Imagemaps
Fra : Stuffy

Dato : 05-01-02 16:12

Hej

Er der nogen der har en ide til at komme igang med imagemaps og asp?

Hvis man nu antager at der skal vises en række billeder af forskellig
størrelse og forskelligt antal klikbare områder i forskellig størrelse samt
en række ikke-klikbare områder.

Data kan evt. lægges i en database.

Jeg kan bare slet ikke komme igang med det, da jeg virkeligt mangler en ide
til hvordan funktionen kan gøres så generel som muligt...

Nogen hjælp her?

Tak, Jimmy

Fra : Stuffy

Dato : 05-01-02 16:26

> Er der nogen der har en ide til at komme igang med imagemaps og asp?

Kom lige til at tænke på at man jo kunne lave hele billedet til et kæmpe
image-map og på server-siden hente de koordinater der er klikket på...

Er der andre ideer?
Eller forslag til realisering af ovenstående ide?

Hilsen Jimmy

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 06-01-02 00:42

"Stuffy" <stuffy@hotmail.com> wrote in message
> Eller forslag til realisering af ovenstående ide?

Hej,

Jeg tror at du skal skrive lidt mere om hvad det er du ønsker at opnå. Vil
du lave et system så man kan lave dynamiske imagemaps eller hvad er det du
ønsker at opnå?

Jeg har tidligere implementeret i et administrations-interface at de selv
kunne lave imagemaps på billeder i deres CMS system ved at klikke på
billedet - dvs. ikke noget med at skrive koordinater osv. Meget
brugervenligt

Mvh,
Tony Lorentzen
tony@lorentzen.com

Fra : Stuffy

Dato : 06-01-02 09:30

> Jeg tror at du skal skrive lidt mere om hvad det er du ønsker at opnå. Vil
> du lave et system så man kan lave dynamiske imagemaps eller hvad er det du
> ønsker at opnå?

Det har du nok ret i

Jeg skal lave imagemaps til screenshots af et program.

1) Billederne er af forskellig størrelse.
2) Der er forekslligt antal klikbare felter.
3) Disse klikbare felter er af forskellig størrelse (knapper, menuer osv)

Jeg ønsker at lave én asp-side, der kan varetage imagemap for alle disse
billeder.

En ide ville være at vise billedet i en form med <input type="image"> hvor
alle klik returnerer X og Y-koordinater.

Disse koorfinater vil så kunne køres op mod en database så jeg kan finde det
rette billede og hvis intet findes vises det oprindelige billede.

Lyder det helt galt eller hvad?

Brugerne skal ikke kunne oprette deres egne imagemaps selvom det ville være
en ret fed løsning.

Hilsen Jimmy

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 08-01-02 13:05

"Stuffy" <stuffy@hotmail.com> wrote in message

[snip]

> Lyder det helt galt eller hvad?

Slet ikke. Det er også måden jeg ville gøre det på. Men jeg er stadig lidt i
tvivl om hvad du vil hvis det ikke er meningen at man skal kunne lave
imagemaps ud fra klik på billederne. Du kan jo godt lave en tabel i en
database, hvor du gemmer informationerne om hvert enkelt klikbart område for
hvert enkelt billede. Det er der ikke noget specielt svært i hvis man har
lavet lidt ASP før.

> Brugerne skal ikke kunne oprette deres egne imagemaps selvom det ville
være
> en ret fed løsning.

Jeg lavede en løsning hvor jeg bland andet også brugte Shotgraph komponenten
(www.shotgraph.com). Brugeren valgte så "add hot spot" og klikkede to gange
på billedet hvorefter den tegnede en firkant med området og gav brugeren et
par felter til udfyldning af url og om den skulle åbnes i nyt eller samme
vindue. De var særdeles glade for løsningen - og det betød at jeg ikke
behøvede at sidde og lave slavearbejde med at lave imagemaps til dem.

Tony