Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Findes her en "skatte ekspert"?
Fra : Stone

Dato : 26-11-00 11:45

Hej.

Jeg har et spørgsmå ang. indkomst og skat i både DK og andet land (Færøerne)
samme år.

På Færøerne beregner man kun skat af den indkomst man har haft mens man er
bosiddende i landet. Det er til at forstå.
I DK beregner man skat af hele årts indkomst (inkl. den del der er optjent o
beskattet på Færøerne). Til gengæld får man et nedslag i sin skat, men det
beløb er ikke engang i nærheden af det man har betalt i skat på Færøerne.
Kan det passe???

Hvis ja, har man så fuld fradragsret for hele året i danmark, herunder
øvrige lønmodtagerudgifter man kun har haft i perioden på Færøerne???

Stone

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 26-11-00 20:40

"Stone" skrev:

> [...]
> bosiddende i landet. Det er til at forstå.
> I DK beregner man skat af hele årts indkomst (inkl. den del der er optjent

Ja - det fremgår af globalindkomstprincippet i Statsskatteloven §4 - der er
ingen penge som skal gå Stavads næse forbi :(

> Til gengæld får man et nedslag i sin skat, men det
> beløb er ikke engang i nærheden af det man har betalt i skat på Færøerne.
> Kan det passe???

Tjaa - det afhænger af den konkrete situation. Spørgsmålet skal besvares ved
hjælp af den dobbeltbeskatningsoverenskomst, som er indgået mellem Danmark
og Færøerne.

Hvis den ansatte ikke er undergivet Færøernes lovgivning om social sikring
og betaler sociale bidrag der, gives der creditlempelse.

Hvis den ansatte er undergivet Færøernes lovgivning om social sikring og
betaler sociale bidrag der, gives der eksemptionslempelse.

Creditlempelse:

Creditlempelse beregnes ved først at opgøre den betalte skat af indkomsten
på Færøerne (fuld credit), og derefter den del af den danske skat, der
forholdsmæssigt falder på den Færøerske indkomst (almindelig credit).
Almindelig credit beregnes som følger:

Beregnet dansk skat for hele årets indkomst * indkomst fra Færøerne / hele
årets indkomst = almindelig credit.

Den lempelse/credit (fuld eller almindelig) som er lavest fratrækkes den
pålignede danske skat for hele året.

Eksemptionslempelse:

Beregnes som almindelig credit jf. ovenstående.

Bemærk at der gælder særlige regler for lempelse for Norden ved "udstedt
erklæring om fritagelse for skattetræk". Det anbefales at kontakte den
lokale skatteforvaltning om konsekvenser af dette.

>Hvis ja, har man så fuld fradragsret for hele året i danmark, herunder
>øvrige lønmodtagerudgifter man kun har haft i perioden på Færøerne???

Spørgsmålet er ikke forstået.

Håber du blev klogere på spørgsmålet.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Oh my god, who killed Kenny??
No one, he died of boredom in Birkerød

Fra : Stone

Dato : 26-11-00 22:31

> Spørgsmålet er ikke forstået.

Det går på om jeg kan trække forskellen i beløb fra mellem den skattemæssige
udstationeringsgodtgørelse (eller hvad det nu hedder) og det reelt udbetalte
i perioden? Det vil jeg normalt kunne gøre, men går den også her?

> Håber du blev klogere på spørgsmålet.

Jeg blev meget klogere. Konklussionen er at Stavad med loven i hånden har
rø. pul.. mig.

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 30-11-00 00:04

"Stone" skrev:

> [...]
udbetalte
> i perioden? Det vil jeg normalt kunne gøre, men går den også her?

Her må jeg være dig svar skyldig.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes