SCSI harddisk
Fra : Jan Vesterlund

Dato : 06-01-02 13:37

Hej

Jeg er ved at "strikke" en PC sammen, som primært skal bruges til
videoredigering.
Til det formål vil jeg gerne have en SCSI harddisk sammen med en almindelig,
for bedre performance under redigering af film.

Er der noget specielt jeg skal tage hensyn til mht. bundkort og hvad kan i
anbefale af SCSI controller ?

Jeg regner med at skulle have en Socket 478, Pentium 4 1.5GHz og 256MB
DDR-SDram PC2100.

Hilsen Jan

Fra : Deaster

Dato : 06-01-02 15:09

"Jan Vesterlund" <jv@danlamp.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for bedre performance under redigering af film.
>
> Er der noget specielt jeg skal tage hensyn til mht. bundkort og hvad kan i

Jeg har ikke så meget for stand på scsi, men IBM diske plejer at være ret
hurtige især deres LZX serie og stabile, når vi snakker om scsi. Controller
mæssigt ville jeg holde mig til Adaptec, f.eks. AHA-29160 Retail den plejer
at koste omkring 2500 kr.

> Jeg regner med at skulle have en Socket 478, Pentium 4 1.5GHz og 256MB
> DDR-SDram PC2100.

Hehe, hvis du skal lave videoredigering kan du ligeså godt smide 1 Gb ram i
med det samme, 256 holder slet ikke.

Mvh
Jesper (Deaster)
Sælges: Sony CDP-X777ES
cd afspiller

Fra : DWM

Dato : 06-01-02 15:38

"Deaster" <frankatnasa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hehe, hvis du skal lave videoredigering kan du ligeså godt smide 1 Gb ram i
> med det samme, 256 holder slet ikke.

Kommer meget an på hvad operativ system han vil bruge.

/Kenneth Iversen

Fra : Deaster

Dato : 06-01-02 15:55

"DWM" <no.valid.email.address@for.you.duh> skrev i en meddelelse
> "Deaster" <frankatnasa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Kommer meget an på hvad operativ system han vil bruge.

Nøøøh, KDE og Gnome på min computer er sgu ikke hurtigere end min W2K
opsætning, og hvis han har brug for en P4 1800 Mhz og Scsi diske for at det
skal være hurtigt nok, så forslår det ihvertfald ikke med 256 Mb ram.

Jesper (Deaster)
Sælges: Sony CDP-X777ES
cd afspiller

Fra : DWM

Dato : 06-01-02 18:54

> Nøøøh, KDE og Gnome på min computer er sgu ikke hurtigere end min W2K
> opsætning, og hvis han har brug for en P4 1800 Mhz og Scsi diske for at det
> skal være hurtigt nok, så forslår det ihvertfald ikke med 256 Mb ram.

Nu siger han intet om hvad han bruger og at hvis det er 9_ eller ME
så jeg kan da love at 1GB ram være spild af penge.

/Kenneth Iversen

Fra : Karsten Vandborg Soe~

Dato : 07-01-02 13:08

Jan> Til det formål vil jeg gerne have en SCSI
Jan> harddisk sammen med en almindelig, for bedre performance under
Jan> redigering af film.

Jeg vil anbefale dig at koebe 2 SCSI-diske da fordelene ved SCSI
bl.a. er at to diske kan vaere aktive paa samme tid i modsaetning til
IDE hvor der altid kun er een aktiv disk ad gangen. Det er faktisk
begraenset hvor meget hurtigere en SCSI-disk er sammenlignet med en
hurtig IDE-disk. Hvis du virkelig vil betale for at faa en hurtig disk
saa skal du i stedet koebe to ens diske (IDE eller SCSI) og en
RAID-controller (og koere raid0). Det absolut hurtigste er to
SCSI-diske og en SCSI raid controller i raid0. Husk i oevrigt at SCSI
diske ofte bliver meget varme, saa husk tilstraekkelig med koeling.

--
(o_ Karsten Vandborg Sørensen
//\ http://www.kom.auc.dk/~karstens/index.html

Fra : DWM

Dato : 07-01-02 18:43

"Karsten Vandborg Soerensen" <karstens@kom.auc.dk> skrev i en meddelelse
> IDE hvor der altid kun er een aktiv disk ad gangen. Det er faktisk
> begraenset hvor meget hurtigere en SCSI-disk er sammenlignet med en
> hurtig IDE-disk.

Afhængig af hvordan man sammenligner. Hvis du tager en IDE disk
og SCSI disk af samme størrelse er der en betydelig forskel til fordel for
SCSI.

/Kenneth Iversen

Fra : Jan Vesterlund

Dato : 08-01-02 10:48

> [...]
>SCSI-diske og en SCSI raid controller i raid0. Husk i oevrigt at SCSI
>diske ofte bliver meget varme, saa husk tilstraekkelig med koeling.

Jeg har talt med en fra IT-butikken, som anbefalede følgende konfiguration
hvis jeg skulle køre RAID.

MICROSTAR Bundkort Socket 478, I845D DDR Ultra-AR
1*AGPx4, 1*CNR, 5*PCI,ATA/133 Raid, C-Media 6 channel lyd, 6*USB, 3*DDR

2 stk.
MAXTOR Harddiske D740X 60.0GB, IDE133
2MB / 8,5ms / 7200RPM / IDE133

Er det noget som i også kan anbefale, eller hvad er den bedste løsning.
Er det nemt at installere og opsætte en computer til at køre RAID? hvor kan
man læse noget om emnet?

Hilsen Jan