Dampmaskine
Fra : Jesper Vels

Dato : 07-01-02 21:55

Hej

Jeg skal snart til at lave et eksamensprojekt (3. år htx teknikfag).

Jeg har valgt at lave en dampmaskine.

Jeg vil høre om der var nogle der sad men nogle guld links ang.
dampmaskiner / tekniken omkring dampmaskiner...?

Best Regards
Jesper Vels

Fra : Peden

Dato : 07-01-02 22:09

> Jeg vil høre om der var nogle der sad men nogle guld links ang.
> dampmaskiner / tekniken omkring dampmaskiner...?
Uden at have tjekket tror jeg sagtens du kan finde noget på den
semi-videnskabelige side:
www.howstuffworks.com om ikke andet er der mange andre sjove ting at læse.

mvh
Peter

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 08-01-02 12:10

"Peden" <peden@anarki.dk> writes:

> Uden at have tjekket tror jeg sagtens du kan finde noget på den
> semi-videnskabelige side:
> www.howstuffworks.com om ikke andet er der mange andre sjove ting at læse.

Her er 'omkring' 407566 links.

http://www.google.com/search?q=dampmaskine&btnG=Google+Search
http://www.google.com/search?q=steam+engine&btnG=Google+Search
--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.rk-speed.dk http://fiduso.dk http://sunsite.auc.dk/dk-tug

Fra : Niels Langager Elleg~

Dato : 08-01-02 15:24

mail@jespervels.dk (Jesper Vels) writes:
> [...]
> Jeg har valgt at lave en dampmaskine. Jeg vil høre om der var nogle
> der sad men nogle guld links ang. dampmaskiner / tekniken omkring

Stirlingmotoren er en speciel dampmaskine der burde give en høj
effektivitet. Her er en masse links som jeg engang fik af en af mine
venner. Jeg har ikke læst dem allesammen igennem. Men du kan kigge
lidt rundt og se om det er det du leder efter

http://www.qrmc.com/fourpartstirling.html
http://news.bbc.co.uk/hi/english/world/africa/newsid_988000/988265.stm
http://news.bbc.co.uk/hi/english/sci/tech/newsid_1727000/1727312.stm
http://www.qrmc.com/hydralinkanimation.gif
http://www.adam-schuetze.org/project/stirling/
http://stirmach.hypermart.net/
http://www.stirlingmotor.com
http://www.mech.canterbury.ac.nz/research/stirling/SC_intro.pdf
http://www.benwiens.com/
http://www.redrok.com/engine.htm
http://www.members.aon.at/solarfrost/index.htm
http://www.ctts.nrel.gov/analysis/documents/pngv.html
http://sun.vdi-online.de/isec/abstracts_pdf/fauvel_reader.pdf
http://www.pmmep.org/pdffiles/AMMPS%20Market%20Survey(Oak%20Ridge%20Lab).pdf
http://www.pharmaciaretirees.com/energy.htm
http://www.stirlingengines.ukgateway.net
http://www.geocities.com/kenboak/stirling1.html
http://M.webring.com/hub?ringstirling

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/
SPECIAL OFFER! I proofread unsolicited commercial email sent to this

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 08-01-02 16:20

Niels Langager Ellegaard <gnalle@ruc.dk> writes:

> Stirlingmotoren er en speciel dampmaskine der burde give en høj
> effektivitet.

Nej. Stirlingmotoren er ikke en dampmaskine. I en dampmaskine produceres
damp. Stirling derimod arbejder kun i gasområdet. Med det er da
rigtigt at den har en del fordele, og så er DTU førende inden for
biomassebaseret stirling.

Stirling kan bedre sammenlignes med en otto- eller dieselmotor eller
en gasturbine. I hvert fald arbejder de alle kun med gasser som
arbejdsmedium.

Fra : Peter Skovgaard Niel~

Dato : 10-01-02 14:01

Jesper Vels skrev:
> [...]
>Jeg har valgt at lave en dampmaskine. Jeg vil høre om der var
>nogle der sad men nogle guld links ang. dampmaskiner / tekniken

Hvis du har mod på det kan du prøve at finde en gammel bogserie
der hedder "Opfindelsernes Bog". I den kan du finde en glimrende
beskrivelse af både hvordan dampmaskinen blev opfundet,
hvordan den med tiden udviklede sig og hvordan den virker.

Peter
--
Remove nospam from my email address to reply directly.

Fra : HALLUM

Dato : 20-01-02 14:25

> [...]
>
> Jeg vil høre om der var nogle der sad men nogle guld links ang.
> dampmaskiner / tekniken omkring dampmaskiner...?

Hejsa Jesper

Hvis du stadig er igang med opgaven - så så jeg at der er en i
gruppen dk.marked.privat.blad+bog - der har en størrere bog til
salg om skibsdampmaskinen, skulle det have din interesse *S* :

Ved forsendelse lægges porto til prisen - billede kan mailes
Læren om Skibsdampmaskinen. Af Aage Rasmussen. 6. udg. 1918. 2 bind
(Tekstbind: 689 sider + Tegningsbind), ill, 250 kr -.bixen@privat.dk

Jeg har før handlet med vedkommende og kan kun anbefale !

Held og lykke med opgaven - ha det godt !
mvh. Hallum