Hjælp til matematisk forklaring
Fra : Tina

Dato : 06-01-02 02:20

Hej Gruppe

Jeg har modtaget denne lille gåde... Hvori ligger det matematiske problem i
den sidste del af regnestykket? Hvad er det, der går galt?

Håber på jeres hjælp.

Mvh

Tina

-------

Hej - her er en lille gåde, som du nok hurtigt kan løse....

Tre mænd - gode venner - går ind på en kro, og beder krofatter om tre
værelser til at overnatte i.
"Det er iorden," svarer krofatter, "det koster ti kroner per værelse." De
tre mænd betaler hver ti kroner, og går op på deres værelser.

Lidt efter tænker krofatter "det var måske lidt meget at kræve - jeg vil
give dem fem kroner tilbage." Han tilkalder sin piccolo, og giver ham besked
på at gå op og give de tre gæster fem kroner tilbage til deling.

På vejen op ad trappen tænker piccoloen så: "Jeg kan alligevel ikke dele fem
kroner på tre mand - så jeg giver dem hver én krone tilbage, og beholder de
sidste to selv!"

Som sagt så gjort, hver mand får én krone tilbage, og har således betalt ni
kroner. Tre gange ni er 27, plus de to kroner, som piccoloen beholdt selv,
giver 29.

.... så hvor er den sidste krone blevet af???

Held og lykke!

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-01-02 02:54

"Tina" <misstina_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Det er iorden," svarer krofatter, "det koster ti kroner per værelse."
De
> tre mænd betaler hver ti kroner, og går op på deres værelser.

30 kroner i krofatters kasse

> [...]
besked
> på at gå op og give de tre gæster fem kroner tilbage til deling.

25 kroner i krofatters kasse
5 kroner i piccoloens lomme

> [...]
dele fem
> kroner på tre mand - så jeg giver dem hver én krone tilbage, og

2 kroner i piccoloens lomme
1 krone i hver mands lomme

> [...]
selv,
> giver 29.
> ... så hvor er den sidste krone blevet af???

Sidste krone af hvad?
Mændene har betalt 27 kroner (3 * (10 - 1))
Krofatter har fået 25 og piccoloen har fået 2
25+2=27

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Uffe Holst

Dato : 06-01-02 21:06

In an article of 6 Jan 2002 Martin Højriis Kristensen wrote:

> Sidste krone af hvad?

Ja, det er den slags pudsige gåder, hvor man stiller problemet op
på en sådan måde, så man ikke får indtægter = udgifter, og så falder de
fleste i med begge ben.

De er nu alligevel ret sjove!

--
Uffe Holst

Fra : Sven

Dato : 06-01-02 02:56

De 3 mænd betalte 3 x 9 kr = 27 kr for værelserne. Kroværten endte med at
have fået 25 kr for de 3 værelser, og piccolo'en de sidste 2 kr. 25+2=27 kr
som mændene jo betalte.

Sven