Mus?
Fra : AnnetteS

Dato : 05-01-02 16:29

Hejsa,
Hvad er jeres holdning til at katte fanger mus?
Vi har tre katte, og den ene af dem laver næsten ikke andet end at fange
mus. Jeg kan ikke forhindre det, eftersom musene ofte er indenfor, så
det hjælper ikke at holde hende inde. Tage musene fra hende, når hun har
myrdet dem kan jeg heller ikke. - Først slipper hun fra mig et par
gange, derefter bliver hun yderst rasende og skaber sig resten af dagen
hvis jeg tager hendes mus fra hende. Hun forsvarer sit bytte virkelig
godt,- end ikke vores hun vover sig i nærheden af hende, når hun sidder
med en mus i munden og knurrer af ham.
De to andre katte er ældre og gider ikke bevæge sig rundt efter mus,- de
ved jo hvor madskålen er
Ved i hvilke sygdomme/sygdomstegn skal jeg se efter hos hende,-
musefangeren? Er hun specielt udsat for orm mv.?
Jeg spørger simpelthen fordi jeg ikke har forstand på mus, og synes
egentlig det er okay at hun spiser dem,- så længe sun forbliver sund og
rask.

http://www.kandu.dk/

Fra : Britta Larsen

Dato : 05-01-02 16:55

"AnnetteS" skrev:
> Hvad er jeres holdning til at katte fanger mus?

Jeg er meget glade for at katte tager mus, det er vel et godt tegn på at de
kan klare sig selv.
Syntes det er sjællent at tame katte ligefrem spiser musene, nogle af dem
ska bare lige have musen med hjem til dens ejer fora t vise hvor dygtig den
har været, men det gør de vel fordi at de ved der er noget der smager bedre
end mus, de ville jo nok spise dem hvis de var vildkatte.

>Ved i hvilke sygdomme/sygdomstegn skal jeg se efter hos hende,-
> musefangeren? Er hun specielt udsat for orm mv.?

Det ved jeg dog ikke noget om, men tror det ikke.

> Jeg spørger simpelthen fordi jeg ikke har forstand på mus, og synes
> egentlig det er okay at hun spiser dem,- så længe sun forbliver sund og
> rask.

Tror jeg da goså hun bliver ved med :)
Kan da godt forstå at hun bliver sur over at du smupper hendes mus. Tror
også du ville blive sur hvis hun rendte med din aftensmad ;) *he*

M.v.h.

Britta Larsen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-01-02 17:52

> [...]
bedre
> end mus, de ville jo nok spise dem hvis de var vildkatte.

Mine katte spiser med største velbehag deres fangst, og skulle der falde en
enkelt eller to mere af end de kan spise, så bliver de skam lagt i madskålen
til de andre - og spiser de dem ikke, så får jeg fornøjelsen af at fjerne
den.

Hvis musen har fået rottegift, ja så har man en død kat, men ellers er det
risikoen for salmonella og lignende, der er den største risiko. Orm vil de
næsten altid have, her i huset klarer vi det med ormekur en gang om måneden.
Mine katte er sunde og glade, og det prioriterer jeg højere end at de kan
blive syge.

Mvh Maria

Fra : kurtand

Dato : 05-01-02 17:22

"AnnetteS" skrev d. 05-01-02 16:29 dette indlæg :
Hejsa,

Hvad er jeres holdning til at katte fanger mus?
Jeg synes også at det er rigtig dejligt, at katten tager musene, der er
jo en del af deres natur at være jægere, så jeg nyder faktisk at se
Jubas komme triumferende hjem med sit bytte.

Ved i hvilke sygdomme/sygdomstegn skal jeg se efter hos hende,-
musefangeren? Er hun specielt udsat for orm mv.?

Jeg ved at man skal se specielt efter orm, når katte fanger mus og
småfugle. Hvis katten gør det, så kan du være 90% sikker på at den har
orm. Om der findes andre ting man skal være opmærksom på ved jeg ikke,
men det var måske en god ide at finde ud af

http://www.kandu.dk/

Fra : Blue & White

Dato : 05-01-02 19:23

Det største problem ved fangst af mus og andre vilde byttedyr er bændelorm,
som ikke dækkes af almindelige ormemidler.
Har man derfor en musefænger, kan det være en god ide at give en kur en gang
imellem med Droncit, som tager bændelorm.
Vil man have et middel, der tager både bændelorm og de almindelige, er det
eneste middel p.t. på det danske marked Drontal.
Venlig hilsen, Niels Peter
www.bluewhite.dk