Kødben
Fra : Birgit

Dato : 06-01-02 14:30

Må hunde få alle slags ben, eller er det kun okseben...

Hilsen Birgit

Fra : x Vuf x

Dato : 06-01-02 15:31

Sun, 6 Jan 2002 14:30:03 +0100, Birgit wrote:

>Må hunde få alle slags ben, eller er det kun okseben...

Og kalveben. Begge dele helst i rå tilstand.

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com/

Papillonhvalpe: 17/10 tricolour 2 piger

Updatet 05.01.2002
-

Fra : Birgit

Dato : 06-01-02 19:27

Jeg troede det var bedre at koge dem først, for at få dræbt div. bakterier,
hvis der skulle være nogen.....

Birgit

Fra : x Vuf x

Dato : 07-01-02 11:36

Sun, 6 Jan 2002 19:27:16 +0100, Birgit wrote:

>Jeg troede det var bedre at koge dem først, for at få dræbt div.
>bakterier, hvis der skulle være nogen.....

Nu er det hunde og ikke mennesker, vi taler om.
Et kødben, råt eller kogt, der har været gravet ned i haven
i ½-1 år, er lækkert fyldt med alskens ekstra kød OG bakterier.
Hundens mave er totalt anderledes indrettet end vores.

Hvis du gi'r din hund tørfisk, skal du lægge posen i fryseren
natten over først. Så får du dræbt evt. ormeæg.

Fra : pmj

Dato : 06-01-02 20:07

">

> Og kalveben. Begge dele helst i rå tilstand.

Min hund kan kun tåle okseben. Helst fra en gammel okse så hun ikke kan
tygge så meget af knoglen i sig. Det giver nemlig hård mave hos hende.
Heldigvis kan lettere tilfælde kureres med parafinolie. Kogning gør også
knoglerne anderledes. Så jeg bruger kun rå okseben, men andre hunde kan
både tåle kogte og kalveben.

mvh

Pia Johnsen
http://home.worldonline.dk/~piasevy/

http://www.kandu.dk/

Fra : x Vuf x

Dato : 07-01-02 11:36

Sun, 06 Jan 2002 19:06:33 GMT, pmj wrote:

> [...]
>Heldigvis kan lettere tilfælde kureres med parafinolie. Kogning gør også
>knoglerne anderledes. Så jeg bruger kun rå okseben, men andre hunde kan

Ja der er dét ved det, at kogte ben splintrer nemmere.
Næ de fleste hunde tåler ikke for meget kødben, men jeg tror,
man kan vænne dem til det, ved at starte småt, 1 om ugen,
og så gå langsomt op til 1 om dagen. Man kan jo bare gi'
hunden 1 skefuld madolie (det er bedre end parafin) i dens
madskål hvis man frygter hård mave.

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 07-01-02 13:04

mortil3@hotmail.com writes:
Må hunde få alle slags ben, eller er det kun okseben...

Min hund får alle slags ben, også svin og fjerkræ, men runde ben fra
fjerkræ bliver kørt igennem en hakker eller kogt så meget, så de er helt
sprøde inden han får dem. Han har aldrig haft problemer.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Charlotte Pedersen

Dato : 08-01-02 10:55

Hej Poul Erik!

Hvilket mærke er din hakker, som kan klare runde ben (rørknogler?) fra
fjerkræ?

Mine hunde får ben dagligt og har aldrig haft problemer med nogen
former for ben. I starten fik de lidt hård mave, men nu har deres
maver vænnet sig til det og de spiser alt. De får dog kun RÅ ben.

mvh
Charlotte
-------------------------------------

Fra : x Vuf x

Dato : 08-01-02 11:17

8 Jan 2002 01:54:32 -0800, Charlotte Pedersen wrote:

>Mine hunde får ben dagligt og har aldrig haft problemer med nogen
>former for ben. I starten fik de lidt hård mave, men nu har deres
>maver vænnet sig til det og de spiser alt. De får dog kun RÅ ben.

Det er fint nok, men grisekød/ben skal koges/steges.

--

Updatet 07.01.2002
-

Fra : Charlotte Pedersen

Dato : 08-01-02 15:34

Hvorfor mener du at grisekød/ben skal koges eller steges?

Mine hunde har fået rå griseben 4-5 gange ugentligt i ca. 2 år og har
aldrig haft problemer med det - de elsker dem.

mvh
Charlotte

Fra : x Vuf x

Dato : 08-01-02 15:45

8 Jan 2002 06:34:11 -0800, Charlotte Pedersen wrote:

>Hvorfor mener du at grisekød/ben skal koges eller steges?
>Mine hunde har fået rå griseben 4-5 gange ugentligt i ca. 2 år og har
>aldrig haft problemer med det - de elsker dem.

Fordi de (ifølge dyrlægerne) kan få falsk hundegalskab af det!
Hvorfor det kaldes falsk, ved jeg ikke, for hunden dør af det.

Fra : Finn Jensen

Dato : 08-01-02 16:24

"x Vuf x" <webmaster@***sonpet.com> skrev i en meddelelse

> Fordi de (ifølge dyrlægerne) kan få falsk hundegalskab af det!
> Hvorfor det kaldes falsk, ved jeg ikke, for hunden dør af det.

Lyder rimeligt nok.
Men så skulle man jo forledes til at tro at okseben kan give
Krejts--ehmm....?. jacobssyge ?.
Var det ikke sådan de kalde det som rammer mennesker på hjernen ?.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Majmika's

Dato : 09-01-02 14:29

> Fordi de (ifølge dyrlægerne) kan få falsk hundegalskab af det!
> Hvorfor det kaldes falsk, ved jeg ikke, for hunden dør af det.

Mine hunde får rå stegeben. Men det vil jeg selvfølgelig holde op med.
Hvad med nøgleben?
Har du kilder til det - læsning eller andet?

vh Sibbe

Fra : x Vuf x

Dato : 09-01-02 15:48

Wed, 9 Jan 2002 14:28:35 +0100, Majmika's wrote:

>Mine hunde får rå stegeben. Men det vil jeg selvfølgelig holde op med.
>Hvad med nøgleben?

Det er vel også griseben?

>Har du kilder til det - læsning eller andet?

Som sagt dyrlægers udtalelser.

Fra : Majmika's

Dato : 09-01-02 15:59

______________

> Som sagt dyrlægers udtalelser.

______________

jo men hvilke dyrlæger og hvilket belæg har de for det?

hilsen Sibbe

Fra : Charlotte Pedersen

Dato : 10-01-02 10:57

Hej med jer!

Falsk hundegalskab er tilsyneladende det samme som Aujeszky's sygdom -
se denne artikel:

www.danskeslagterier.dk/lu/org_lu/sundhed/vetinfo/sygdover/aujeszky/indhold.htm

Sygdommen kan smitte til andre dyr f.eks. hunde, katte og køer, men
ikke mennesker.
I artiklen står der, at sygdommen kan smitte via luftbåren spredning
og via sæd .
Aujeszky-frie områder er Danmark, Sverige, Finland, England, store
dele af Frankrig og de tidligere østtyske delstater.
Danmark har været Aujeszky-frit siden 1991.

Da det er mere end 10 år siden at sygdommen har været konstateret her
i Danmark, så fortsætter jeg med at give min hunde flæskeben/kød
indtil, jeg hører om nye udbrud ellers ender det jo med, at man slet
ikke kan give sine hunde ben, fordi alt er farligt enten på den ene
eller anden måde.
Som Finn nævnte - hvad med okse-/kalveben og Kreuzfeldt Jacob Syndrom?
Det smitter til mennesker, men jeg hørt at det også kan smitte til
hunde - er det så også slut med okse-/kalveben?
Desuden kan Aujeszky syge også smitte til køer og så er det jo
egentligt ikke mere sikkert at give okse-/kalveben end ben og kød fra
gris!

mvh
Charlotte

Fra : Majmika's

Dato : 11-01-02 09:48

"Charlotte Pedersen" <cpe@sonofon.dk> skrev i en meddelelse
> Hej med jer!
>
> Falsk hundegalskab er tilsyneladende det samme som Aujeszky's sygdom -
> se denne artikel:

Hej Charlotte

Tusind tak for dit svar.

hilsen Sibbe

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 09-01-02 13:51

cpe@sonofon.dk writes:
>Hej Poul Erik!

Hej Charlotte

>Hvilket mærke er din hakker, som kan klare runde ben (rørknogler?) fra
>fjerkræ?

Rugbrødshakker, og det er hårdt arbejde skulle jeg lige hilse og sige,
især når vi snakker om kalkunlår eller lår fra suppehøns. Kyllinger er er
knap så slemme..

>Mine hunde får ben dagligt og har aldrig haft problemer med nogen
>former for ben. I starten fik de lidt hård mave, men nu har deres
>maver vænnet sig til det og de spiser alt. De får dog kun RÅ ben.

Mine får også kun rå ben og som sagt alle slags (helst svineben). Det er
efter min overbevisning åndsvagt at koge benene, hvis hunden i øvrigt kan
klare rå ben, og jeg tror heller ikke på at fjerkræben er så skadelig som
man går og siger. Hvis vore hunde havde levet i naturen, så havde de også
levet af fugle, og hvis det skulle være så farligt som de siger, så burde
der jo ikke være en eneste levende ræv eller ulv tilbage.

Jeg har ringet til alle dyrlæger her i omegnen og spurgt om de nogensiden
har behandlet en hund, fordi den havde spist fjerkræ. Alle sagde det var
farligt, men der var kun en af dem der nogensinde havde handlet en hund
for det. Der kan der så være 2 årsager til at det ikke er et større
problem. Den ene er, at folk ikke giver deres hund fjerkræben (hvilket der
jo nok er stor sandsynlighed for) og den anden, at det måske ikke er så
farligt som man tror.

Jeg tror på, at et splintret ben kan give problemer under uheldige
omstændigheder, men på den anden side, så kan hunden jo også risikere at
træde på et stykke glasskår når man er ude og gå tur, og derfor lader man
jo ikke være med at gå med sin hund, vel.

Når min hund så alligevil ikke får runde ben fra fjerkræ med mindre de er
hakket, så er det fordi, at hvis nu alligevel........

Hilsen
Poul Erik Rise