Sårbehandling med grøn biotex
Fra : Lotte M

Dato : 06-01-02 17:45

Jeg er blevet "beriget" med et grimt siddesår og lægen gav, udover
en recept på pennicilin, et godt råd med på vejen: "Rengør såret
nogle gange dagligt med grøn Biotex og skyl med saltvand"!

Jeg ved et gammelt husgeråd er at bruge en opløsning med
sæbespåner til rengøring af sår, men Biotex.... Har lægen fået
nytårskuller, eller har den grønne Biotex særlige egenskaber og
i så fald hvilke?

(xpost'et til dk.helbred.handicap, fut dk.helbred)
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Leonard

Dato : 06-01-02 18:57

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> skrev:

>Jeg er blevet "beriget" med et grimt siddesår og lægen gav, udover
>en recept på pennicilin, et godt råd med på vejen: "Rengør såret
>nogle gange dagligt med grøn Biotex og skyl med saltvand"!

Selvom du ikke er patient på Paraplegifunktionen i Viborg, så vil jeg
alligevel anbefale dig at spørge dem om deres mening. De ved om nogen
noget om siddesår ...

--
Thomas Leonard Gertz - Næstformand i Paraplegikerkredsen
Brug tilgængelighedsbasen på http://paraplegi.dk/

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 07-01-02 02:18

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er blevet "beriget" med et grimt siddesår

Surt show - siddesår er grimt, jeg håber du får bugt med det, inden det
bliver værre!

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Arcana

Dato : 07-01-02 11:52

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> wrote in message news:a19un4$gic$1@sunsite.dk...

> [...]
> sæbespåner til rengøring af sår, men Biotex.... Har lægen fået
> nytårskuller, eller har den grønne Biotex særlige egenskaber og

Biotex indeholder diverse enzymer, som måske kan nedbryde diverse
vævsrester, bakterier etc. Det er i hvert fald mit gæt på at lægen anbefaler
biotex.

Uanset hvad, så brug IKKE brun sæbe! Det ætser!

/arcana

Fra : Lotte M

Dato : 07-01-02 15:55

"Arcana" <marsilupian@kangoroo.gov> skrev

> Biotex indeholder diverse enzymer, som måske kan nedbryde diverse
> vævsrester, bakterier etc. Det er i hvert fald mit gæt på at lægen anbefaler
> biotex.

Det er lidt sært ingen tilsyneladende kender metoden.

> Uanset hvad, så brug IKKE brun sæbe! Det ætser!

Har tidligere brugt sæbespåner, opløst i kogt vand.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Kat

Dato : 07-01-02 19:34

Lotte M skrev:
> Har tidligere brugt sæbespåner, opløst i kogt vand.
> --

Denne metode bliver også brugt af mange hjemmesygeplejersker
rundt om i landet til div. sårtyper. Men hvorfor kogt vand?
--
/kat
---

Fra : Lotte M

Dato : 09-01-02 13:40

"Kat" <katras@REMOVETHISofir.dk> skrev

> Denne metode bliver også brugt af mange hjemmesygeplejersker
> rundt om i landet til div. sårtyper.

Ja, det er jeg klar over.

I løbet af de seneste dage har jeg fået en del henvendelser vedrørende
sårbehandling og så vidt jeg kan forstå er sæbespåner umoderne. Det
for tiden korrekte middel er ph-neutral sæbe, der skummes godt op og
påføres med en skumgummiklud.

> Men hvorfor kogt vand?

Fordi vandet "i gamle dage" var urent. I dag skyller man åbenbart med
postevand, eller saltvand (i spiseskefuld salt til 1 liter vand), hvis man er
med på sårmoden.

Jeg har fået bekræftet at der er "noget" om det med den grønne Biotex,
men ingen har desværre kunne forklare hvad dette "noget" er.

Selv om jeg synes det er ulogisk at bruge et rengøringsmiddel til hudpleje,
har jeg afprøvet Biotexen - det synes at virke mindst lige så godt som
sæbespåner, og mod forventning svider det ikke.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Kat

Dato : 09-01-02 22:38

Lotte M skrev:
> [...]
> har jeg afprøvet Biotexen - det synes at virke mindst lige så
godt som
> sæbespåner, og mod forventning svider det ikke.

Jeg tror at jeg ville prøve at ringe til Bispebjerg Hospital
(København) - 3531 3531. De har et helt specielt sårcenter, hvor
de ikke beskæftiger sig med andet end pleje og opheling af sår.
Ring dog og få en snak med dem der om Biotex og hvad der ellers
kunne hjælpe.
--
/kat
---

Fra : Torben Madsen

Dato : 07-01-02 18:39

Hej Lotte

> [...]
> sæbespåner til rengøring af sår, men Biotex.... Har lægen fået
> nytårskuller, eller har den grønne Biotex særlige egenskaber og

Hvor vidt det står til med din læge, det må du selv lave din vurdering af,
det kan kun hans patienter, men de fleste læger er da rimeligt fungerende,
smil.

Jeg havde i foråret fået et sår på hånden, det bade jeg også med biotex.
Havde inde prøvet flere andre ting, men biotex hjalp. Mit bud er at det har
noget at gøre med de enzymer som er i vaskepulveret. En ting som er meget
vigtigt at huske er at vaskepulveret skal være helt opløst inde du bruger
det til afrensning, så du ikke får sæbe korn i såret.

Kan også fortælle at min x-svigermor som var leder på et plejehjem, brugte
gammeldags brun sæbe til behandling af side og ligge sår, det havde hun gode
resultater med. Kan som en bibemærkning fortælle at tidsskrift Sygeplejesken
var ude og lave en artikel om hindes metode.

Sender venlige opmuntrende tanker til dig og din stakkels numse, har selv
haft den "fornøjelse" jeg ved ikke noget være en at ligge i sengen i mange
timer, specielt hvis man skal gøre det alene, sammen med kæresten kan være
et plus, hvis du forstår.

med venlig hilsen

torben

Fra : Duddi

Dato : 07-01-02 20:09

Hej Lotte...
Som du sikkert ved er aflastning det bedste middel ... og en god pude at
sidde på. Det med grøn biotex har jeg ikke hørt om - men ring da til lægen
igen....
Et fugtigt miljø øger helning, så det med at pakke såret ud flere gange
daglig, ville jeg nok ikke gøre. Højst en gang daglig om nødvendigt. Der
findes et sårprodukt der hedder Polymem, lyserød skumgummiagtigt, det er
dyrt men godt ... hjemmeplejen har det måske. Held og lykke..
mvh Dorthe

Fra : Lotte M

Dato : 09-01-02 13:47

"Duddi" <duddi@jyde.dk> skrev

> Som du sikkert ved er aflastning det bedste middel ... og en god pude at
> sidde på.

Ja, aflastning er vigtig. Uanset hvor opmærksom man er, så tror jeg alle
kørestolsbrugere fra tid til anden oplever at få et sår - en fold i tøjet,
eller en trussekant, kan være nok.

> Et fugtigt miljø øger helning,

Så vidt jeg har forstået kommer det an på sårets dybde, om det skal
have tørre eller fugtige omgivelser - overfladiske sår holdes tørre, dybe
sår holdes fugtige.

Held og lykke..

Tak! Den går den rigtige vej
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Sverre Stokke

Dato : 07-01-02 13:37

info@lotte-m.dk,Ny-Internet writes:
> [...]
>sæbespåner til rengøring af sår, men Biotex.... Har lægen fået
>nytårskuller, eller har den grønne Biotex særlige egenskaber og

Brun sæbe har jeg også hørt - altså den rigtige og ikke den flydende. Men
biotex ?

Hilsen Sverre.

Fra : Kiksekage

Dato : 08-01-02 23:22

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse news:fc.0073fb6b0046523d3b9aca00d3749650.3c16de4@net.dialog.dk...
> info@lotte-m.dk,Ny-Internet writes:
> Brun sæbe har jeg også hørt - altså den rigtige og ikke den flydende.

Også kaldet krystal sæbe nu om dage.

Men biotex ?

Mon ikke det beror på, om den er animalsk eller syntetisk???
Har ikke lige en pakke, så jeg kan kontrollere.
Det gælder i hvert fald for Krystal sæbe contra den flydende brune sæbe.

Mh

Fra : Torben Madsen

Dato : 08-01-02 10:56

Hej Lotte!

Fra : Mirian

Dato : 08-01-02 12:44

har lige et spørgsmål! Kan alle slags vaskepulver bruges eller er det kun
mærket biotex? er der ikke enzymer i alt slags vaskepulver?

MVH Mirian