Seks tået kat?
Fra : AnnetteS

Dato : 05-01-02 22:31

Hej igen

Jeg har ladet mig fortælle, at der på en ø i DK bliver opdrættet
sekståede katte. Er der nogle af jer herinde der kender noget til disse
katte? Evt. har et billed af én eller nogle kontaktoplysninger til nogle
som holder disse katte?

Vh. Annette

http://www.kandu.dk/

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 05-01-02 23:46

Det lyder som det vi kalder rottekatte i jylland men jylland er jo ikke
nogen ø. De er en gen fejl der gør at katten får en ekstra "ulveklo" det
hedder den ved hunde men jeg ved ikke om det er det samme hos katte.

Mvh Tina

Fra : Claus Daugbjerg

Dato : 06-01-02 00:26

Hej Annette
Ja der er mange betegnelser for disse katte, rottekatte, luffekatte og
skibskatte. Det rigtige navn er Polydaktyle (mange fingre) katte. Jeg
kender ikke selv disse katte, men nogle mener de har et andet temperament,
mere kontaktsøgende,venlige, imødekommende og kærlige.
Om der er nogle der specielt opdrætter sådanne ved jeg ikke, og hvis der
ikke er andre der ved
noget, kan du måske finde noget på internettet, nu når du ved hvad de
hedder.
Hilsen Denise

Fra : Birgitte

Dato : 06-01-02 09:29

Hej Annette
Polydaktyle er det rigtige navn for disse katte.
Faktisk kan de få op til flere tæer på hver pote.
Jeg har selv oversat til Dansk på denne site
http://www.polycoon.de/polyinfo-danish.htm
Men at de skulle avles på en dansk ø kender jeg intet til.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : Jan

Dato : 06-01-02 09:46

Ved ikke, om der direkte opdrættes Polydaktyle katte her...
http://home13.inet.tele.dk/garfild/page16.html
men de har tilsyneladende en del killinger, hvor dette fænomen optræder.

Ikke et opdræt vi bryder os om, men tag et kig..

MVH.

Jan & Tina

Fra : Claus Daugbjerg

Dato : 06-01-02 10:06

Hej Igen
Birgitte: God artikel og hvor ser kattene dejlige ud.
Annette:
Fandt den artikel jeg vidste jeg havde. Den er fra 1998. Står bl.a. at der
er mange poly-katte nord for Limfjorden, Læsø, Ærø og Drejø, må være kommet
ad søvejen med skibe fra de fjerne lande.
Der står også at Main Coon opdrætter Dortemarie Kaplers bevidst har fået
poly katte i sine linier, hende kan du jo prøve. Desuden står at Carina's
Kattehjem i Frederikshavn - 98434069 - kan kontaktes hvis man er
interesseret i en sådan charmetrold. (Husk lige artiklen er fra 1998).

Fra : Birgitte

Dato : 06-01-02 10:42

D.M K har polykatte killinger lige nu.
Hendes katterinavn er :
http://www.guldfakse.dk/
Det omtalte katteri i Jans indslag kan jeg ikke anbefale, da det netop er et
af de katterier BYB'er som så ofte bliver omtalt her i NG.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : Jan

Dato : 06-01-02 10:56

Jeg anbefaler ABSOLUT heller ikke dette katteri eller hvad man kan kalde det
(Garfild), men havde bare hjemmesiden fremme i går via et eller andet link,
og blev dybt overrasket/forarget over, hvordan der avles katte på
fabriks-facon - der læste jeg så også om disse poly-katte - men jeg ville
ALDRIG opfordre nogen til at købe der....det var nok nærmere min egen
foragelse, jeg ville lade gå videre.
Håber, I forstår denne lidt rodede forklaring

MVH

Jan& Tina

Fra : Claus Daugbjerg

Dato : 06-01-02 11:51

Hej Jan
Jeg tror da ikke nogeb tror du anbefalede det, tværtimod skrev du jo netop
at det var et opdræt I ikke brød jer om. Jeg tror Birgitte bare pointerede
at det var et dårligt sted, en BYB (Back Yard Breeder - noget i den stil).
Og det er jo egentlig rart at vide for os andre at vi skal holde os derfra.
Hilsen Denise

Fra : Camilla Scharff

Dato : 06-01-02 18:10

> [...]
> fabriks-facon - der læste jeg så også om disse poly-katte - men jeg ville
> ALDRIG opfordre nogen til at købe der....det var nok nærmere min egen

Og vi andre deler din forargelse til fulde - helt ærligt, tænk at omtale sin
hobby (som de selv deres "opdræt" som værende i deres indledning) som en
forretning (som det står beskrevet i avisartiklen, der er lagt på siden),
hvor det desuden fremgår, at de "fremavler" ca. 100 killinger om ÅRET! Pt.
har de hele 7 kuld! (godt nok er nogle af kuldene kun på 1-2 killinger -
hvorfor mon, når skovkatte ellers er ret fertile og får mange killinger i
kuldene...).
Ja ja, kan godt forstå, at nogle forarges over opdrættere - helt ærligt, jeg
har opdrættet i 6 år og fået i alt 10 kuld + 2 kuld, der desværre ikke endte
med fødsel af levende killinger - altså 2 kuld om året - og det er ren hobby
og stor interesse for racen, der gør, at vi har valgt at blive opdrættere.
- 100 killinger på et år og 7 kuld ad gangen er sgu ikke nogen hobby - det
er en fabrik!

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 06-01-02 22:30

Hvis man leder på div gården i nordjylland finder man sig nemt en "rottekat"
så hvis du gerne vil have en kan du bare indrykke annonce i avisen der er
sikkert nok misser der ude der kunne bruge et godt hjem frem for
bondegårdskattelivet der kan være lidt hårdt.

Mvh Tina