Merudgifter ved invalidebil
Fra : Annette Skovbon

Dato : 07-01-02 10:27

Hejsa,
Jeg har siddet og læst den anden tråd her på siden ang. Det at få dækket
merudgifter pga. handicap til en invalidebil.
Jeg sidder selv med muskelsvind af typen Limb Girdle er nu 20 år,- fik den
konstateret som 13 årig.
Kommunen er PT. Ved at behandle en pensionsansøgning fra mig, så jeg render på
kontanthjælp.
Nu er jeg lige flyttet til Sjælland,- kommer fra Fredericia(ØV Kommune, man
ikke skal være handicappet i!). Da jeg boede i Fredericia, stod min mor som
bruger af bilen,- det har hun gjort siden jeg var 16 år.
Nu skal jeg selv til at stå som ejer, og har derfor pludselig en hulens masse
udgifter mht. bilen. Ved i hvordan jeg skal gribe en sådan ansøgning an ?
Det er jo lidt svært at sige hvordan min situation havde set ud, hvis jeg ikke
var handicappet, men jeg havde nok boed i KBH og studeret på uni. Set i lyset
af dette havde jeg nok ikke haft en bil overhovdet, da ingen på SU. kan betale
en førstegangsforsikring på en bil.
Nu står jeg selv og skal først og fremmest have skolepedaler ud af min bil,- de
har siddet der siden august, og ingen fra kommunen vil betale for at få dem ud,
derefter skal bilen omregistreres, så skal jeg have min egen forsikring, + den
snart skal til service.
har i nogen idé til hvilke af disse udgifter jeg kan søge dækket?
Jeg har for at sige det rent ud ikke en klink til noget af det.
Godt nytår, og tak for en god gruppe.
Annette

Fra : Sverre Stokke

Dato : 08-01-02 07:49

barbara_jordfed@chicks.dk,Ny-Internet writes:
>Nu skal jeg selv til at stå som ejer, og har derfor pludselig en hulens
>masse
>udgifter mht. bilen. Ved i hvordan jeg skal gribe en sådan ansøgning an ?

Overordnet set bør du kontakte din kommune og stille alle spørgsmålene til
sagsbehandler og andre. Kommunen er forpligtet til at rådgive og orientere
dig.

Hilsen Sverre.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 08-01-02 14:58

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse

> Overordnet set bør du kontakte din kommune og stille alle spørgsmålene til
> sagsbehandler og andre. Kommunen er forpligtet til at rådgive og orientere
> dig.

Men når der er tale om en sag der potentielt kan komme til at påføre
Kommunen en betragtelig udgift, så skal man sjældent regne med særligt god
rådgivning fra sagsbehandlerne...

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Sverre Stokke

Dato : 08-01-02 17:54

soren@fischer-streton.dk,Ny-Internet writes:

>Men når der er tale om en sag der potentielt kan komme til at påføre
>Kommunen en betragtelig udgift, så skal man sjældent regne med særligt god
>rådgivning fra sagsbehandlerne...

Jo da, og det er de også forpligtet til. Det ses bl.a. i nedenstående
klip. I det hele taget er det en særdeles god idé selv at kigge lidt i
reglerne

Hilsen Sverre.

Bekendtgørelse af
lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
.. . .
Kapitel 1
Lovens formål og område

§ 1. Formålet med denne lov er at

1) sikre borgernes rettigheder og indflydelse, når de sociale myndigheder
behandler sager,

2) fremhæve, at de sociale myndigheder har pligt til at tilrettelægge en
tidlig helhedsorienteret hjælp,

3) forebygge, at personer, der har eller kan få vanskeligheder ved at
fastholde et arbejde, får behov for hjælp til forsørgelse, og

4) fastlægge struktur og grundlæggende principper for administration af
sociale sager.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 08-01-02 19:36

Sverre Stokke skrev:

>Jo da, og det er de også forpligtet til. Det ses bl.a. i nedenstående

>Lovens formål og område
>
>§ 1. Formålet med denne lov er at

Kommunerne ved ikke, det er en lov. De tror det er årets
vittighedsblad.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 08-01-02 19:32

> Jo da, og det er de også forpligtet til. Det ses bl.a. i nedenstående
> klip. I det hele taget er det en særdeles god idé selv at kigge lidt i
> reglerne

Ork du, jeg kender SL og Lov om retssikkerhed bedre end de fleste...
Men du tror da vel ikke, at "bare" fordi lovteksten er så entydig, at alle
kommuner/sagsbehandlere lever op til den...? Endsige kender teksten?

Så sent som for 1 måned siden så jeg et svar på en ansøgning: "Vi har
modtaget din ansøgning, forventet sagsbehandlingstid = ukendt" - og det var
et fortrykt skema der var benyttet - selvom man siden 1998 (svjh) som borger
har haft et legitimt retskrav på at få oplyst den forventede
sagsbehandlingstid!

Hvordan er din ansøgnings/anke-statistik?

Fra : Lotte M

Dato : 08-01-02 23:13

"Annette Skovbon" <barbara_jordfed@chicks.dk> skrev

Hej Annette

Du får et kort svar - jeg har ikke så nemt ved at komme til computeren
i disse dage :-/

> [...]
> snart skal til service.
> har i nogen idé til hvilke af disse udgifter jeg kan søge dækket?

Selv om udgangspunktet er at vi selv skal betale driften og vedligeholdelsen af
handicapbiler, så er der hjemmel i Servicelovens §84 til at yde støtte.

Jeg vil foreslå du henvender dig til en socialrådgiver udenfor kommunen (i din
handicaporganisation, eller hos specialkonsulentordningen for bevægelses-
handicap) og får hjælp til at formulere en ansøgning.

> Jeg har for at sige det rent ud ikke en klink til noget af det.

Jeg håber det hele snart falder på plads....
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Sverre Stokke

Dato : 09-01-02 08:02

> [...]
>Men du tror da vel ikke, at "bare" fordi lovteksten er så entydig, at alle
>kommuner/sagsbehandlere lever op til den...?
Min erfaring er at de allerfleste sagsbehandlere og andre kommunalt
ansatte er hårdtarbejdende, vidende, kompetente og vil det bedste for
borgerne. Og sådan skal det jo også være, for dybest set er de jo ansat af
borgerne.
Men der kan komme et problem, når reglerne lægger op til en vurdering. Så
kan et politisk og / eller økonomisk pres betyde at der strammes i en
sådan grad at vurderingen bliver på kanten af reglerne - eller værre. Men
så har borgerne jo mulighed for at få andre instanser til at vurdere.

>Endsige kender teksten?
Jeg er ikke i tvivl om at de allerfleste kender reglerne - det er jo en
del af deres arbejde at holde sig orienteret.

> [...]
>borger
>har haft et legitimt retskrav på at få oplyst den forventede

Så må du jo gøre opmærksom på at du har krav på at få oplyst en forventet
sagsbehandlingstid.

>Hvordan er din ansøgnings/anke-statistik?

Systemet arbejder ofte tungt - det kan vi godt blive enige om. Men når man
først accepterer at sager altså tager en vis tid, må jeg sige at mine
erfaringer stort set er gode.
Kun en enkelt gang, hvor en ansøgning var kommet ganske lagt i
’instans-rækken’, har jeg oplevet at min filosoferen over en evt.
domstolsafgørelse muligvis har fået afgørelsen til at falde ud til min
fordel.

Hilsen Sverre.

Fra : Lotte M

Dato : 09-01-02 15:10

> [...]

> ansatte er hårdtarbejdende, vidende, kompetente og vil det bedste for
> borgerne. Og sådan skal det jo også være, for dybest set er de jo ansat af

Jeg tror også mange gør et godt stykke arbejde, men dem hører vi af
gode grunde ikke så meget om. Desværre er der også nogle brodne kar,
dårlige rådgivere, forvaltninger med dårlig ledelse og kommuner hvor
politikerne presser medarbejderne til at yde minimal hjælp.

Her i gruppen har vi feks kunne følge Kajs sag og der er ved grød sket
ting og sager, som ikke er i orden - især synes jeg det er problematisk,
at kommunen ikke reagerer, selv om Nævnet kritiserer det stykke arbejde
de har ydet.

> [...]
> sådan grad at vurderingen bliver på kanten af reglerne - eller værre. Men
> så har borgerne jo mulighed for at få andre instanser til at vurdere.

Det er problematisk at skønsmæssige afgørelser ikke ændres ved en
anke, med mindre de er "åbenbart urimelige", ligesom ventetiden på en
afgørelse kan være lang.

--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Torben Madsen

Dato : 13-01-02 11:58

Hej Anette

Du kunne også tage kontakt til Institut for Muskelsvind, dem kan du bla.
ringe til på Tlf: 89 48 22 22 der kan du tale med socialrådgiveren om hvad
der kan gøres.

med venlig hilsen

torben