hjælp - mørke fimrehår
Fra : Johnny Nielsen

Dato : 07-01-02 15:31

Jeg har fået nogle mærkelige brulige fimrehår på mine sten og rødder.

Er er det nole alger af en eller anden slags?
Hvorfor kommer de?
Hvordan kommeer jeg af med dem?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-01-02 19:30

Johnny Nielsen <jnielsen@tribalddb.dk> skrev i en
> Jeg har fået nogle mærkelige brulige fimrehår på mine sten og rødder.
>
> Er er det nole alger af en eller anden slags?
> Hvorfor kommer de?
> Hvordan kommeer jeg af med dem?

De fleste lader dem vokse frit, men barberer dem væk der kommer på hagen

Spøg til side, det er sikkert penselalger, min erfaring er at de kommer ved
overdreven brug af jernmiddel, men vil da tro at de også kommer som så mange
andre alger som følge af for næringsrigt vand. Desværre er der ikke ret
mange algeædende fisk der vil tage dem, så lug godt ud hvis der er vækst til
det, og se på om det er nitrat eller jern der er for meget af.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Carsten Gall

Dato : 08-01-02 00:47

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c39f42f$0$89116> Spøg til side, det er sikkert
> [...]
til
> det, og se på om det er nitrat eller jern der er for meget af.

Hvis det er penselalger kan de også komme af for lidt lys/dårligt lys.
I de akvarier jeg har penselalger i, er der med garanti aldrig brugt
nogen form for gødning,
og da vandet bliver skifter meget ofte(malawi ciklider) er det heller
ikke fordi der er nitrat
i vandet.

Carsten

Fra : Peter Stegenborg Lar~

Dato : 17-01-02 21:28

"Preben Riis Sørensen" wrote:

> [...]
> mange algeædende fisk der vil tage dem, så lug godt ud hvis der er vækst til
> det, og se på om det er nitrat eller jern der er for meget af.

Jeg mener faktisk at have hørt, at gødning med jern kan få dem til at forsvinde.
Måske der er andre der kan be eller afkræfte dette.

Jeg har også personligt haft penselalger. Jeg købte 3 Siamese Algae Eaters, som
afhjalp problemet. De spiser nemlig penselalger som var det slik. Det kan dog
være svært at finde disse fisk, da akvarieforretningerne kalder dem alt muligt
mærkeligt. Jeg købte f.eks. mine som "Indonesisk flying fox". Læs artiklen på
følgende link, så kan du genkende fisken, når du ser den i forretningen.
http://www.theKrib.com/Fish/Algae-Eaters/

Mvh. Peter