
> standarden hvis jeg ellers husker rigtigt.

Du husker rigtigt.

> Har du en Ultra-Wide disk (40 MB/s transfer rate) har du ikke en LVD disk
> Har du en Ultra2, Ultra3, Ultra160 disk har du en LVD disk.

Og i den forbindelse skal man være opmærksom på at LVD diske som regel ikke
har indbygget hverken terminator eller mulighed for at levere TERM PWR
(strøm til termineringsfunktionen)

Nogle gamle controllere og især RAID controllere har heller ikke mulighed
for at levere TERM PWR, og sætter du dem sammen med LVD diske har du ingen
muligheder for at terminere din SCSI bus.

Hvis du ikke kan terminere din bus vil du højest opnå et udtabilt system,
som regel vil det slet ikke virke.

Fra : Hansemand

Dato : 10-01-02 08:36

Så når Seagate opgiver disken som en Ultra SCSI, med transfer rate på 40
Mb/s (ST34371WC), og jeg benytter Lars's/ProConsult's adapter, så kan/skal
jeg også benytte en standard controller, som f.eks. Adaptec 2940UW ??

Mvh
Morten "Aldrig-Brugt-SCSI-Før" Koch

Ulrik Lunddahl <nospam037@lunddahl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a1ip0q$6jc$1@sunsite.dk...

Fra : Lars Knudsen

Dato : 10-01-02 19:55

> [...]
> 40 Mb/s (ST34371WC), og jeg benytter Lars's/ProConsult's adapter, så
> kan/skal jeg også benytte en standard controller, som f.eks. Adaptec

Ja.

PS: Er du økonomisk bevidst er det en god ide at kigge på andre controllere
end Adaptec. Kig f.eks. på Qlogic eller Symbios Logic.

/lars

Fra : Hansemand

Dato : 11-01-02 14:48

Og det er jeg jo.
Hvor finder jeg specs. og priser på de omtalte mærker ??
Ved du hvordan jeg sætter "Device ID" når disken ikke har jumpere til det ??

Morten

Lars Knudsen <lkn@dangaard.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns9192CA9F659DDlkndangaarddk@193.88.15.201...

Fra : Lars Knudsen

Dato : 11-01-02 17:42

> Ved du hvordan jeg sætter "Device ID" når disken ikke har jumpere til
> det ??

Normalt ligger det i hotplug/SCA at backplane/controller bestemmer ID på
disken, hvorfor der er jumpere til at sætte ID med på de SCA->UW adaptere
jeg har set.

Fra : "JeHj >>Hjørring

Dato : 10-01-02 21:59

Kabelbiksen har sådanne SCA connectore med 80 pins stik til disken og et
DB68F og et strømstik til kr. 149.-

Der findes et andet med 80 pins stik til disken og et DB68F + IDC50 og et
strømstik til kr. 169.-

Har bla. brugt dem til et eksternt SCSI kabinet.

Kabelbiksen

Dette indlæg er ikke ment som reklame, blot en orientering.