Lyd svag PC søges?
Fra : Per Fogtmann

Dato : 06-01-02 13:10

Hej NG

Er er ved at se på en ny maskine og søger derfor nogle råd til hvad jeg skal
vælge. Det bliver noget med Geforce 3 og evt ADM 1800+, men et af mine krav
er at den gerne skal være så lydsvag som mulig. Er der nogen der har nogle
gode forslag er jeg meget interesseret.

MVH
Per F

Fra : Karsten Olesen

Dato : 06-01-02 14:32

"Per Fogtmann" <perfogtmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
krav
> er at den gerne skal være så lydsvag som mulig. Er der nogen der har nogle

**************

Et godt lydløst kit består
af støjsvag psu, stor støjsvag cooler
samt specialophæng til harddisk(e).

Samt et solidt og tungt kabinet,
som kan fores med blygummi..

MVH

Fra : HB

Dato : 06-01-02 15:07

> [...]
krav
> er at den gerne skal være så lydsvag som mulig. Er der nogen der har nogle

Webconsult har nogle gode kabinetter. En jeg kender har købt et derfra til
sit P4 system og det er meget lydløst synes jeg. Det havde han fået monteret
med lydisolerende materiale m.m. og det virker virkelig. Deres kabinetter er
dog ikke i den billige ende, men hvis man leder efter en lydsvag løsning
synes jeg de er et godt bud.

VH Henrik

Fra : Søren 'Mufoxe' Lund ~

Dato : 06-01-02 15:56

In article <3c383e2f$0$5494$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
perfogtmann@hotmail.com says...

> [...]
> er at den gerne skal være så lydsvag som mulig. Er der nogen der har nogle

Jeg har gjort mig en del erfaringer på det område og jeg er nået frem til at
isolering og andre fiks-fakserier ikke har den store effekt, hvis dine
komponeter larmer.

Jeg har bygget en næsten lydløs computer til stuen ved brug af følgende dele:

Alpha 8045 køleprofil - http://www.studiedata.dk/product.asp?product=192
(monteret med Pabstblæser http://www.studiedata.dk/product.asp?product=44&page=
1)
Det skulle være nok til din CPU.

Harddisken er en Seagate Barracuda IV, som har væskekuglelejer, hvilket gør den
praktisk talt lydløs. Man kan lige høre ganske lidt "knaseri", når den kører
ved spidsbelastning, men det kun, hvis der ellers er helt stille i rummet.

Størmforsyningen har jeg ændret lidt ved også, da dette er den primære
støjkilde, når man har gjort ovenstående. Jeg har fjernet den 80mm blæser, der
sad deri og erstattet den med en blæser, der svarer til den, jeg bruger på CPU
køleprofilen. Jeg var dog ikke helt tilfreds med resultatet, så jeg har igen
skiftet den ud med en 60mm blæser fra en CPU køler, som er sat til at køre ved
5V. Da en 60mm blæser ved 5V ikke flytter de store mængder luft, har jeg taget
"låget" på strømforsyningen af, så der frit kan pasere luft ad den vej. BEMÆRK:
Der løber kraftige spændinger i strømforsyningen. Disse kan slå ihjel, så hvis
du forsøger dig med det, skal du være yderst forsigtig.

Jeg påregner dog at montere en 80mm blæser igen af typen Enermax
(http://www.extremehardware.dk/product.asp?product=172), som har en
variabelmodstand påbygget, som gør dig i stand til at vælge med en lille
drejeknap, hvor hurtig blæseren skal køre. Jeg regner med at smide den på 5V
også for at holde lydniveauet HELT i bund :)

Udover disse trin har jeg ikke gjort noget specielt. Mit grafikkort er et
Savage4, som ikke har brug for blæser, men da du skal bruge computeren til
reelt arbejde, vil jeg anbefale dig at kigge nærmere på en større køleprofile
til grafikkortet (http://www.extremehardware.dk/product.asp?product=172 eller
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=142&page=1).

Det skal nævnes at jeg har eksperimenteret med blygummi og skumgummi til
montering på siderne af kabinettet. Det har ikke givet den store forskel og er
egentlig ikke rigtigt besværet værd. Der vil dog sikkert være en smule at
hente, men hvis du køber dig et ordentligt kabinet fra starten, burde det ikke
være nødvendigt med sådanne foranstaltninger.

--
/Søren

Husk, Google er din ven :)