børn og budget.
Fra : hss

Dato : 06-01-02 18:14

Hej NG.

Her når man sidder med sin dejlige nye dreng kommer man til at tænke lidt på
hvad det mon koster med en sådan lille fyr. Man vil dem jo det allerbedste!

Hvad skal man regne med sådan generelt pr. måned sådan rent budgetmæssigt
alt inkl.?

Med venlig hilsen

Henrik

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 06-01-02 22:23

> Hvad skal man regne med sådan generelt pr. måned sådan rent budgetmæssigt
> alt inkl.?

Jeg mener en gang at have læst at et barn koster ca. 1 000 000 fra fødsel
til det er 18 år, så når man regner lidt:

1 000 000 / 18*12 får man 4629,- pr måned. Dette forudsætter selvfølgelig at
omkostnigerne er lineært fordelt over hele perioden.
Vi har selv 2 herlige unger på 3 og 5, og jeg er desværre bange for at
regnestykket ikke er helt forkert)

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Laura

Dato : 06-01-02 23:47

Jeg mener det er helt hen i vejret!!!!
Jeg har 2 unger, på 1½ og 3 år, de er godt nok for øjeblikket dyre i
institution, den yngste i vugger for ca. 2200 om måneden tror jeg. Men de koster
_slet_ ikke 2500 derudover. Man kan selvfølgelig godt bruge så mange penge på
dem, men det er ifølge min mening overkill.
For nyligt havde jeg samme problemstilling oppe at vende med en af mine gode
venner, som har 2 piger på 8 og 13 år, og vi lavede faktisk nogle udregninger på
hvad vi brugte/ havde brugt på vores børn, og det kom slet ikke i nærheden.
Hvis det er dit første barn, så tænk over:
Der er nogle store "anskaffelsesudgifter", afhængig af din vilje til at
købe/tage imod brugt.
Derudover koster et barn max 500kr. om måneden i bleer det første år, dertil
kommer der lidt mos og den slags, men i det store hele var vores børns første
leveår omkostningsfrie.
Fra 0 til et barn begynder man at lave mad hver dag, og det er lidt dyrere end
ikke, og man husker morgenmad og dine dage bliver lidt længere da du pludselig
står meget tidligt op hver dag. Fornemmelsen af en weekend er helt anderledes
efter børn. Så har man jo også lidt længere tid til at bruge penge i
Men til gengæld bliver barnet hurtigt så stort, at det er sjovere at skrive en
huskeseddel og skynde sig at købe det man mangler, for derefter at gå på
legeplads eller i skoven eller i zoo eller i svømmehallen eller ned at fodre
ænder eller ud at kælke eller på besøg hos moster eller legoland eller ud i
haven end at gå i Bilka eller havd nu de der supermarkedshelveder hedder.
Husk du får 3000 kr. i kvartalet i børnepenge.
Hvis det kostede 4700 kr om måneden at have barn rakte min SU (3000 efter skat)
godt nok ikke langt til 2 børn.
God fornøjelse med projektet..
Nu er det selvfølgelig ikke til at sige hvad der sker under den nye regering,
men for os har der ihvertfald ikke været noget økonomisk incitament til ikke at
få børn.
Venlig hilsen Laura

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-01-02 23:45

"Laura" <laura@survival-bbs.dyndns.org> wrote in message
[...]

ja men tænk en gang... det stod ALT incl..... dvs det koster dig 2200 om
måneden at have dem i institution... fint... men dertil kommer husleje ( man
bor jo næppe i en to værelses igennem 18 år med barn) mad, tøj,
transport(også til og fra institution), legetøj, gaver og ikke mindst
møbler.... har du regnet ud hvor meget det løber op i for dine to børn??

[...]

af en eller anden årsag så lyder det i mine ører som om nogle af udgifterne
er blevet glemt... det handler jo ikke kun om at få dem passet.. dvs de
udgifter man kan sætte kroner og ører på hver måned... men også de små
ting... den slikkepind til 1 krone... bestikkelsen til 20 kr... det løber
skam på alt sammen...

<Hvis det er dit første barn, så tænk over:
<Der er nogle store "anskaffelsesudgifter", afhængig af din vilje til at
<købe/tage imod brugt.

det er jo individuelt.. nogle vælger at købe selv.. andre vælger at arve....
nogle vælger en blanding... og andre igen har intet valg..... men jeg tror i
sidste ende lyder det ikke usansyneligt....
derudover kommer der jo også møbeludgifter som børnene vokser.... jeg
tvivler på at ret mange børn sover i den samme seng fra de er født til de
bliver 18 år...

[...]

øøhhh.... hvor har i fået bleer fra??
du sidder lige og siger at det koster 500 kr om måneden.. og så bagefter at
det var omkostningsfri???
dvs at du på intet tidspunkt har købt tøj, legetøj, krybbe, tremmeseng,
bleer, modermælkserstatning, vælling, mos, grød, havregryn eller kartofler
til dine børn i deres første leveår??

den eneste måde jeg kan se det kan lade sig gøre på er hvis dine børn hele
året har været passet hjemme... madet KUN med modermælk og udelukkende har
sovet i/ gået i/leget med arvede ting...

[...]

det har du ret i.... de små ting skal jo som sagt også regnes med i det
regnestykke.....

[...]

jamen det koster jo også penge at tage i svømmehallen... eller i zoo.... og
endda i skoven hvis man skal køre efter det.... og legoland ikke mindst.....
disse kroner skal jo OGSÅ regnes med......

<Husk du får 3000 kr. i kvartalet i børnepenge.

de er ikke udelukket fra regnestykket... der er snak om hvad det koster i
kroner/ører.... ikke hvor meget det koster den enkelte familie.... og ikke
hvor meget du skal tjene for at leve med dine børn... blot hvad det vil
koste... alt i alt... at have et barn på kost og logi i 18 år...

<Hvis det kostede 4700 kr om måneden at have barn rakte min SU (3000 efter
skat)
<godt nok ikke langt til 2 børn.

nej men hvad med når du er færdig med din uddannelse... og kommer til at
tjene flere penge??
tror du ikke du vil bruge lidt mere på dine børn?

[...]

af en eller anden årsag har det en måde at komme tilat fungere på.....
men det ER dyrt at have børn...når de er små er det til at styre.... men når
det bliver ændre spænder udgifterne bredere...lomme penge.... tøj... det er
sku dyrt alt sammen....

min opsummering...

husleje i 18 år ( eller hvad det koster for det ekstra værelse man skal have
til barnet)
mad i 18 år
tøj i 18 år
legetøj så længe det er sjovt derefter
anden underholdning som at tage i bio, til ungdomsskolefest...
pasning ( dagpleje/vuggestue, børnehave, SFO, fritidsklub og ungdomsklub)
transport i 18 år... frekvensen og prisen bliver jo større med alderen
møbler igennem opvæksten, tv, anlæg, cykel og sidenhen knallert
slik og andre småting som man gerne giver sine dejlige unger...

jeg er ret sikker på at når alt dette bliver lagt sammen vil prisen i aller
sidste ende sagtens kunne ende på en mil......

men for at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål...... jeg vil sige
manskal regne med en merudgift på ca 1000 til 2000 det første års tid pr
måned ( ikke iregnet store udgifter til anskaffelser)
herefter vil prisen stige som man får institutionsplads og andre behov...
men sjovt nok har det en tendens til at kunne fungere... sådan er det med
børn.... man vokser med opgaven

--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : vagn torup

Dato : 13-01-02 22:13

Sabina Hertzum <sabina@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:O0308.13555$aS.1871698@news010.worldonline.dk...
> [...]
> bleer, modermælkserstatning, vælling, mos, grød, havregryn eller kartofler

Hej Sabina
Man køber dem i Aldi. De koster 89 kr for en pakke svarende til pampers.
Dvs. 70 eller 62 stk alt efter størrelse.
Jeg regnede lige ud at vores to blebørn i bleer koster ca. 500 kr om mdr.
tilsammen.

..

> [...]
> endda i skoven hvis man skal køre efter det.... og legoland ikke
mindst.....
> disse kroner skal jo OGSÅ regnes med......

Det tror jeg skam også hun har. For vores vedkommende (vi har 4 børn i
alderen 1-5 år), der gider vi slet ikke tage i zoo med de to store for de
kommer der så tit med børnehaven. Børnehavepigen har været der 6 gange i år
og så gider hun nok ikke med os også. Den store har været 3 gange. Han har
tilgengæld været 2 gange i tivoli med forlystelser og det hele med
børnehaven og pigen 1 gang osv.
De kommer også meget i svømmehallen i DGI med børnehaven ca. 1 gang om mdr.
men der er jeg altså selv så vild med svømmehal, så jeg også tar afsted med
dem om ikke andet for min egen skyld.
Biograf klarer vi gratis vha bibliotekerne og de film de viser eller
cinemateket i Gothersgade osv osv.
Tøj køber jeg oftest i en genbrugsbutik, hvor jeg får 3 stk for 20, fast
pris. Jeg har flere gange fundet tøj der med den originale prisseddel på men
stadig til 3 stk for 20. I sidste uge købte jeg en Esprit kjole til min
ældste datter der. Den var som ny.
At børn bliver dyrere med alderen er der ingen tvivl om og børnechecken
falder med alderen. Helt fjollet men sådan er det nu, men indstil videre
dækker børnechecken stadig alle udgifter forbundet med ungerne.
vh Rikke

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-01-02 23:27

"vagn torup" <vagntorup@get2net.dk> wrote in message
> [...]

> Dvs. 70 eller 62 stk alt efter størrelse.
> Jeg regnede lige ud at vores to blebørn i bleer koster ca. 500 kr om mdr.

jamen jeg har skam også selv handlet i aldi da min søn var spæd... men som
du selv siger så koster det dig 500 kr i måneden... det er IMO heller ikke
omkostningsfrit....

> [...]
> og så gider hun nok ikke med os også. Den store har været 3 gange. Han har
> tilgengæld været 2 gange i tivoli med forlystelser og det hele med

det er jo fint....
så priviligeret var jeg slet ikke da min søn var yngere..... eftersom vi
boede midt i det mørke jylland og zoo og tivoli lå langt væk.... det eneste
jeg kan sige med overbevisning min søn har oplevet er at komme i madsby
legepark i fredericia....

> [...]
mdr.
> men der er jeg altså selv så vild med svømmehal, så jeg også tar afsted

hvilket jo også koster penge hver gang

> Biograf klarer vi gratis vha bibliotekerne og de film de viser eller
> cinemateket i Gothersgade osv osv.

den går endnu.. men når ungerne rammer en vis alder så duer den ikke
længere... så vil de jo gerne ind og se de nyestefilm

> [...]
men
> stadig til 3 stk for 20. I sidste uge købte jeg en Esprit kjole til min

genbrug styrer.... og arv også for den sags skyld.... men for mig duer det
bare ikke... min søn vokser LANGSOMT.... han bruger stadig størrelse 5/6 år
og er snart 8..... dvs han slider tøjet op inden han vokser ud af det ( og
jo.. han er helt normal ifølge lægen)
og jeg må indrømme at jeg efter han er startet i skole er blevet mere
modebevidst på hans vegje.... jeg synes han har grunde nok til at blive
drillet ( feks hans størrelse og det faktum at han er jyde på sjælland) så
jeg synes ikke jeg vil gøre tøj til en faktor.... derfor bruger jeg hellere
80-100 kr på et par fede bukser i bilka end at gå i genbrug.....

> At børn bliver dyrere med alderen er der ingen tvivl om og børnechecken
> falder med alderen. Helt fjollet men sådan er det nu, men indstil videre
> dækker børnechecken stadig alle udgifter forbundet med ungerne.

jamen hvis jeg prøvede kunne jeg da også dække de store udgifter til min søn
med checken.... men du skal jo huske at iregne de små ting også..... der er
jo netop snak om ALT hvad der bliver brugt på et barn... uanset størelse og
pris....

Fra : vagn torup

Dato : 06-01-02 22:30

Hejsa
For vores vedkommende dækker den almindelige børnecheck rigeligt alle
udgifter. Vi har 4 børn i alderen 1-5 år. Tøjet køber vi brugt eller arver.
Bleer købes i Aldi osv. De spiser jo ikke voldsomt meget som små og sund mad
er billigere end usund, så ingen problemer der. Det eneste vi frådser med er
legetøj. Vi ELSKER Lego/Dublo og det er ikke helt billigt.
Tillykke med ham!!!
Rikke
hss <karup@e-box.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:nD%Z7.14895$Zm5.1305323@news000.worldonline.dk...

Fra : Helle Kert Molberg

Dato : 07-01-02 19:45

Hej ...

Vi har netop holdt "regnskab" og er kommet til konklusionen at vores unger
knapt 3 år og 1 1/2 år ) har kostet kr. 40.000,- i år 2001 - udover
børnechecken !

Ok- jeg køber ret fedt tøj etc. til dem - men alligevel - det er mange
penge - men det er da det hele værd !

Mvh. Helle