C++ standarder ?
Fra : Rasmus Ladekjær Pede~

Dato : 07-01-02 18:43

Hej.
Jeg har købt hæftet C++ fra forlaget IDG skrevet af Kris Jamsa.
Kan nogle fortælle mig om der er standard C++ eller noget andet ?
Kan nogle fortælle mig hvilken compiler der skal bruges til denne bog ?
mvh Rasmus

Fra : Morten Brix Pedersen

Dato : 07-01-02 18:54

http://www.research.att.com/~bs/bs_faq.html#When-standard

> Kan nogle fortælle mig hvilken compiler der skal bruges til denne bog ?

Det står vel i den, hvis der kræves en speciel. Men hvis du er heldig så
omhandler den kun standard C++, så du kan bruge enhver der holder sig
nogenlunde til standarden (Borland, VC++, g++).

- Morten.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 07-01-02 20:34

"Rasmus Ladekjær Pedersen" <ladekjaer@get2net.dk> wrote in message

> Jeg har købt hæftet C++ fra forlaget IDG skrevet af Kris Jamsa.
> Kan nogle fortælle mig om der er standard C++ eller noget andet ?

Den smule jeg har set af den (eksemplel kapitler fra netter) er bestemt ikke
i overensstemmelse med ISO C++ Standarden.

Se mine kommentarer
http://groups.google.com/groups?q=%22Mogens+Hansen%22+dansk&hl=da&scoring=d&
selm=9uj6rp%242qqf%241%40news.cybercity.dk&rnum=3

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Anders!

Dato : 07-01-02 21:34

Well, nu er jeg næsten færdig med det hæfte. Hvad betyder det, at det ikke
følger standarden? Hvordan kan der være flere forskellige slags c++?
-Anders;

Fra : Morten Brix Pedersen

Dato : 07-01-02 21:48

Anders! wrote:

> Well, nu er jeg næsten færdig med det hæfte. Hvad betyder det, at det ikke
> følger standarden? Hvordan kan der være flere forskellige slags c++?

[Venligst quote den tekst du svarer på, og svar under den.]

Jeg kender ikke selv hæftet, men enten er det for gammelt, eller også
bruger det nogen compiler specifikke features.

C++ standarden blev først færdig-udgivet i 1997, det betyder at mange
bøger, tutorials og andre tekster omkring C++ er outdated. Et typisk
eksempel er at mange gamle bruger headers som <iostream.h>, men enhver
C++ programmør ved at det nu hedder <iostream>. Der er også ting som
strstream der er blevet erstattet af sstream, og meget mere..

- Morten.

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 09-01-02 23:31

> Well, nu er jeg næsten færdig med det hæfte. Hvad betyder det, at
> det ikke følger standarden?

I ingen af hans eksempler returnerer main en int. Desuden bruger han
konstant char arrays til strings, hvilket er noget gammelt C skrammel.
C++ har et dejligt string bibliotek i sit standard library, der er meget
nemmere at arbejde med. Han bruger også de "gammeldags" headers, som
Morten skriver om.

> Hvordan kan der være flere forskellige slags c++?

C++ er blevet standardiseret, så der findes kun den ene. At mange
compilere så stadig kompilerer fint selvom koden afviger fra standarden,
er en anden ting (og en tredie ting er at mange compilere ikke
overholder standarden).

--
Jakob Møbjerg Nielsen
jakob@dataloger.dk

Fra : Motren Siebuhr

Dato : 14-01-02 00:33

"Jakob Møbjerg Nielsen" wrote:
> [...]
> C++ har et dejligt string bibliotek i sit standard library, der er meget
> nemmere at arbejde med. Han bruger også de "gammeldags" headers, som

Jeg har selv hæftet, og læser desuden sams c++ in 24h [ISBN: 0-672-31516-5],
som også bruger <iostream.h>, mens der i indledningen et sted, står den er
opdateret et ANSI/ISO-std'en (og en hel masse om 32 bit osv.) - men hvor
finder man opdateret begynder litteratur om c++? - evt. nogle (gode)
tutorials online eller sådan noget.

> [...]
> compilere så stadig kompilerer fint selvom koden afviger fra standarden,
> er en anden ting (og en tredie ting er at mange compilere ikke

Jeg kunne omkring dette ikke få koden i hæftet til at køre under borland c++
5... Men VC6 havde ingen problemer. (?)

Jeg bør nok pointere at jeg er på absolut begynder stade, når det kokmmer
til c++, og derfor selv har interesse for førnævnte litt. (Men jeg skal til
at lege med java til foråret i forbindelse med mit studie, det kan vel
hjælpe lidt

Morten Siebuhr
101010_2

Fra : Morten Brix Pedersen

Dato : 14-01-02 01:08

Motren Siebuhr wrote:

> [...]
> opdateret et ANSI/ISO-std'en (og en hel masse om 32 bit osv.) - men hvor
> finder man opdateret begynder litteratur om c++? - evt. nogle (gode)

Min erfaring siger mig at der ikke findes nogen gode "tutorials" om C++
på nettet, man lærer mest af bøgerne. Din bog tager helt klart fejl,
fordi der findes intet der hedder <iostream.h> i ANSI/ISO standarden.

Af reference sites kender jeg kun to gode:

http://www.sgi.com/tech/stl/ - SGI's reference til STL

http://www.dinkumware.com/htm_cpl/index.html - Dinkumware, reference til
hele standard C++ library

> Jeg kunne omkring dette ikke få koden i hæftet til at køre under borland c++
> 5... Men VC6 havde ingen problemer. (?)

Hvordan så koden ud?

> [...]
> at lege med java til foråret i forbindelse med mit studie, det kan vel

Tja, du lærer nok mere om objekt orientereret programmering, men længere
går den nok ikke.

- Morten.

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 14-01-02 22:53

> men hvor finder man opdateret begynder litteratur om c++? - evt.
> nogle (gode) tutorials online eller sådan noget.

Accelerated C++ bogen [ISBN: 0-201-70353-X]. Den er genial til at lære
fra sig. Kig evt. efter flere bøger på www.accu.org.